1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. خودمونی هفته(1): نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو در ایران

خودمونی هفته(1): نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو در ایران

12 اردیبهشت 1396
  • 0

خودمونی هفته : (شماره 1)

انگار این روزا مردم سراسر دنیا میل بیشتری به سوار شدن خودرو های شاسی بلند دارن تا خودرو های غیر شاسی بلند.تو ایران هم داشتن خودروی شاسی بلند حس خوبی به صاحبان خودرو میده،همین میل روز افزون مردم برای داشتن خودرو های قد بلند تقریبا تمام کمپانی های مطرح(و البته غیر مطرح)دنیا رو به سمت تمرکز بیشتر بر روی مدل های کراس اوور و شاسی بلند سوق داده تا بتونن سهم مناسبی رو از این بازار داغ داشته باشن..... به همین مناسبت ماهم این هفته به سراغ 4 خودرو قد بلند لوکس بازار رفتیم،ولوو xc90 و پورشه ماکانی که هم اکنون تو خیابون های کشور تردد دارن و مرسدس بنز glc و جگوار F-Pace که احتمال وارد شدنشون خیلی زیاده...

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

توفیق دیر هنگام جگوار

جگوار جزء آخرین خودرو سازهای مطرحی بود که به فکر ساختن گربه های وحشی خودش با پاهای بلند افتاد و کار ساخت اولین شاسی بلند خودش رو با مدل F-Pace شروع کرد. اولین شاسی بلند جگوار در سال 2016 روانه ی بازار شد.

هرچند جگوار هیچ تجربه ای در ساخت خودرو های شاسی بلند نداشت ولی در کمال ناباوری F-Pace نه تنها پر فروش ترین مدل در بین دیگر مدل های جگوار شد بلکه به تازگی لقب بهترین خودروی سال رو نیز به خودش اختصاص داده!!

و اما با توجه به عنوان این مقاله و خبر ها میشه گفت که گربه های بریتانیایی جگوار به زودی پایشان به ایران باز میشه تا وارد بازار خودروهای لوکس ایران بشن و و پنجه های خودشون رو برای تیز کنن.....

خبر خوب دیگه اینه که در صورت ورود جگوار به ایران مدل های سدان XF و XE هم F-Pace رو همراهی میکنند تا تو خیابان های ایران صحنه های دلفریبی رو ایجاد کنن....

مرسدس،مسافر دیگر ایران

بعد از اعمال قانون کسل کننده ی منع ورود خودرو های با پیشرانه های بالای 2500cc از سال2013،پای شاسی بلند های ستاره ی آلمانی از ایران بریده شد تا اینکه مدل GLC در اشتوتگارت متولد شد....

GLC برادر دوقلوی(البته نا همسان) کلاس C است که به دلیل همان میل مردم که در ابتدا صحبت کردیم کمی بیشتر رشد کرده تا از سال 2016 وارد بازار شاسی بلند های لوکس بشه.....

احتمالا

به نظر میرسه که خیابان های ایران زودتر پذیرای مرسدس GLC300 باشن و احتمالا واردات جگوار بعد از مرسدس اتفاق بیفته....

قیل از اینکه به بررسی فنی این دو خودرو بپردازیم باید بگیم که دو تا از رقبای فعلی این دو خودرو در داخل کشور پورشه ماکان و ولوو XC90 (هرچند بزرگ تر هست از نظر سایز، ولی خب تو یک رده یمتی قرار میگیرن...)هستن که فروش و استقبال خوبی رو تا به حال در بین مردم داشتن....

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

نگاه اول

در نگاه اول باید گفت که جگوار طراحی خارجی جذاب تری نسبت به هر سه رقیب خودش داره و یکی از دلایل اصلی بهترین خودروی سال شدنش همین ظاهر بسیار جذاب و اسپرت اونه.

چراغ های جلوی F-Pace دقیقا مثل مدل XF هستن و چراغ های کشیده و نازک عقب اون هم تقریبا شبیه مدل اسپرت F-Type هستن.در نگاه از کنار به جگوار،رینگ های بزرگ و مشکی(19 اینچی در حالت پایه و 20 یا 22 اینچی به صورت سفارشی) و همچنین دریچه ی هوای بالای گلگیر جلو(که تو هیچ کدوم از سه خودروی دیگه وجود نداره) دو عامل مهم برای جلب توجه بیننده هستن.F-Pace از جلو با چهره ی اخمو همراه با دی لایت های L شکل و ورودی های هوای بزرگ میاد و از عقب هم با چهره ای کاملا اسپرت (مانند F-Type) و البته صدای گوش نواز(صدایی بین صدای F-Type و XF)که از هر شاسی بلند دیگری بهتر به چشم میاد.

در کل باید گفت که F-Pace ظاهر هیجان انگیز تری نسبت به رقبای خودش داره و میشه گفت اسپرت بودنش در حدیه که به درد کسایی که فقط یک شاسی بلند با وقار و آروم میخوان نمیخوره!!

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

اما در طرف دیگه مرسدس رفتار سنگین تری رو از خودش نشون میده و به جز جوانان ماجراجو و عاشقان هیجان،نیم نگاهی هم به گروهی از خریداران داره که یک شاسی بلند با ابهت و کمی آرام تر از F-Pace مد نظرشونه داره.

طراحی جلوی GLC مثل میکس کلاس C جدید و کلاس GLK است؛یعنی کلاس C در اندازه ی GLK.در عقب هم چراغ ها کاملا شبیه کلاس C کوپه هستن و برعکس نمای جلو،GLC از عقب بسیار اسپرت به نظر میرسه.

مدلی که در عکس بالا دیده میشه دارای خمیدگی زیاد در قسمت عقب هستش که جدیدا به این فرم granCoupe میگن و حالت اسپرت تری داره(در اینجا کوپه به معنای دو در نیست).مدل معمولی GLC هم موجوده که باید منتظر بمونیم و ببینیم کدوم مدلش وارد ایران میشه….

قائدتا در صورت واردات این مدل به کشور با پلاک ملی،این خودرو باید جایگزین کلاس GLK مرسدس بشه؛ولی با توجه به عدم حضور برادران بزرگتر خودش یعنی GLE و GLS باید گفت که GLC باید جای خالی کلاس ML رو نیز پر کنه که با توجه به ابعادش این انتظار از مدل GLC کمی غیر معقول به نظر میاد.....

نگاهی به داخل

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

قضاوت در مورد اینکه کدام یک از این خودرو ها طراحی داخلی بهتری دارن تا حد زیادی سلیقه ای هستش؛چون که هر 4خودروی ما طراحی منحصر به فرد خودشون رو دارن و لوازم و قطعات استفاده شده در کابین اونها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستن.اما اگر قرار باشه از بین اونها یکی رو انتخاب کنیم میشه گفت که مرسدس GLC تلفیق بهتری از کیفیت،لوکس بودن و مدرنیته رو ارائه کرده.

در وسط کابین صفحه نمایش8.4 اینچی،تریم چوبی سفارشی بسیار شکیل کنسول وسط،دریچه های دایره ای شکل دور کرومی تهویه هوا و یک تاچ پد مدرن و خاص دیده میشن که جلوه ی زیبایی رو به ماشین میدن.در روی درها هم اسپیکرهای سیستم صوتی قدرتمند بارمستر به همراره کلید های سنتی تنظیم صندلی ها و سردکن و گرم کن اونها قرار دارن.شیفتر های تعویض دنده هم پشت فرمان به نظر خوش دست مرسدس هم مثل پورشه از جنس آلومینیوم هستن که نسبت به جگوار با شیفتر های پلاستیکی یا ولوو ی بدون شیفتر برتری دارن.

اما جگوار هم در داخل کابین خودش سادگی و اسپرت بودن رو مد نظر قرار داده تا همخونی مناسبی رو با فضای بیرونی خودرو داشته باشه.یکی از نکات جذاب داخل کابین F-Pace اهرم دایره ای شکل تعویض حالت گیربکس هستش که هنگام روشن شدن خودرو به صورت خودکار کمی بالا میاد و حس مدرنیته رو کاملا به راننده القا میکنه.

از اشکالات جزئی جگوار میشه به استفاده از پلاستیک تقریبا نا مرغوب تو بعضی نقاط کابین مثل درها یا موجی شدن بعضی دوخت ها اشاره کرد که برای یه شاسی بلند لوکس مناسب نیستن!

در مورد دو رقیب دیگه هم باید گفت که طراحی شلوغ و خاص پورشه و طراحی کاملا ساده و شکیل ولوو هم طرفدار های خودشن رو دارن ولی در نهایت برنده ی این آیتم مرسدس بنزه.

نگاهی به زیر کاپوت

و اما میرسیم به بخش جذاب تر مشخصات فنی:

به لطف تکنولوژی Turboهر چهار خودروی حاضر موتوری 2 لیتری دارن که به توریو شارژر مجهز شدن.البته این نکته قابل ذکره که این خودرو ها نمونه هایی با حجم و قدرت موتور بالاتری هم دارن که به دلیل منع واردات اونها به ایران تنها موتور کم حجم تر 2 لیتری توربو موضوع بحث ماست.(چه قدر حیفه که مرسدس (GLC 45) 362 اسب بخاری و جگوار (F-Pace 35t) 340 اسب بخاری به ایران نمیان)

به جز XC90، سه خودروی دیگه تقریبا قدرت و گشتاور یکسانی رو تولید میکنن؛یعنی هر سه ی اونها قدرتی حدود 250 اسب بخار و گشتاوری حدود 370 نیوتن متر دارن که این اعداد برای XC90 به ترتیب به 320 اسب بخار و 400 نیوتن متر گشتاور میرسن و نشان از بازده ی بسیار بالای موتور ولوو میدن.البته این نکته نباید فراموش بشه که وزن XC90 حدود 400 کیلوگرم از سه خودروی دیگه سنگین تره و برتری قدرت و گشتاورش رو باید صرف این اضافه وزن خودش کنه و البته شکست تو رقابت شتاب رو هم باید قبول کنه تا به ترتیب بعد از GLC،Macan و F-Pace در رده ی آخر قرار بگیره.

از لحاظ انتقال قدرت هر چهار خودرو AWD هستند و نیرو به تمام چرخ ها منتقل میشه و تقریبا هیچ کدوم از خودرو ها ویژگی آفرودی خاصی ندارن و نمیشه اونها رو با مدلی مثل لندکروزر مقایسه کرد.

ولوو و جگوار هردو از یک گیربکس 8 سرعته ی اتوماتیک،پورشه از یک گیربکس 7 سرعته ی PDK و مرسدس هم از یک گیربکس 9 سرعته ی اتوماتیک بهره میبرن که با توجه به در نظر گرفتن پارامتر های شتاب100-0،قدرت،گشتاور و البته وزن خودرو ها میشه این نتیجه رو گرفت که گیربکس مرسدس عملکرد بهتری رو از خودش نشون میده.

از لحاظ مصرف سوخت هم ولوو با مصرف سوخت ترکیبی 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر کم مصرف تر از GLCبا مصرف 9.8 و ماکان با مصرف 10.6 لیتر در صد کیلومتر هست(هنوز هم آمار دقیقی از مصرف سوخت جگوار منتشر نشده!)

نگاهی به جیبمان

این قد بلند های خوش تیپ چه قیمتی هستن؟

قبل از اینکه قیمت احتمالی GLC300 و F-Pace 25t رو بگیم بهتره بدونیم که دو رقیب اونها تو ایران یعنی Volvo XC90 و Porsche Macan به ترتیب در بازه های قیمتی 650-510 میلیون تومان و 780-510 میلیون تومان به فروش میرسن. با توجه به قیمت پایه ی 42000 دلاری GLC (مدل غیر کوپه) و 46000 دلاری F-Pace میشه گفت که قیمت پایه و بدون آپشن مرسدس GLC300 باید ارزون تر از 3 رقیب دیگش باشه و زیر 500 میلیون تومان قیمت داشته باشه.

اما نمونه های فول آپشن اونها که قیمت مرسدس رو به 49000 دلار و جگوار رو به 58000 دلار میرسونه مینونن به قیمت داخل ایرانشون رو به ترتیب به بالای 550 و 650 میلیون تومان برسونن ولی با این وجود باز هم قیمت دلاری اینها از نمونه ی فول آپشن و گران قیمت پورشه که قیمت اون رو به مرز 67000 دلار میرسونه کمتره!

البته این اعداد برای مرسدس و جگوار صرفا یک پیش بینی هستن و ممکنه حباب بازار ابتدایی اونها مثل مرسدس EClass 2017 قیمت اونها رو از مرز 800 میلیون تومان هم بالاتر ببره.(نمونه ی 58000 دلاری یک مرسدس E200 2017 در بازار ایران حدود 800 میلیون تومانه؛حبابی به اندازه ی حدودا 200 میلیون تومان!!)

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

از این هفته سعی میکنیم هر هفته یک مطلب رو با عنوان خودمونی هفته و با ادبیاتی متفاوت برای مخاطبین تهیه کنیم...،امیدوار هستیم این مطالب مورد استقبال شما مخاطبین عزیز سایت خودرو قرار بگیره...

لطفا مارو از نظراتتون در مورد این مطلب مطلع کنید.

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو

 نبرد قد بلند ها:مرسدس و جگوار،آماده ی رویارویی با پورشه و ولوو




نظرات