1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. پژو 206؛ از پاریس تا تهران چه بر سرش آمده ؟

پژو 206؛ از پاریس تا تهران چه بر سرش آمده ؟

25 اردیبهشت 1396
  • 13

پژو 206 یکی از محبوب‌ترین خودروهای کشور در سال‌های گذشته بوده است. خودرویی که روزگاری لوکس بود و حالا به یک خودروی بسیار معمولی بدل شده است. در این روزها، برخی از مردم می گویند که پژو 206 هیچ رنگ وبویی از همتای فرانسوی خود ندارد و بیشتر از اینکه فرانسوی باشد، چینی است. چراکه از سال 91 و بعد از تحریم ها قطعات فرانسوی از پژو 206 محو شد و قطعات ایرانی و چینی جای آن را گرفت.

 پژو 206؛ از پاریس تا تهران چه بر سرش آمده ؟

به این ترتیب پژو 206 مدل 92 با تغییراتی نسبت به مدل سال قبل خود وارد بازار شد و این بار بیش از این که یک خودروی ایرانی- فرانسوی باشد، یک خودروی ایرانی- چینی بود.بنابراین پژو206 های تولیدی ایران را به دو دسته تقسیم می کنیم:

1) پژو206هایی که قبل ازسال 91 درایران تولید شده اند که به علت استفاده ازقطعات فرانسوی به« پژو206 فرانسوی» معروفند.
2) پژو206 هایی که از سال 92 به بعد در ایران تولید شده اند که به علت استفاده از قطعات چینی و ایرانی به «پژو206 های ایرانیزه شده» معروفند.

این مسئله باعث شد تا بسیاری از متقاضیان این خودروی زیبا، قید ظاهر آن را بزنند و به سمت خودروهای هم رده نظیر L90 بروند. خودروهایی که برخلاف پژو206 تنها ایرادشان ظاهر نامناسب آن است. اما برخی از مردم هم آپشن های جدید پژو206 را غنیمت شمرده و از این خودرو لذت بردند. تغییراتی که پژو206 درک کرد به شرح زیر است:

در عین حال براساس گزارش ها، با وجود برجام و رفع تحریم ها در این حوزه، هنوز تغییری در کیفیت پژو206 صورت نگرفته است و بعید به نظر می رسد که گیربکس فرانسوی جای همتای ایرانی خود را بگیرد، چراکه هزینه تمام شده پژو206 بالا می رود و سهم بازار خود را از دست می دهد.

بخش موتور

پژو 206های ایرانیزه شده همچون 206 های فرانسوی ازهمان موتورهای نام آشنای تی یو5 (مورد استفاده در 206 تیپ5) وتی یو3 (مورد استفاده در206 تیپ2) استفاده می کنند با این تفاوت که قطعات موتوری 206 های فرانسوی اکثرا از فرانسه به ایران صادر می‌شد اما در 206 ایرانیزه شده اکثر قطعات موتور از چین به ایران صادر می شود و این یعنی افت محسوس کیفیت ساخت موتور و دوام موتور در دراز مدت.

بخش گیربکس و کلاچ

یکی از بزرگترین تغییرات صورت گرفته منفی در پژو206 ایرانیزه شده تغییر کلی سیستم گیربکس آن است. به طوری که پژو206 ایرانیزه شده مجهز به گیربکس (بی ای 1) شده است که همان گیربکس مورد استفاده در پژو405 می باشد. این گیربکس هماهنگی خوبی با موتور 206 ندارد در نتیجه دو مشکل اساسی در 206 های ایرانیزه شده به وجود آمده است:

اول) به علت تعریف ضرایب دنده متفاوت در گیربکس جدید پژو 206 دیگر خبری از شتاب گیری عالی نیست به نحوی که 206 فرانسوی تیپ5 طبق اعلام ایران خودرو دارای حداکثر سرعت معادل 195 کیلومتر برساعت بوده و شتاب گیری 0 تا 100 کیلومترآن نیزمعادل 9.8 ثانیه بوده است در حالی که بعد از تغییرگیربکس حداکثرسرعت آن به 190 کیلومترکاهش یافته و شتاب آن نیز به 11.6 ثانیه رسیده است.

دوم) به علت عدم هماهنگی بین موتور و گیربکس جدید در پژو 206 درحال حاضر بیشترین تعداد مراجعه به نمایندگی های ایران خودرو در رابطه با خرابی های پژو 206 ایرانیزه شده مربوط به مشکلات گیربکس آن است که باعث ایجاد نارضایتی برای خریداران شده است.در بخش سیستم کلاچ این بار 206 ایرانیزه شده پیشرفت کرده و دارای کلاچ نرم تری شده که در رانندگی های شهری بسیار قابل توجه است.

سیستم هیدرولیک فرمان

با تغییرات جزئی صورت گرفته در پمپ هیدرولیک فرمان پژو206 هم اکنون پژو206 های ایرانیزه شده به نسبت پژو206 های فرانسوی دارای فرمان نسبتا نرم تری هستند.

سیستم برق و الکترونیک

اصلی ترین تغییر در پژو206 ایرانیزه شده تغییر اساسی در سیستم الکترونیک و شبکه برق آن است به نحوی که پژو 206 فرانسوی دارای 3 شبکه مجزای الکترونیکی برای موتور و داشبورد و سیستم های روی ستون فرمان بوده است اما در پژو206 ایرانیزه فقط یک شبکه سرتاسری وجود دارد.این عمل یعنی حذف سیم کشی های مجزا و شبکه های الکترونیکی مجزا و تبدیل آن به یک شبکه واحد باعث شده است که دیگر نتوان انبوهی از امکانات (که روی پژو 206 فرانسوی قابل نصب بود) را روی پژو 206 ایرانیزه شده نصب کرد.

کیفیت ساخت

پژو 206 فرانسوی همواره در کنار تندر90 جزو با کیفیت ترین خودروهای ساخت داخل به شمار می آمد اما پس از ایرانیزه شدن پژو206 قضیه به کل تغییر کرد. در سال 92 پژو206 به قدری شاهد افت کیفیت بود که فقط توانست 2ستاره کیفی از سازمان بازرسی و استاندارد ایران بگیرد اما سپس شاهد افزایش کیفیت این خودرو بودیم به نحوی که هم اکنون بعد از ساندرو و تندر90 با کیفیت ترین خودروی ساخت داخل زیر50 میلیون به حساب می آید اما هنوز هم در بخش هایی مثل گیربکس و مونتاژ بدنه و کیفیت قطعات داشبورد به نسبت مدل فرانسوی دچارضعف است.

بخش امکانات رفاهی

برای بررسی تغییرات در این بخش امکانات پژو206 را به دو بخش امکانات بالفعل و امکانات بالقوه تقسیم می کنیم. امکانات بالفعل،امکاناتی است که بر روی خودروی شما نصب است یعنی هم قسمت سخت افزاری آن و هم قسمت نرم افزاری آن و هم سیمکشی آن در خودروی شما نصب شده است. امکانات بالقوه، یعنی امکاناتی که سیم کشی سیستم برق آن انجام شده و برای کامپیوتر مرکزی خودرو تعریف شده و فقط قسمت سخت افزاری آن باید توسط شما بر روی خودرو نصب شود. یعنی این امکانات به صورت فابریک و با کمترین هزینه قابل نصب بر روی خودروی شماست.اما نکته مثبت در اینجاست که 206ایرانیزه امکانات بالفعل اضافه تری نیز دارد از جمله: سنسور هشداردهنده گرافیکی و صوتی موانع عقب – هشدار گرافیکی وضعیت 6 درب خودرو – امکان برقراری تماس صوتی و رفتن به دفترچه تلفن موبایل از طریق ال سی دی جدید – امکان گوش دادن به موسیقی های موبایل از طریق خودرو – امکان نمایش پارامترهای سرعت متوسط و مسافت طی شده و زمان طی شده در ال سی دی خودرو.

امکانات بالقوه پژو206 فرانسوی: امکان نصب کامپیوتر مصرف سوخت و کامپیوتر عیب یاب – قابلیت نصب کروز کنترل و اسپید لمیتر- امکان نصب گرمکن صندلی های جلو- امکان نصب سنسور نور وسنسور باران جهت اتوماتیک شدن چراغ ها و برف پاک کن ها – قابلیت نصب شیشه شورچراغ های جلوو...

امکانات بالقوه پژو 206ایرانیزه: متاسفانه با تغییر سیستم برق و الکترونیک 206 هیچ کدام از امکانات بالقوه206 فرانسوی قابلیت نصب بر روی 206 ایرانی را ندارد.

 پژو 206؛ از پاریس تا تهران چه بر سرش آمده ؟

منبع : ایران جیب



نظرات

  • جاوید جاوید (8 تیر 1396 ساعت 00:34)

    سلام 206تیپ5دارم الان 2ساله بسیار عالی پرشتاب ،و کم مصرف،اگر ایران خودرو بخواهد اون سیستم ها را به ماشین اضافه کند قیمت ماشین بیشتر میشه،بعد میگیم گرانقیمت رفت تو آسمون،بابا خودمون و کارشناسان ایران خودرو رو قبول کنیم.هیچ ماشینی کم قیمت تر و بهتر از ماشین های ایران خودرو نیست داریم صادر میکنیم.
    خودمان ،خودمان را قبول کنیم ،بزاریم بچه های خودمون نون بخورم.

  • محمدحسین دالاهو محمدحسین دالاهو (31 خرداد 1396 ساعت 04:21)

    سلام
    من‌ واقعا برام جالبه این مرکزتحقیقات ایران خودرو برای چه تاسیس شد
    این بوددستاورد تحقیقاتی ایران خودرو برای ۲۰۶ایرانی
    خجالت داره واقعا
    به چه حقی گیربکس مشکل دار به زور در۲۰۶تیپ۲مونتاژ کردیدبااین همه خرابی و...

  • غولو غولو (29 خرداد 1396 ساعت 07:01)

    فقط پراید

  • رضا رضا (28 خرداد 1396 ساعت 06:55)

    تندر 90واقعا خوبه ،بنده 5ساله سورام اگه بگی یه اخ گفته باشه ،از تمام تعمیرکارا هم می پرسم به شوخی میگن نخر که ما کارمون رو از دست میدیم ،عالیه جاداره محکمه ،

  • محسن محسن (28 خرداد 1396 ساعت 06:52)

    فقط ال 90یا تندر خودمون ،هر چی باشه یک گیربکسش به صد تا ماشین چینی 206می ارزه،والا بخدا

  • امیر امیر (20 خرداد 1396 ساعت 01:20)

    بنز و بی ام و که نیست ۲۰۶ فقط باید نو بگیری هر چی هم باشه بعد از ۴ - ۵ سال داغون شده حتی اگر تو خونه خوابونده باشنش.

  • پیمان پیمان (11 خرداد 1396 ساعت 09:08)

    مدل ۸۶ دارم تو جاده نمیفهمی سوار شدی یا نه ماشین ایرانی قوطیه

  • امیر امیر (9 خرداد 1396 ساعت 09:22)

    من مدل 94 چینی دارم بعد از رفع ایراد کلاچ و یه سری ایرادات کوچک دیگه الان خیلی راضیم.بسیار پرشتاب و نرمه.

  • Ali Ali (6 خرداد 1396 ساعت 00:52)

    9ساله 206دارم ت2
    هرجاجاده بوده باهاش رفتم232000ک م
    کم مصرف
    کم قدرتیشو باهواکش سیموتا حل کردم
    کم جایش روباباکس باربند
    درکل خوبه
    خیلی راضیم
    یکم ارتفاع جلوشوپایین آوردم
    چندبارخاستم عوضش کنم دلم نیومد
    چی بگیرم ازین بهترباشه
    توجاده توشهر توترافیک؟

  • حکیم حکیم (2 خرداد 1396 ساعت 09:48)

    لطفا درباره رانا هم بنویسید

  • اشکان اشکان (2 خرداد 1396 ساعت 00:34)

    یه ۲۰۶ مدل ۸۳ دارم ارزشش از ۱۰ تا مدل ۹۶ بیشتره! عین ساعت کار میکنه والا

  • ایرانی ایرانی (30 اردیبهشت 1396 ساعت 11:36)

    یه 206 مدل 90 دارم و الان بعد 6 سال هیچ خرجی به جز هزینه روغن و فیلتر و البته تسمه تایم نداشته ، با هیچ ماشینی عوضش نمیکنم

  • محمد محمد (25 اردیبهشت 1396 ساعت 14:20)

    همه ماشین های ایران خودرو چینی شده .سمند ،پژوها و..جنس چینی اگه باکیفیتش هم بود خوب بود.نمایندگی قطعاتبی کیفیت ترین جنس ها رو با برند ایساکو میفروشه.