ب ‌ام‌ و سری 5 در مقابل مرسدس E کلاس ؛ انتخاب خیلی سخت

7 مرداد 13967:20
11 دقیقه


ب ‌ام‌ و سری 5 در مقابل مرسدس E کلاس ؛ انتخاب خیلی سخت

نسل جدید ب‌ام‌و سری 5 وارد بازار شده است؛ اما آیا این خودرو بهتر از رقیب خود یعنی مرسدس E کلاس است؟ به منظور فهمیدن این موضوع ما دو سدان لوکس آلمانی را در برابر یکدیگر قرار داده‌ایم. مقایسه‌هایی در بخش‌های طراحی، کابین، تکنولوژی، فضای کابین، کاربردی بودن و سواری آن‌ها صورت گرفته است. مرسدس توانسته بود در سال 2016 از پسِ نسل قبلی سری 5 بربیاید؛ اما آیا می‌تواند از عنوان خود در برابر نسل جدید سری 5 دفاع کند؟ با ما باشید تا پاسخ سؤال‌های خود را دریافت کنید…

 ب ‌ام‌ و سری 5 در مقابل مرسدس E کلاس ؛ انتخاب خیلی سخت

قیمت

 ب ‌ام‌ و سری 5 در مقابل مرسدس E کلاس ؛ انتخاب خیلی سخت

بهای مدل 520i که از پیشرانه بنزینی 2 لیتری و گیربکس اتوماتیک بهره‌مند است از 35835 پوند آغاز می‌شود. از طرف دیگر بهای مرسدس E200d دیزلی به همراه گیربکس اتوماتیک از 35205 پوند آغاز می‌شود. در زمان نگارش مقاله این مرسدس بوده که بهای فروش دوباره بالاتری نسبت به ب‌ام‌و داشته است.

استایل و طراحی

 ب ‌ام‌ و سری 5 در مقابل مرسدس E کلاس ؛ انتخاب خیلی سخت

ب‌ام‌و سری 5 تناسبات ابعادی مناسبی داشته و خطوط قوی و جلوپنجره کلیوی شکل بزرگ از شاخصه‌های آن محسوب می‌شوند. البته این خودرو به اندازه E کلاس لوکس به چشم نمی‌آید حتی اگر به کیت M اسپورت مجهز باشد. این کیت باعث استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر و کیت بدنه گیراتر شده است.

 ب ‌ام‌ و سری 5 در مقابل مرسدس E کلاس ؛ انتخاب خیلی سخت

مرسدس E کلاس زیباست و هنگامی‌که از رینگ‌های 20 اینچی و کیت بدنه AMG لاین استفاده شود این زیبایی دوچندان می‌شوند. این خودرو پرزرق‌وبرق بوده و ستاره سه پر مرسدس در وسط جلوپنجره آن خودنمایی می‌کند.

کابین

 ب ‌ام‌ و سری 5 در مقابل مرسدس E کلاس ؛ انتخاب خیلی سخت

کابین ب‌ام‌و در مقایسه با کابین حریف اشتوتگارتی کمی تقلیل یافته به نظر می‌رسد. با این وجود در ساخت کابین ب‌ام‌و از مواد باکیفیت استفاده شده و شاهد صندلی‌های چرمی و داشبورد با طراحی ساده و هوشمندانه هستیم. این خودرو به‌صورت استاندارد از سیستم iDrive استفاده می‌کند که بی‌شک بهترین سیستم موجود در بازار بوده و روش‌های متعددی برای استفاده دارد که شامل کنترل حرکتی می‌شود. این کنترل به شما اجازه می‌دهد با تکان دادن دست در هوا عملکردها را کنترل کنید. نشان‌دهنده‌های دیجیتال ب‌ام‌و نیز به‌صورت استاندارد در نسل جدید سری 5 وجود دارند.

 ب ‌ام‌ و سری 5 در مقابل مرسدس E کلاس ؛ انتخاب خیلی سخت

کابین تکنولوژیک E کلاس بسیار جادار بوده و داشبورد آن فوق‌العاده است. البته برخی تریم های پلاستیک با احساس ارزان‌قیمت بودن در بخش‌های پایین کابین به چشم می‌خورند. این خودرو می‌تواند به سیستم اطلاعات سرگرمی COMAND با صفحه‌نمایش 12.3 اینچی مجهز گردد. همچنین کاکپیت دیجیتال 12.3 اینچی جایگزین نشان‌دهنده‌های آنالوگ می‌شوند اما باید اضافه پرداخت 1990 پوندی را بپذیرید. اگرچه این سیستم گیرا بوده اما به نرمی و روانی سیستم iDrive سری 5 نیست.

کاربردی بودن

 ب ‌ام‌ و سری 5 در مقابل مرسدس E کلاس ؛ انتخاب خیلی سخت

در بحث کاربردی بودن، صندلی‌های عقب ب‌ام‌و فضای سر و پای زیادی حتی برای افراد قدبلند دارند. متأسفانه صندلی مرکزی در بخش عقب به گونه‌ای است که سرنشین این بخش به اندازه دو فرد دیگر احساس راحتی نخواهد داشت.

 ب ‌ام‌ و سری 5 در مقابل مرسدس E کلاس ؛ انتخاب خیلی سخت

فضای ذخیره‌ای داخل کابین ب‌ام‌و بیشتر از مرسدس است اما صندوق مرسدس بزرگ‌تر از صندوق 530 لیتری سری 5 می‌باشد.

E کلاس در بخش عقب به اندازه سری 5 راحت است اما فضای سر ب‌ام‌و بیشتر است. از طرف دیگر اگر شما بخواهید سه نفر را در بخش عقب سوار کنید نفر وسطی به خاطر صندلی مرکزی کم ارتفاع‌تر و راحت‌تر خوشحال‌تر خواهد بود. صندوق مرسدس 10 لیتر بزرگ‌تر از سری 5 است و فضای زیر کف دارد اما فرم کلی آن به‌گونه‌ای است که بارگیری چندان راحتی نخواهید داشت.

رانندگی و سواری

 ب ‌ام‌ و سری 5 در مقابل مرسدس E کلاس ؛ انتخاب خیلی سخت

در روی جاده ب‌ام‌و هیجان‌انگیزتر از مرسدس بوده و در پشت فرمان ب‌ام‌و احساس کوچک‌تر بودن خودرو به شما دست می‌دهد. سری 5 به‌طور شگفت‌آوری فرز و چابک بوده و در پیچ‌ها نسبتاً خنثی باقی می‌ماند و البته فرمان آن نیز تیزتر از E کلاس است. بی‌شک این خودرو از نظر راحتی شانه‌به‌شانه با مرسدس می‌تازد مخصوصا وقتی که به دامپرهای تطبیقی هزار پوندی مجهز باشد.

 ب ‌ام‌ و سری 5 در مقابل مرسدس E کلاس ؛ انتخاب خیلی سخت

دینامیک رانندگی E کلاس بیشتر از اسپورت بودن روی راحتی تمرکز دارد. داشبورد خودرو به گونه‌ای است که احساس می‌کنید بجای حرکت در سدانی لوکس سوار بر قایقی بزرگ هستید و پشت فرمان آن احساس لوکس‌تری دارید. سواری خودرو در زمان استفاده از سیستم تعلیق بادی سفارشی با بهای 1500 پوند رؤیایی است و خودرو هرگونه دست‌اندازی را به نرمی رد می‌کند. نقطه مقابل این راحتی وجود کمی تکان بدنه در هنگام عبور از پیچ‌ها است اما به یاد داشته باشید این خودرو برای رانندگی اسپورت طراحی نشده است.

پیشرانه

 ب ‌ام‌ و سری 5 در مقابل مرسدس E کلاس ؛ انتخاب خیلی سخت

ب‌ام‌و با طیف وسیعی از پیشرانه‌ها از جمله نسخه‌های الکتریکی کم‌مصرف، الکتریکی و گزینه‌های بنزینی اسپورت ارائه شده است. پیشرانه 3 لیتری دیزل مدل 530d مناسب اکثر افراد بوده و ترکیبی از پرفورمنس بالا و مصرف کم است. این مدل شتاب 5.7 ثانیه‌ای را ثبت کرده و مصرف سوخت ادعایی 4.7 لیتری دارد.

پیشرانه پایه بنزینی با حجم 2 لیتری در مدل 520i انجام‌وظیفه کرده و مصرف ادعایی 5.6 لیتری دارد اما در مقایسه با مدل 530i که خروجی 252 اسبی دارد کمی کند احساس می‌شود. همچنین نسخه پلاگین هیبرید 530e وجود دارد که در هر صد کیلومتر تنها 46 گرم دی‌اکسید کربن آزاد می‌کند. گیربکس 8 سرعته ب‌ام‌و پاسخ‌گوتر از گیربکس E کلاس احساس شده و تعویض دنده‌های تندوتیزی دارد.

تمامی مدل‌های سری 5 از این گیربکس استفاده می‌کنند. سیستم چهارچرخ محرک Xdrive ب‌ام‌و برای تمامی مدل‌های دیزلی و نسخه‌های بنزینی قوی‌تر در دسترس هستند.

مدل‌های پایه E کلاس از پیشرانه دیزلی 2 لیتری سود می‌برند که سریع‌تر از نسخه هم‌رده ب‌ام‌و بوده و پر سر و صدا نیستند. مدل E220d نیازهای اکثر افراد را برطرف کرده و هزینه‌های کمتری را به مالک تحمیل می‌کند. این مدل شتاب 7.3 ثانیه‌ای دارد.

نسخه پلاگین هیبریدی E350e آلایندگی 42 گرمی دارد. این خودرو کاملاً سریع بوده و خروجی 282 اسبی آن باعث می‌شود شتاب 6.2 ثانیه‌ای ثبت شود.

گیربکس 9 سرعته مرسدس به‌صورت استاندارد در مدل‌ها بکار رفته و تعویض دنده‌های بی‌زحمتی دارد اما به سریعی گیربکس ب‌ام‌و نیست. سیستم 4MATIC مرسدس نیز به جز مدل‌های پایه در تمامی نسخه‌ها قابل سفارش است.

قضاوت نهایی

 ب ‌ام‌ و سری 5 در مقابل مرسدس E کلاس ؛ انتخاب خیلی سخت

اگر به دنبال یک لیموزین سرسنگین و باوقار هستید E کلاس با ترکیبی از تجمل و راحتی در خدمت شماست. اگر چشمتان به دنبال سدان لوکس با جاذبه‌های اسپورت هستید نسل جدید ب‌ام‌و سری 5 مطابق با نیازهای شماست. در کل ب‌ام‌و در این مقایسه کمی بهتر از مرسدس عمل کرده و ترکیبی مناسب از تجمل، اسپورت بودن و راحتی محسوب می‌شود.

منبع: پدال