1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. مشاوره خرید کراس ‌اوور‌های تولید داخل زیر 100 میلیون در بازار ایران

مشاوره خرید کراس ‌اوور‌های تولید داخل زیر 100 میلیون در بازار ایران

6 شهریور 1396
  • 2

در مطالب گذشته بررسی بازار شاسی بلند‌ها و کراس اوور‌های ایران را آغاز کردیم و همان‌گونه که گفتیم تلاش داریم اطلاعاتی کوتاه درباره خودرو‌های حاضر در این بازار بدهیم. در این شماره مرور خودرو‌ها را ادامه می‌دهیم، جایی که رقبا به مرور به مرز قیمتی 100 میلیون تومان نزدیک می‌شوند.

Lifan X60

 مشاوره خرید کراس ‌اوور‌های تولید داخل زیر 100 میلیون در بازار ایران

این خودرو چند سالی است در بازار حضور دارد و هر چند کمتر توانسته به عنوان یک محصول کلیدی در طیف محصولات کرمان موتور جای گیرد اما به طور پیوسته در خط تولید بوده و البته مشتریان ویژه خود را هم دارد. از نظر ظاهری و ابعاد، خودروی قابل قبولی در میان رقبای چینی است و هر چند در سال‌های حضورش کمی کهنه شده اما هنوز هم جز مدل‌های تولیدی این مجموعه جای دارد. تا سال گذشته این خودرو تنها در نمونه‌های دنده دستی عرضه می‌شد اما از سال گذشته با توجه به حضور رقبای جدید در بازار، نمونه‌های اتوماتیک آن عرضه شد.

مدل‌های اتوماتیک این خودرو علاوه بر گیربکس جدید، تغییراتی در بدنه و داخل کابین هم داشته اند که باعث شده X60 همچنان بتواند در بازار پررقابت کراس اوور‌های چینی حاضر باشد. با حجم موتور 1.8 لیتر و قدرت 128 اسب بخار، در نمونه‌های اتوماتیک کمی شاهد افت توان خواهید بود هر چند در این کلاس قیمتی، سایر رقبا هم موتور‌های قدرتمند تری ندارند. از نظر امکانات کاملاً خودروی متوسطی است و از اصلی‌ترین امکانات آن می‌توان به سانروف، سنسور نور، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، دوربین دنده عقب و پخش کننده DVD (که این دو در مدل‌های اتوماتیک اضافه شده اند) اشاره کرد.

اگر دنبال خودروی مد روز نیستید، X60 می‌تواند گزینه مناسبی باشد هر چند از نظر توان حرکتی به ویژه در مدل‌های اتوماتیک نباید انتظر زیادی از آن داشته باشید. کرمان موتور هم اکنون مدل‌های اتوماتیک این خودرو با قیمت 68 میلیون تومان عرضه می‌کند و هر چند فعلاً مدل‌های دنده دستی عرضه می‌شوند اما قیمت آن‌ها در زمان عرضه در حدود 62 میلیون تومان بود و نمونه‌های صفر کیلومتر دستی هم اکنون در بازار یافت می‌شود.

Jac S3

 مشاوره خرید کراس ‌اوور‌های تولید داخل زیر 100 میلیون در بازار ایران

کرمان موتور پیش از این با عرضه جک S5 توانست موفقیت قابل توجهی در بازار به دست آورد و همین مسأله باعث شده پس از عرضه S5، برادر کوچک‌تر آن را با کد S3 روانه بازار کند، خودرویی که هر چند در زمینه امکانات رفاهی تا حدی توانسته مسیر موفق برادر بزرگتر (به ویژه نمونه‌های اتوماتیک) را طی کند اما در زمینه توان موتور فاصله زیادی با برادر بزرگترش دارد و خودرویی کاملاً معمولی و در حد سایر رقبا است.

از نظر ظاهری، S3 روند طراحی S5 را ادامه می‌دهد و این مسأله را می‌توان در نمای جلوی آن به وضوح دید. بر روی این خودرو موتوری با 1.6 لیتر نصب شده است که می‌تواند 107 اسب بخار قدرت تولید کند و این قدرت از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو می‌رسد تا به این ترتیب از نظر توان حرکتی، S3 خودرویی در سطح دیگر چینی‌های حاضر در این رده از بازار باشد.

از نظر امکانات رفاهی هم خودروی متوسطی است و نزدیک به رقبایش عمل می‌کند و با داشتن امکاناتی نظیر سانروف، صندلی‌های چرمی، تهویه اتوماتیک، امکان تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان و ... خودرویی در سطح دیگر رقبایش در این کلاس است و نمی توان آن را برتر دانست هر چند در مقابل، برند جک به ویژه در کلاس کراس‌اوور‌ها طرفداران زیادی دارد و شاید به این ترتیب و به پشتوانه برادر بزرگتش بتواند فروش مناسبی در بازار داشته باشد. این خودرو با قیمت 72 میلیون تومان عرضه می‌شود.

Haima S7

 مشاوره خرید کراس ‌اوور‌های تولید داخل زیر 100 میلیون در بازار ایران

هایما S7 حاصل همکاری میان ایران خودرو و شرکت هایما چین است و برای پر کردن خلاء حضور یک شاسی بلند زیر 100 میلیون تومانی در خانواده ایران خودرو تولید شده است. این خودرو در طی مدت تولید در نمونه‌های دستی و اتوماتیک و به تازگی در نمونه توربو عرضه شده است و به همین دلیل در زمان خرید تنوع مناسبی از آن را در بازار می‌بینید. هایما S7 در ابتدا در نمونه‌های تنفس طبعی به بازار عرضه شد و با موتور دو لیتری می‌توانست 148 اسب بخار قدرت تولید کند. با توجه به ابعاد بزرگ خودرو و البته وزن 1.5 تنی آن، چنین موتوری نمی توانست عملکرد خوبی برای بازار ایران داشته باشد و به همین دلیل در آغاز عرضه هایما S7، دچار مشکلاتی در زمینه فروش شد اما مدیران ایران خودرو خیلی زود به اشتباه خود پی بردند و با عرضه نمونه‌های مجهز به توربوشارژر توانستند بار دیگر هایما را به رقابت برگردانند.

مدل‌های توربو هایما می‌توانند 170 اسب بخار قدرت تولید کنند که در قیاس با دیگر رقبا در این کلاس رقم مناسبی است و به این ترتیب هایما توربو توانست بار دیگر به رقابت با چینی‌های حاضر در این بازار باز گردد. از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نسبتاً خودرو کاملی است و در آن می‌توانید مانیتور 7‌اینچی، فرمان برقی، آیینه‌های برقی تاشونده، تودوزی و صندلی‌های چرمی، دوربین دنده عقب، صندلی برقی و گرم کن دار راننده، کروز کنترل، سنسور باران، دوربین 360 و ... را ببینید هر چند بعضی از این امکانات تنها در مدل‌های توربو در دسترس هستند. در مدل‌های اتوماتیک، در کنار این‌ها یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته هم وجود دارد. یکی از مهمترین مزیت‌های هایما S7 نسبت به رقبا، ابعاد بزرگ آن است. ایران خودرو هم اکنون تنها مدل‌های توربو اتوماتیک آن را به فروش می‌رساند که حدود 91‌میلیون تومان قیمت دارد مدل‌های غیر‌توربو 80‌میلیون تومان است.



نظرات

  • رامین رامین (10 شهریور 1396 ساعت 23:27)

    هایما به علت قیمت گزاری بهتر و امکانات و کیفیت خوب داره بازار را میگیره
    از جک اس 5 هم بهتره

  • reza132 reza132 (6 شهریور 1396 ساعت 14:55)

    فعلا بهترین کراس چینی موجود در بازار نسبت به بقیه چینی ها هایماست.هم زیباتره هم قوی تره هم جادارتر.