جدال چینیها در ایران هرروز ابعاد تازهای به خود میگیرد و علیرغم هشدار کارشناسان در خصوص واگذاری بازار داخلی به سازندگان چینی در درازمدت، سازندگان وطنی همنوا با خواست و تقاضای بازار تلاش دارند تا با تولید محصولات چینی، هم سهم بالاتری از بازار را به دست آورده و هم از قافله جهانی تولید کراس اوور جا نمانند.
این بین اخیرا دو شرکت ایرانخودرو و کرمانموتور با عرضه دو کراساوور کوچک شهری در رنج قیمت 75 میلیون تومان تلاش دارند تا در این بخش از بازار دست بالا را داشته و همچنان به عنوان بازیگران اصلی کلاس کراساوورهای شهری باقی بمانند. جک اس۳ که در ظاهر شباهتی آشکار به محصولات نسل قبل هیوندای دارد، در این بررسی در مقابل هایما S5 قرار میگیرد که ظاهری خشن و طرحی متفاوت دارد.
طراحی کراساوور S3 یک دوره بعد از مدلهای اولیه J5 و S5 انجام شده است و زبان جدید طراحی جک را در روح خود دارد. سمبل شاخ گاو به عنوان نماد جدید طراحی این شرکت در تمام محصولات آن به چشم میخورد و S3 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در S3 طراح سعی کرده تا همان پیکره کلی S5 که از شاسی بلندهای هیوندای به عاریت گرفته شده را حفظ کند، اما گویی در رعایت برخی جزییات ناکام مانده که این از پختگی طرح نهایی کاسته است! پیشرانهای که جک اس3 در بازار ایران از آن نیرو میگیرد یک نمونه چهار سیلندر به حجم 1.6 لیتر و قدرت 107 اسب بخار در و گشتاور 155 نیوتنمتر است که در بازار ایران و روسیه عملکرد مناسبی داشته و به یک جعبه دنده CVT نیز مجهز است. استاندارد آلایندگی این خودرو یورو 5 و مصرف سوخت آن در سیکل شهری 6 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده و سقف سرعت این کراساوور نیز 175 کیلومتر بر ساعت ثبت شده است. جک اس3 از فضای بار 600 لیتری برخوردار است که آن را به یکی از گزینههای کاربردی بازار بدل میکند
هایما S5 در مقایسه با برادر بزرگتر خود یعنی S7 از طراحی مدرنتر و بهروزتری برخوردار است. استفاده از خطوط برجسته در سراسر بدنه این خودرو در کنار جلوپنجره بزرگ و چراغهای جدید، ظاهر اسپرتی به آن بخشیده گرچه در مقایسه با جک S3 ظاهری زمخت دارد. فضای داخلی نیز در مقایسه با اس3 واقعا ضعیفتر است و آشفتگی در مجموعه طراحی داخلی این خودرو وجود دارد. البته امکانات اس5 نسبت به اس3 بیشتر است و همین عامل نیز برگ برنده هایمای جدید بازار ایران است.
برای نمونه، در زمینه سامانههای ایمنی و رفاهی این خودرو از امکانات متعددی بهره میبرد که شامل استارتر و سیستم ورود بدون کلید، سامانههای توزیع الکترونیکی نیرو ترمز، کنترل کشش و کمکی حرکت در سربالایی، در کنار 6 ایربگ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت به صورت الکترونیکی و چهار جهت برای صندلی شاگرد، صفحه نمایش 7 اینچی مجهز به جیپیاس و پورتهای اسدی و یواسبی اشاره کرد. این کراساوور کوچک چینی همچنین از استاندارد آلایندگی یورو 5 برخوردار است و بر اساس اعلام ایرانخودرو، در سیکل ترکیبی مصرف سوختی معادل 8 لیتر در هر صد کیلومتر دارد.
هایما اس5 از یک پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژر با قدرت 161 اسببخار بهره میبرد. همچنین این پیشرانه به دلیل بهرهگیری از توربوشارژر قادر به تولید حداکثر گشتاور 223 نیوتنمتری است تا در کنار یک جعبهدنده CVT، نیرو خودرو به محور جلو منتقل شود.
هایما اس5 قطعا از هر لحاظ خودروی سرتری است. اتاق بزرگتر، هندلینگ بهتر، موتور قدرتمندتر، امکانات بیشتر و حتی خدمات فروش گستردهتر این کراساوور باعث میشود تا بر مدل اس3 جک برتری یابد. تنها نقطه ضعف هایما اس5 در مقابل جک اس3 را میتوان مصرف سوخت بیشتر و کابین کوچکتر نام برد.