اگر 24995 پوند (حدود 132 میلیون تومان) پرداخت کنید می توانید یک گلف GTI 247 اسب بخاری داشته باشید. شاید هم سریع ترین نسخه هیوندای کونا را انتخاب کنید که تازه ترین SUV بازار می باشد.
هیوندای کونا توسط سازنده به عنوان "SUV واقعی" نامگذاری شده است و دارای موتور 1.6 لیتری با 175 اسب بخار قدرت می باشد که به همراه سیستم چهارچرخ متحرک و سیستم تعویض دنده دوکلاچه اتوماتیک ارائه می شود.
با این که 10 سانتی متر کشیده تر از رنو کلیو است و موتور قدرتمندی دارد، به سختی می تواند به سرعت بی ام و 118d برسد. باید ذکر کنیم که وزن آن در عمل مانند اشکودا اوکتاویا دیزل می باشد.
احتمالاً انتظار دارید که موتور قدرت 175 اسب بخار برای خودرویی در این اندازه کار زیادی انجام دهد، اما وزن زیاد آن باعث می شود که خیلی سریع نباشد. چیزی که باعث می شود این خودرو کند باشد در واقع موتور آن است که به نظر سرحال نیست. اگر باحوصله رانندگی کنید مشکلی را حس نمی کنید، اما اگر بخواهید به آن فشار بیاورید حس می کنید که ترمز دستی را پایین نیاورده اید! موتور 1 لیتری بسیار روان تر عمل می کند و قدرت را بهتر انتقال می دهد.
گیربکس دوکلاچه نیز به نظر نسل ها عقب تر از مدل های مشابه خودروهای فولکس واگن است. در ترافیک نمی توان به درستی نظر داد ولی اگر بخواهید سرعت را افزایش دهید، باید به پدال فشار زیادی وارد کنید تا خودرو واکنش نشان دهد. بله می توانید تعویض دنده را به عهده بگیرید، اما اگر 25 هزار پوند برای گیربکس اتوماتیک پرداخت کرده باشید، انتظار دارید که کار را درست انجام دهد.
کونا امتیاز خوبی برای فرمان پذیری مناسب دریافت می کند. در کل فرمان چرمی کوچک با کنترلرهای مناسب می تواند قانع کننده باشد.
با کمی فشار، فرمان بازخورد مناسبی در رانندگی معمولی دارد. اگر سرعت را افزایش دهید اوضاع کمی تغییر می کند و متوجه می شوید که آخرین حد چسبندگی کجاست. اما همچنان تجربه رانندگی خوبی را ارائه می کند.
سیستم تعلیق عملکرد خوبی دارد، چرخش های بدنه را کنترل می کند و در آسفالت سواری نرمی ارائه می دهد. در هر دو وضعیت، موتور 1 لیتری بنزینی عملکرد بهتری دارد. با یک موتور کوچک بر روی محور جلو، کونا 1 لیتری در پیچ ها سبک و سریع است. شاید مانند فیستا نباشد، اما هیوندای تا جای ممکن به فکر راحتی در پیچ ها بوده است. این مدل سبک تر، سواری نرم تری دارد و در عین حال قدرت مناسبی برای چسبندگی به جاده ارائه می کند.
تقسیم قدرت مناسب در این موتور توربوشارژ کوچک، باعث می شود که حس کنیم سریع تر از آن است که شتاب صفر تا 100 آن 12 ثانیه باشد. حس اسپرتی دارد و صدای موتور 3 سیلندر خوشایند است.
اگر می خواهید از رانندگی لذت ببرید – و گیربکس اتوماتیک مدل 1.6 لیتری را لازم ندارید – مدل 1 لیتری انتخاب بهتری به شمار می رود.
شاید تجهیزات کابین مدل 1.6 لیتری وزن زیاد آن را جبران کند و می توان گفت با تجهیزات یک مرسدس بنز کلاس S 5 سال پیش قابل مقایسه است.
می توانید قسمت های مختلف خودرو را گرم یا سرد کنید، تقریباً هرچیزی را به صورت برقی جا به جا کنید و به لطف سنسورهای پارک در سرتاسر بدنه، دوربین عقب، تجهیزات ایمنی و هدآپ نیاز ندارید که سر خود را حرکت دهید.
- چراغ جلوهای تمام LED
- سیستم ترمز خودکار اضطراری به همراه تشخیص عابر پیاده
- روکش چرمی
- صندلی جلوهای برقی دارای گرمکن و سردکن
- گرمکن فرمان
- سنسور پارک جلو و عقب
- دوربین عقب
- صفحه نمایش هدآپ
- صفحه نمایش 8 اینچی به همراه نویگیشن ماهواره ای
- شارژ بی سیم تلفن همراه
- رینگ آلیاژی 18 اینچی
شاید مدل های پایین تر این تجهیزات رویایی را نداشته باشند، اما اگر نسخه پریمیوم – پریمیوم و پریمیوم SE با موتور 1 لیتری و پریمیوم GT برای موتور 1.6 لیتری- را انتخاب کنید پشیمان نمی شوید.
برای داشتن نویگیشن ماهواره ای باید حداقل 18795 پوند (حدود 100 میلیون تومان) بپردازید که حاشیه محسوسی با رقبایی مانند سئات آرونا و سیتروئن C3 ایرکراس دارد. مدل های SE دارای اپل کارپلی و اندروید اتو هستند، البته مشکلات هیوندای را فراموش نکنید.
صندلی های جلو شکل خاصی ندارند و فقط برای سفرهای کوتاه مناسب هستند، اما درآن ها احساس راحتی می کنید.
برای این که در جای خود راحت باشید تنظیمات زیادی وجود دارد و هر فردی با هر اندازه ای می تواند به راحتی پشت فرمان بنشیند.
متریال کابین نیز بسیار عالی هستند. البته که به خوبی آئودی Q2 نیست، اما سطوح آن کیفیت بالایی دارند.
صندلی های عقب جای کمی دارند. تا جایی که سرنشینان جلو خیلی بزرگ نباشند اوضاع خوب است و فضای سر برای چنین خودرویی محدود به نظر می رسد.
فضای بار نیز با گنجایش 334 لیتر – در مقایسه با سئات آرونا با 400 لیتر و C3 ایرکراس با 410 لیتر – کافی نیست.
گول تبلیغ شرکت در مورد یک "SUV واقعی" را نخورید، مورد خارق العاده ای در مورد موتور 1.6 لیتری و فضای کم و صندلی های جمع و جود آن وجود ندارد. باید به ظاهر کونا و تجهیزات متعدد آن توجه کنید تا قیمت 25 هزار پوندی آن کمی توجیه پذیر باشد.
می توانید 6 هزار پوند صرفه جویی کنید و به عنوان یک انتخاب منطقی تر، مدل 1 لیتری پریمیوم SE را انتخاب کنید. در آخر باید اضافه کنیم که با وجود سئات آرونا، فولکس واگن T-Roc، سیتروئن C3 ایرکراس و اشکودا کاروک، کونا نمی تواند بهترین انتخاب باشد.