اگر قصد خرید یک خودروی سدان لوکس در بازهی قیمتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومن رو دارید بهتره کمی صبر کنید!
در حال حاضر اگر بودجهای در این حدود قیمتی رو دارید و به دنبال یک سدان لوکس جدید و یا تقریبا جدید میگردید محتملترین انتخابهای شما بیامو سری پنجِ مدل ۲۰۱۵ یا ۲۰۱۶ و همچنین مرسدس بنز E کلاس با سال تولید مشابه بیامو هستند.البته گروهی از خریداران هم از عاشقان خودروهای لکسوس هستند و کمخرج بودن و راحتی بیشتر این برند رو به اسپرت بودن بیامو و کلاس مرسدسبنز ترجیح میدن و لکسوس ES رو انتخاب میکنن.نکتهی جالبم اینه که تقریبا تمام گزینههای پیش روی شما کارکرده هستن و پیدا کردن مدل صفر این خودروها در این بازهی قیمتی بسیار سخته و اگرم که پیدا بشه نمونهی کم آپشن خواهد بود.
پس میشه این نتیجه رو گرفت که در حال حاضر تو بازار خودروی ما خودروی تقریبا صفری در کلاس سدان و در بازهی بزرگ و مهم ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان پیدا نمیشه! حتی تا ۴۵۰ میلیون!!
اما چندی پیش خبری مبتنی بر حضور وایکینگهای سوئدی در ایران به گوش رسید که با پیگیری این خبر دریافتیم که خیابانهای کشور تا دو سه ماه آینده پذیرای چند مدل جدید از این خودروساز سوئدی خواهند بود.مدلهای سدان شامل S60 و S90، مدلهای شاسی بلند شامل XC60 و XC90 و مدل هاچبک V40 کاروان ولوو برای حضور در ایران خواهند بود.البته به جز مدلهای سدان، بقیهی این مدلها در ایران حضور دارند ولی در حال حاضر فقط واردات مدل XC90 به کشور در جریان هست و مدلهای دیگر چند سالی هست که به کشور وارد نمیشن.
مطلب امروز در بارهی لوکسترین سدان ولوو یعنی S90 هست که با ورود خودش به کشور به تنها گزینهی صفر کیلومتر بازار در بازهی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان تبدیل میشه و مسلما با توجه به ویژگیهای خارقالعاده خودش رقیبی کاملا جدی برای رقبای سرشناس و البته بسیار گرانتر خودش یعنی بیامو سری پنج جدید (۲۰۱۷) و مرسدس بنز E کلاس اتاق جدید (۲۰۱۷) محسوب میشه که به ترتیب در بازهی ۴۹۰ تا ۵۸۰ میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان قرار میگیرند.
یه توضیح مختصری هم دربارهی نام Heico که در قسمت پلاک و سمت چپ جلوپنجرهی ولوو تو عکس بالا دیده میشه بدیم.هیکو اسپرتیو یک شرکت آلمانی هستش که به صورت اختصاصی وظیفهی تیونینگ کردن خودروهای ولوو رو داره.چیزی شبیه AMG برای مرسدس بنز.یعنی ولووهایی که قراره به ایران بیان دستخوش تیونینگ این شرکت آلمانی شدن و تغییرات ظاهری جذابی برای این مدلها ایجاد شده.(این تغییرات فقط ظاهری هستن و بیشترشون جزئی، پس اینکه در بعضی جاها گفته میشه ولووهای جدید محصولی با اصالت آلمانی-سوئدی هستن زیاد گفتهی درستی نیست و ولووهای ما اصالتی کاملا سوئدی دارن)
وقتی از رو به رو به S90 نگاه کنیم در اصل یک XC90 میبینیم که دیگه شاسی بلند نیست ولی به همون اندازه جذاب و زیباست و احتمالا مثل برادر شاسی بلند خودش بتونه نظر خریداران احتمالی و بینندگان رو به خودش جلب کنه.
مثل بقیهی ولووها مهمترین مشخصهی S90 در نمای جلویی تبر افقی داخل چراغهاست که نقش دیلایت یا همون چراغهای روشنایی روز رو ایفا میکنن.این تبر افقی یه جور اصالت سوئدی و وایکینگی ولووها رو نشون میده که به شدت هم گیرایی چراغهای جلویی رو بالا میبره و تا حدی ترکیبش با جلوپنجرهی عریض خودرو و البته خطوط عضلانی روی کاپوت، چهرهی ماشین رو جدی میکنه.
همونطور که گفتیم S90 برای حضور قدرتمند در بازار باید با رقبای قلدر و نامآشنای خودش یعنی مرسدسبنز و بیامو رقابت کنه.برای مقایسهی نمای جلویی بهتره به عکس زیر نگاه کنیم...
واقعا قضاوت بین این سه مدل سخته و البته تا حدود زیادی سلیقهای! ولی یکی از مواردی که شاید باعث تفاوت آلمانیهای مغرور در مقابل ولووی ما بشه برتری طراحی سپر اونهاست.راستش طراحی سپر ولوو خیلی ساده به نظر میرسه و ورودیهای هوای طرفین سپرها شاید برای خودرویی در این کلاس کمی کوچک باشن.ولی در کل نمیشه اسم این موضوع رو ایراد گذاشت و باید گفت که واژهی زیبا برازندهی چهرهی جلوی S90 هستش.
اما میرسیم به نمای کناری و پشتی این خودرو.مثل جلوی خودرو، در نمای پشتی هم چراغهای این خودرو جلب توجه میکنن ولی این بار نه به زیبایی چراغهای جلویی! کلا نمیدونیم چه داستانیه که ولوو چراغهای عقب خودروهای خودش رو یه خرده عجیب و غریب طراحی میکنه.XC90 هم چراغهای عقب زیاد جالبی نداره و به چراغهای S90 هم نمیشه گفت زیبا.البته بازم سلیقهی شخصی خریدار مهمه ولی اگر به عکس پایین نگاه کنیم میبینیم که واقعا بنز و بیامو طراحی بهتری دارن...
از مقایسه بگذریم و برسیم به اینکه شرکت هیکو چه تغییراتی رو بر روی این مدل انجام داده.همونطور که در عکس زیر مشخصه تیونینگ هیکو شامل رینگهای ۲۰ اینچی جدید و سر اگزوزهای دوبل دو طرف میشه که نسبت به مدل عادی، ماشین رو کمی اسپرتتر کرده.(البته خروجیهای مدل عادی هم ظاهر زیبایی دارن)
در پایان این بخش باید این نتیجهگیری رو کنیم که S90 ظاهر گیرا و لوکسی داره و البته با در نظر گرفتن قیمتش از نظر ظاهری کاملا میتونه با رقبای آلمانی خودش رقابت کنه.
دیزاین داخلی خودوهای ولوو بهترین دیزاینی هستش که در نهایت سادگی، یکی از لوکسترین کابینهای دنیا رو در اختیار چشمان و احساسات شما قرار میده.
در حال حاضر ولوو فقط دو مدل خودرو در کلاس سدان داره که تقریبا این دو مدل مشابه کلاس C و E مرسدس بنز یا سری ۳ و ۵ بیامو هستن و میشه گفت که ولوو فعلا خودرویی در کلاس S بنز یا سری ۷ بیامو نداره.پس در حال حاضر این خودروساز سوئدی باید هرچه که در توان داره رو برای S90 ارائه بده تا جای خالی خودرویی در یک کلاس بالاتر در این کمپانی کمتر حس بشه.
حقیقتم اینه که S90 با کابینی بسیار لوکس و با انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی شما رو شگفتزده میکنه.
همونطور که گفتیم فضای داخلی این خودرو در عین شیک بودن بسیار ساده هستش و مثل XC90 و بقیهی محصولات این خودروساز از به کار بردن کلیدهای زیاد اجتناب شده و خیلی از تنظیمات توسط نمایشگر لمسیِ بزرگ وسط کنسول انجام میشه.
به طور مثال برای گرمکن و سردکنهای صندلیها کلیدی در نظر گرفته نشده و شما این تنظیمات رو از روی نمایشگر عمودی وسط کنسول انجام میدین.این یعنی حد اقل ۴ کلید کمتر در کابین.
یکی از نکات بسیار قابل توجه فضای داخلی این خودرو تریمهای چوبی فراوان موجود داخل کابینه که علاوه بر زیبایی بصری باعث لاکچریتر شدن این کابین مجلل میشه.
اما میرسیم به معرفی امکانات رفاهی بسیار زیاد این خودرو.اما قبلش بهتره ایمنی این مدل رو بررسی کنیم.کلا کمپانی ولوو به ساخت خودروهای ایمن معروفه و آپشنهای خاصی رو برای بالا بردن سطح ایمنی خودروهای خودش به کار میگیره؛ آپشنی مثل کیسه هوای عابر پیاده در زمان برخورد با ولوو! در ایران هم به XC90 لقب امنترین SUV یا همون شاسی بلند دنیا رو دادن که نمیدونیم این لقب از کجا اومده و درست نیست.ولی در کل XC90 جزء ایمنترین شاسی بلندهای دنیا محسوب میشه. اما برای چک کردن امنیت S90 2017 از اطلاعات موسسهی تست ایمنی IIHS استفاده کردیم و جواب کمی متفاوت از انتظار و پیشبینی ما بود!
همونطور که از تصاویر بالا مشخصه این وایکینگ سوئدی بر خلاف رقبای ژرمن خودش موفق نشد بالاترین درجهی امنیت و ایمنی یعنی Top Safety Pick+ رو کسب کنه تا بعد از مرسدسبنز و بیامو در جایگاه سوم قرار بگیره.
اما دیگه نوبت میرسه به معرفی امکانات این خودرو...
از فرمان شروع میکنیم.فرمانی که با روکشی چرمی میتونه مجهز به گرمکن و شیفترهای تعویض دنده بشه و البته تنظیمات کروز کنترل هوشمند رو هم روی خودش جا بده.
آپشن بعدی مربوط به هدآپ دیسپلی این ماشین میشه که با این آپشن شما میتونید اطلاعاتی مثل سرعت، سرعت متوسط، نوگیشن و اطلاعات دیگهای رو بر روی شیشهی جلو ببینید تا حواستون در حین رانندگی پرت صفحه کیلومتر ماشینتون نشه.
آپشن بسیار جالب بعدی مربوط به سیستم گرمایشی این خودرو در هنگام پارک کردن در روزهای برفیه.یعنی اینکه در زمانی که برف میباره و ولووی شما در فضای باز پارک شده، این سسیستم طوری عمل میکنه که روی خودرو برف نمیشینه و زحمت پاک کردن برف رو از شما کم میکنه.
تصویر زیر سیستم پارک در برف و سیستم هدآپ دیسپلی رو نشون میده:
از آپشنهای دیگر این مدل میشه به صندلیهای چرم و برقی جلو با قابلیت تنظیم در ۱۴ حالت اشاره کرد که شامل تنظیم گودی کمر، زانویی و بغلگیرهای صندلی میشن و البته اینکه به ماساژور هم مجهز شدن.اما به صورت سفارشی امکان سفارش صندلیهای برقی عقب هم وجود داره که داتیس خودرو این آپشن رو برای خودروهای وارداتی خودش در نظر نگرفته.راجع به صندلیهای عقبی هم یک سری آپشنهای لاکچری وجود دارن که البته برای نمونههای وارداتی وجود ندارن.
یکی از آپشنهایی که در این خودرو با کیفیت بهتری ارائه شده دوربین ۳۶۰ درجه هستش که اگر تجربهی استفاده از این دوربین رو داشته باشید حتما حس بی کیفیت بودن و نامفهوم بودنش رو داشتید ولی این آپشن در ولووهای جدید خیلی با کیفیتتر شده و به خوبی میشه ازش استفاده کرد.
از دیگر آپشنهای رفاهی این خودرو میشه به سیستم صوتی حرفهای B&W (Bowers&Wilkins) به همراه ۱۹ اسپیکر، سنسور پارک جلو و عقب، پارک دوبل خودکار، صندوق برقی هوشمند و خودکار و تهویهی چهارگانه اشاره کرد.
اما ولوو تجهیزات بسیار زیاد و پیشرفتهای رو برای ایمنی خودروی خودش در نظر گرفته که عبارتند از سیستم تشخیص موانع(عابر پیاده، دوچرخه، خودرو، گارد ریل و ...)، سیستم ترمز اضطراری برخورد با مانع جلویی و سیستم تشخیص فاصله با مانع جلویی، سیستم هدایت خودرو بین خطوط و سیستم هشدار خروج از خطوط رانندگی، سیستم هشدار نقطهی کور، سیستم تشخیص خوابآلودگی و کنترل نادرست خودرو و ...
به این آپشنها اصطلاحا در بازار رادار گفته میشه و این ولوو دارای ۷ راداره که کاملترین آپشنهای مربوط به سیستمهای ایمنی رو داراست.
در پایان این بخش میشه این نتیجه گیری رو کرد که S90 با انبوهی از امکانات و یک کابین مجلل، یکی از فول آپشنترین و زیباترین سدانهای لوکس نیمه فول سایز محسوب میشه.
از نظر امکانات که هیچ چیزی از رقبای آلمانی خودش کم نداره؛ از نظر طراحی ظاهری هم میتونید به عکس مقایسهای زیر نگاهی بندازید:
این قسمت قسمتیه که ولووی ما برتری خودش رو به رخ تقریبا تمام رقبای خودش میکشه!
این خودرو در کشور با دو مدل موتور T5 در تیپ مومنتوم و T6 در تیپ اینسکریپشن عرضه میشه.هر دوی این موتورها چهار سیلندر دو لیتری هستند و به تریتیب ۲۵۴ اسب بخار با ۳۵۰ نیوتنمتر و ۳۱۶ اسب بخار قدرت با ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکنن.(البته تو کاتالوگ فارسی این خودرو گفته شده ۳۲۰ اسب بخار که به نظر میرسه درست نباشه)
در حال حاضر مدل E200 2017 از مرسدس بنز در کشور وارد میشه (البته وارد میشد) و مدل 530i 2017 از بیامو، که قدرت و گشتاور بیامو تقریبا معادل قدرت و گشتاور تیپ T5 ولوو میشه و مرسدس بنز هم با ۱۸۱ اسب بخار قدرت کلا حرفی برای گفتن نداره.
پس موتور T5 به تنهایی رقبای خودش رو شکست میده و اما موتور T6 با ۳۲۰ اسب بخار به دومین سدان پر قدرت صفر کیلومتر وارداتی کشور بعد از مرسدس بنز CLA45 تبدیل میشه.البته اینم بگیم که CLA45 حدود ۲ برابر S90 اینسکریپشن قیمت داره؛ بنابر این وایکینگ سوئدی ما کلاهخود قدرتمنترین سدان صفر زیر ۵۰۰ میلیون تومان بازار رو بر سر خودش میزاره.
حقیقتا درک تولید این مقدار قدرت برای یک موتور ۲ لیتری کار سختیه و ولوو این بازدهی بالا رو توسط نصب یک سوپرشارژر و یک توربوشارژر بر روی موتورهای خودش به دست میاره.
اما این موتور قدرتمند به وسیلهی یک گیربکس ۸ سرعتهی اتوماتیک نیرو رو به هر چهار چرخ منتقل میکنه تا ولوو S90 فقط در عرض ۵.۹ ثانیه به شتاب ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسه و علاوه بر قدرتمندترین به یکی از پرشتابترین سدانهای کشور هم تبدیل بشه.
قدرت بسیار بالا، شتاب عالی، امکانات رفاهی و ایمنی بسیار کامل، طراحی ظاهری و داخلی جذاب و البته قیمت بسیار کمتر نسبت به رقبا از مزیتهای ولوو S90 در آستانهی ورود به بازار ایران محسوب میشن و به نظر میرسه با توجه به ادعای شرکت داتیس خودرو مبنی بر خدمات پس از فروش بسیار خوب این شرکت این مدل و برادران خودش از شانس بسیار بالایی برای فروش بالا در بازار برخوردار باشن.