1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. این خودرو دیگر یک سمند نیست

این خودرو دیگر یک سمند نیست

1 آذر 1396
  • 7
  • 11530

دنا توربوشارجر حالا واقعا یک خودروی کاملا متفاوت از محصولاتی نظیر سمند، پژو پارس، سورن و دنای معمولی است که به سطحی گسترده از تغییرات و قیمتی که احتمالا در محدوده 52 تا 55 میلیون تومان قرار دارد، تلاش دارد رقیب مستقیم بسیاری از خودروهای گران تر از خود باشد. در این رنج قیمتی البته رقیب کم نیست و علاوه بر انبوه کراس‌اوورهای چینی و هاچ بک‌های کره‌ای می‌توان خودروهایی بزرگتر، مجهزتر و البته مدرن تر را دید که تلاش دارند خریداران را به سمت خود جذب کنند اما اینکه موفق می‌شوند یا نه به شرایط آینده و نحوه معرفی محصولات برمی‌گردد. در کل به نظر می‌رسد بعد از سال‌ها خلا حضور یک سدان نسبتا اسپورت ایرانی در بازار، حضور دنا توربوپلاس می‌تواند تکانی اساسی به این بخش داده و یاد و خاطره پیکان جوانان مدل ۱۳۵۳ را که نمونه اسپورت خودروی پیکان بود زنده کند.

 این خودرو دیگر یک سمند نیست

چری آریزو5 توربو، لیفان 820، بسترن بی30 اتومات، رنو سیمبل و احتمالا پژو 301 از جمله مهم‌ترین خودروهایی هستند که در رنج قیمتی بالاتر، شباهت‌ها و نقاط قوت مشترکی با دنا پلاس توربوشارژ دارند. مزیت قیمتی دنا و داشتن برخی ویژگی‌ها اما کمک می کند تا این محصول موقعیت ویژه‌ای در بازار ایران بیابد.

به لطف یک موتور توربو که با کمک چند شرکت و موسسه تحقیقاتی آلمانی ساخته شده دنا این توان را به راننده می دهد تا قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری حدودا ۲۱۵ نیوتن‌متری را در دور ۲۰۰ تا ۴۸۰۰ را از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند. این امکان جدید باعث می‌شود دنا بتواند در کمتر از ۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و تا بیش از ۲۲۰ کیلومتر در ساعت نیز سرعت بگیرد. افزایش دامنه دسترسی به گشتاور در کنار به سازی جعبه دنده خودرو و استفاده از رینگ و لاستیک ۱۶ اینچی کمک کرده تا سریع‌ترین خودروی خودروی تولید ایران ضمن پایداری بهتر در مقایسه با نمونه ساده، محصولی هیجان‌انگیز باشد و بتواند بر رقبایی به مراتب گران‌تر از خود برتری یابد.

در بعد فنی تغییراتی که در موتور خودرو اعمال شده به کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت منجر شده و در عین حال، صدای موتور نیز به لطف عایق‌گیری بهتر نسبت به نمونه ساده تا حدی کمتر است. همچنین تقویت پنل‌های جانبی، درب ها ستون‌های جلو و عقب به همراه نصب 4 کیسه هوا باعث شده تا سطح ایمنی دنا توربوپلاس نسبت به رقبای هم‌رده به خوبی ارتقا یابد.

استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر و جدید 5 پره در کنار پلاک قرمزرنگ توربو که روی گلگیر جلوی خودرو سمت راننده نصب شده کمک کرده تا نمونه توربو تا حدی متفاوت از سری پلاس معمولی به نظر برسد. فضای اتاق مدل توربوشارژ هم گرچه تغییر چندانی در مقایسه با دنا پلاس ندارد اما به لطف سردنده جدید، دور فرمان چرم‌دوزی شده، روکش‌های مخملی جدید برای صندلی‌ها و کفپوش‌های تازه که هردو به آرم توربوی قرمزرنگ مزین هستند کم و بیش حس اسپورتی‌ به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند.

پیش‌فروش دنا پلاس توربو از صبح امروز آغاز خواهد شد و پیش بینی می‌شود قیمت نهایی این خودرو حدود 52 یا 53 میلیون تومان باشد.




نظرات

  • القاصی القاصی (2 آذر 1396 ساعت 09:01)

    ولا ۳۵تومان براش زیاده

  • علی علی (1 آذر 1396 ساعت 22:38)

    عجب برای فرغون سازا سنگ تمام میذارید. مدیرسایت عزیز.
    بیچاره ملتی که حق انتخاب نداره باید خودروی ۲۰ میلیونی رو بالای ۵۰ میلیون بخرن. تاکی میخان این بچه لوس رو لوسترکنن .دیگه این شرکتها خودروساز نمیشن. داستان ادامه دارد ومردم مجبور به خرید آشغالای ایران خودرو وسایپا.
    ببینید کشورهای همسایه مون چه خودروهایی سوارن ما چه فرغونهایی.

  • امیر امیر (1 آذر 1396 ساعت 15:47)

    هر موقع پلتفرمش کامل عوض شد اونوقت ادعای خودروی جدید کنند علی الخصوص با اون ستونای مسخرش که صد ساله همه دارن داد و هوار میکنن جلوی دید رانندست

  • محسن محسن (1 آذر 1396 ساعت 13:58)

    سوما" ؟

  • شرفزاده شرفزاده (1 آذر 1396 ساعت 11:04)

    ببم جان، این دوره زمونه ماشین های اسپورت تعاریف دیگری دارند: اولا دنده اتوماتش کو؟ دوماً حداقل 160 اسب بخارش کو؟ سوماً شش دنده نیست و پنج دندست، 6 دندش کو؟

    محمد محمد (1 آذر 1396 ساعت 14:09)

    داداش دنده عقبو یادت ذفته؟؟؟

  • وحید وحید (1 آذر 1396 ساعت 08:12)

    همین جوری یه چیزایی برا خودت نوشتیاااااااااااااا؟!
    اولا با به توربو، نمی شه یه ماشین «کاملا» جدید، که اگه میشد، باید سورن توربو هم دیگه سمند نمیشد.
    دوما، خود ایرانخودرو تو مشخصات دنا+ توربو، زده گیربکس 5 سرعته نه 6 سرعته
    سوما، توربوی این ماشین از 2200 شروع میشه، نه 200!
    چهارما، حداکثر سرعت رو ایرانخودرو زده 205، تو میگی 220