نگاهی به خودروهای باکیفیت ولی شکست خورده در بازار ایران

1 بهمن 13968:04
10 دقیقه


نگاهی به خودروهای باکیفیت ولی شکست خورده در بازار ایران

نگاهی به هشت مدل خودروی وارداتی و تولیدی بازار ایران که با عدم استقبال بازار ایران، به سرنوشت تلخی دچار شدند و علیرغم ویژگی های خوب‌شان چه در نمونه صفر یا کارکرده روی دست مالکان‌شان باد کردند

اگر تمام کهکشان راه شیری را بگردید هیچ بازاری را پیدا نمی‌کنید که در آن کالایی با قطعیت فروشش تضمین شود مگر اینکه مفت باشد! اساسا هر بازاری اقتضائات خاصی دارد و شرایط زمانی و جغرافیایی باعث بروز شرایطی می‌گردد که حتی گاهی بهترین ساخته‌ها در یک صنعت نزد خریداران مقبولیتی پیدا نمی‌کنند.

 نگاهی به خودروهای باکیفیت ولی شکست خورده در بازار ایران

مراجعه کوتاهی به تاریخچه ده ساله اخیر بازار خودروی ایران گویای این نکته است که بی‌گدار به آب زدن در زمینه تولید یا واردات خودرو می‌تواند گاها نتایج فاجعه باری به دنیال داشته و میلیاردها تومان ضرر به سرمایه‌گذاران وارد کند. تعریف کردن شرایطی نامناسب برای حضور یک خودرو در بازار موجب می‌شود تا گاها محصولاتی از تولیدکنندگان ژاپنی، کره‌ای یا اروپایی به بدترین شکل ممکن شکست خورده و عدد فروش انها در یک دوره زمان چند ساله به کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه برسد.

در این گزارش، به معرفی 8 خودروی نسبتا ناموفق اما جذاب بازار خودروی ایران پرداخته‌ایم که در یک دهه اخیر پس از تولید یا واردات به سرعت زمین خورده‌اند و خریداری پیدا نکرده‌اند. جالب است که از پژو و نیسان و جیلی تا سیتروئن و سوزوکی و تویوتا در این لیست حضور دارند.

پژو 407

 نگاهی به خودروهای باکیفیت ولی شکست خورده در بازار ایران

قیمت : 70 تا 75 میلیون تومان
مدل: 2009
کارکرد : 100 هزار کیلومتر
موتور : 2 لیتری
قدرت : 140 اسب بخار
ویژگی‌ مهم : سواری باکیفیت

علت شکست : حدود ۱۰ سال است که فروش سدان‌های بزرگ پژو در بازار ایران به صخره قیمت گران‌ و شرایط فروش نامناسب می‌خورد و علیرغم همه ویژگی‌های مثبت دیگری که دارند، نمی‌تواند فروشی مناسب هم پاس ساخته‌های کیا، هیوندای، تویوتا و هوندا داشته باشند. ۴۰ که هم در بخش دینامیک رانندگی و هم طراحی بدنه و اتاق محصولی اسپورت و جوان‌پسند بود، در دوره شکوفایی هیوندای سوناتا و تویوتا کمری در ایران با قیمتی بالاتر از متوسط این کلاس عرضه شدند و شکست را عاید خودروساز فرانسوی کردند.

سوزوکی کیزاشی

 نگاهی به خودروهای باکیفیت ولی شکست خورده در بازار ایران

قیمت : 135 میلیون تومان
مدل: 2012
کارکرد : 30 هزار کیلومتر
موتور : 2400 سی‌سی
قدرت : 185 اسب بخار
ویژگی‌ مهم : طراحی گیرای بدنه

علت شکست : این خودرو که پس از تولید گرند ویتارا، دومین خودروی سوزوکی در کشور مان بود و در بدو ورود به ایران قرار شد به صورتی گسترده عرضه شود هرگز نتوانست رنگ موفقیت را به چشم ببیند. با اینکه اتاق سدان ژاپنی ایران خودرو جذابیت خاصی داشته و دارد اما چهره خشن کیزاشی که تا آن زمان در میان اتومبیل‌های کلاس سدان شهری متوسط باب نبود ، ضربه بدی به حیثیت این خودرو زد و در عین حال، عرضه نمونه ۱۴۰ اسبی که هندلینگی ضعیف را به مالکان خودرو ارزانی می‌کرد باعث شد وجهه ساخته باابهت سوزوکی در ایران تخریب شود.

نیسان تیانا

 نگاهی به خودروهای باکیفیت ولی شکست خورده در بازار ایران

قیمت : 175 میلیون تومان
مدل: 1392
کارکرد : 70 هزار کیلومتر
موتور : 6 سیلندر 2500 سی‌سی
قدرت : 182 اسب بخار
ویژگی‌ مهم : ظاهر لوکس و اتاق مجلل

علت شکست : خدمات فروش و پس از فروش ضعیف در ایران، مونتاژی بودن و البته خوردن به صخره سخت تحریم‌ها موجب شد تا ساخته زیبا و باابهت نیسان که در برخی بازارها با نام ماکسیما و در برخی دیگر به عنوان آلتیما شناخته می‌شد، در ایران شکست خورده و خاطره تلخی را برای نیسان از حضور مجدد در کلاس سدان‌‌های لوکس شهری به جا بگذارد. تیانا که هم‌اینک یکی از گزینه‌های خوب بازار اتومبیل های شهری و لوکس با قیمت کمتر از 200 میلیون تومان است، از تجهیزاتی عالی، اتاقی مجلل و گنجایش مناسب سود میبرد. به گفته مسئولان شرکت نیسان، تیانا یکی از بهترین خودروهایی هست که تاکنون توسط این شرکت تولید شده است.

ام‌جی GS

 نگاهی به خودروهای باکیفیت ولی شکست خورده در بازار ایران

قیمت : 140 میلیون تومان
مدل: 2016
کارکرد : 30 هزار کیلومتر
موتور : 2 لیتری توربو
قدرت : 217 اسب بخار
ویژگی‌ مهم : موتور قدرتمند

علت شکست : یک کراس‌اوور چینی-انگلیسی با ظاهری خشن، نامتعارف و اسپورت که زیاده از حد قلدر است و علاوه بر انگ نادرست چینی‌بودن، قربانی قیمت بالایش شد. جی‌اس که در زمینه هندلینگ و شتاب محصولی توانمند و حتی بهتر از رقبای شرقی خود از کره و ژاپن است، فعلا در بازار به زحمت و سختی با ۲۵ میلیون تومان زیر قیمت کارخانه به فروش می‌رسد.

سیتروئن C5

 نگاهی به خودروهای باکیفیت ولی شکست خورده در بازار ایران

قیمت : 115 میلیون تومان
کارکرد : 120 هزار کیلومتر
مدل: 2011
موتور : 2 لیتری
قدرت : 140 اسب بخار

ویژگی‌ مهم : تکنولوژی ساخت بالا علت شکست : موتور ضعیف این خودرو باعث شد تا خیلی زود بازی را به رقیبان واگذار کند. علیرغم ظاهر مجلل و اسپورت، تکنولوژی ساخت بالا مخصوصا در فنربندی و تعلیق و فرمان، سی5 جدید تنها به تعداد بسیار پایینی در ایران عرضه شد و سپس پرونده‌اش برای همیشه بسته شد. فرمان این خودرو یکی از جذاب‌ترین نکاتی بود که توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.

فیات سیه‌نا

 نگاهی به خودروهای باکیفیت ولی شکست خورده در بازار ایران

قیمت : 30 میلیون تومان
کارکرد : ۱۳۵ هزار کیلومتر
موتور : ۱۴۰۰سی‌سی
قدرت : ۷۷ اسب بخار
ویژگی‌ مهم : مصرف مناسب

علت شکست : یک انتخاب بسیار بد برای یک سرمایه‌گذاری بزرگ موجب شد تا در کمتر از یک سال شرکت تاپکو به زمین بخورد و مسئله حضور گسترده برند فیات در ایران برای همیشه خاتمه یابد. سی‌نا که از ظاهری به شدت قدیمی و نافرم با موتوری ضعیف، امکاناتی اندک و قیمتی گران رنج می برد قرار بود به عنوان رقیب مستقیم هیوندای ورنا در بازار ایران خودنمایی کند اما … .

جیلی امگرند 7 سدان

 نگاهی به خودروهای باکیفیت ولی شکست خورده در بازار ایران

قیمت : 58 میلیون تومان
مدل: 2013
کارکرد : 60 هزار کیلومتر
موتور : 1800 سی‌سی
قدرت : 137 اسب بخار
ویژگی‌ مهم : اولین چینی با کیفیت بازار ایران

علت شکست : با ایکه هم‌اینک جیلی یکی از مشهورترین سازندگان چینی خودرو در جهان است و علاوه بر مالکیت، ولوو، پروتون و لوتوس در مجموعه دایملر بنز هم سهامدار است اما هرگز نتوانسته چنان که باید و شاید انگ چینی بودن را از پیشانی خود در ایران پاک کند. در واقع ویژگی‌ اصلی این خودرو به نقطعه ضعفش بدل شد و در کنار قیمت گران، زمینه بی‌اعتباری دیگر نقاط قوت جیلی امگرند را فراهم کرد.

رنو لاگونا کوپه

 نگاهی به خودروهای باکیفیت ولی شکست خورده در بازار ایران

قیمت : 190 میلیون تومان
مدل: 2012
کارکرد : 30 هزار کیلومتر
موتور : 3500 سی‌سی
قدرت : 238 اسب بخار
ویژگی‌ مهم : طراحی گیرای بدنه

علت شکست : یک کوپه اروپایی جذاب و اصیل با قلب تپنده ۳۵۰۰ سی‌سی که قدرت زیادی معادل ۲۴۰ اسب بخار زیر پای راننده قرار می‌داد و در کمتر از ۶ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید. لاگونا کوپه که در سال ۲۰۱۰ جزو اولین خودروهای رنو برای ورود به بازار ایران به حساب می‌آمد، تا بیش از ۲۶۰ کیلمتر در ساعت سرعت می گرفت و کابین راحت داشت گرچه طراحی نامتعارف پوزه خودرو در کنار عدم استقبال ایرانی‌ها از محصولات کوپه موجب شد خودروی اسپورتی رنو در بدو ورود به ایران یک شکست سنگین تجاری را برای واردکننده‌اش به ارمغان آورد.

منبع: هفت‌صبح
نظرات کاربران
مهدی
مهدی
3 بهمن 1396
من خیلی دلم میخواد ماشین وارداتی داشته باشم ولی قیمتهای سرسام آور و بدون دلیل باعث میشه هیچ وقت نخرم و ماشین ایرانی سوار شم