1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آغاز روند آزادسازی و افزایش قیمت خودروهای داخلی

آغاز روند آزادسازی و افزایش قیمت خودروهای داخلی

18 آذر 1397
  • 49
  • 35679

پس از اعلام قیمت‌های جدید برای محصولات ایران خودرو، به‌زودی دیگر عرضه‌کنندگان خودرو در ایران از فرمول جدید (پنج درصد زیر قیمت بازار) استفاده خواهند کرد.

 2.jpg
با اعلام قیمت جدید چهار محصول ایران خودرو، قیمت‌گذاری خودروهای داخلی با فرمول جدید (پنج درصد زیر بازار) به‌طور رسمی کلید خورد. به‌گفته‌ی منابع آگاه، قیمت دیگر خودروهای داخلی شامل باقی‌مانده‌ی محصولات ایران خودرو و همچنین تولیدات سایپا و پارس خودرو نیز به‌زودی و طبق فرمول موردنظر اعلام خواهد شد.

براساس این فرمول، قیمت خودروهای داخلی تا پنج درصد زیر بازار تعیین می‌شود تا عملا شبه‌آزادسازی در بازار خودرو کشور به جریان بیفتد. این تصمیم در وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شده و ظاهرا رئیس‌جمهوری نیز با آن موافقت کرده است و به تبع آن، حداقل ۱۰ میلیون تومان به قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی اضافه می‌شود. زمزمه موافقت دولت و مجلس شورای اسلامی و خودروسازان بر سر تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، از هفته گذشته شنیده شد و حالا با توجه به اقدام ایران خودرو در اعلام قیمت جدید چهار محصول خود، به نوعی پروسه‌ی لغو قیمت‌گذاری دستوری آغاز شده است. بنابر خبری که سایت رسمی ایران خودرو چهارشنبه شب روی خروجی خود قرار داد، این شرکت با ارسال بخشنامه‌ای به نمایندگی‌های خود، قیمت جدید چهار محصول را ابلاغ کرده است.

 4.jpg

 

نرخ‌های جدید نشان می‌دهد ایران خودرو به‌طور رسمی شبه‌آزادسازی قیمت را براساس فرمول حاشیه بازار، کلید زده است. طبق بخشنامه ایران خودرو، وانت آریسان، تندر پیکاپ، دانگ‌فنگ کراس صندوقدار و پژو پارس اتومات به‌طور رسمی در حاشیه‌ی بازار قیمت‌گذاری شده‌اند. در این بین، قیمت پژو پارس اتومات حدود ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته و به ۸۳ میلیون تومان در کارخانه رسیده است؛ این محصول در بازار ۸۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. با توجه به قیمت پژو پارس اتومات در بازار (۸۸ میلیون تومان) و قیمت اعلامی از سوی ایران خودرو (۸۳ میلیون تومان)، مشخص است ایران خودرویی‌ها قیمت این محصول را طبق فرمول پنج درصد زیر بازار، محاسبه کرده‌اند.

 

پیش‌تر نیز خبری مبنی‌بر افزایش قیمت رسمی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۵۷ میلیون تومان منتشر شد و اتفاقا قیمت جدید این محصول نیز دقیقا با فرمول حاشیه بازار همخوانی داشت. ایران خودرویی‌ها تا به امروز قیمت ۵۷ میلیونی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را نه تایید و نه تکذیب کرده‌اند.

در مورد دو محصول دیگر ایران خودرو یعنی وانت تندر و وانت آریسان نیز فرمول حاشیه بازار کاملا صدق می‌کند. به‌عبارت بهتر، قیمت جدید این محصولات نشان می‌دهد ایران خودرو آن‌ها را پنج درصد زیر نرخ بازار تعیین کرده است. نکته‌ی ریزی که در این بخشنامه وجود دارد، این است که ایران خودرویی‌ها اعلام کرده‌اند محصولات عرضه‌شده در این طرح، تعهد معوق یا تامین‌نشده ندارند. در واقع، چهار محصول موردنظر قرار است با قیمت قطعی و به‌صورت فروش فوری عرضه شوند و ۱۵ روزه نیز تحویل داده می‌شوند.

قیمت جدید برای ثبت‌کنندگان خودرو اعمال می‌شود


 در حال حاضر بسیاری از ثبت‌نام‌‌کنندگان خودروهای داخلی، بلاتکلیف مانده و نمی‌دانند در نهایت خودروهای خود را با چه قیمتی تحویل خواهند گرفت. در قرارداد پیش‌فروش این خودروها قید شده که قیمت‌ها به‌روز محاسبه خواهند شد؛ بنابراین قیمت‌گذاری در حاشیه‌ی بازار سبب می‌شود ثبت‌نام‌کنندگان با قیمتی بسیار بالاتر از آنچه تصور می‌کردند، خودروهایشان را تحویل بگیرند. پرسش مهمی که در حال حاضر مطرح می‌شود این است که منظور از «قیمت روز» دقیقا کدام روز است؟ روزی که قرار بوده خودروهای ثبت‌نامی تحویل شوند یا روزی که خودروساز اقدام به تحویل می‌کند؟ به‌عنوان مثال، مشخص نیست مشتریانی که قرار بوده خودرو خود را در مهر امسال تحویل بگیرند، اما خودروساز تاخیر کرده و قصد تحویل در آذر را دارد، کدام قیمت مبنا قرار خواهد گرفت؛ قیمت روز مهر یا قیمت روز آذر؟

به‌نظر می‌رسد اگر قرار باشد خودروسازان قیمت محصولات ثبت‌نامی تاخیری خود را نیز طبق روز تحویل حساب کنند، این موضوع با اعتراض مشتریان مواجه خواهد شد؛ زیرا طبعا آن‌ها نباید تاوان تاخیر خودروسازان را بپردازند.

 3.jpg

هرچه هست، با توجه به ابلاغ بخشنامه ایران خودرو به نمایندگی‌ها، به‌نظر می‌رسد طی روزهای آتی، قیمت سایر خودروهای داخلی نیز براساس حاشیه بازار اعلام شود. باید منتظر ماند و دید پس از ابلاغ تمام قیمت‌ها، خودروسازان چه شرایطی را برای محصولات ثبت‌نامی خود در گذشته، در نظر خواهند گرفت و واکنش مشتریان چه خواهد بود. به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت ترتیبی اتخاذ کرده تا قیمت جدید خودروها به‌صورت قطره‌چکانی ابلاغ شود؛ نه یک‌باره و ناگهانی. به‌عبارت بهتر، ظاهرا وزارت صنعت و خودروسازان، سیاست محصول به محصول را برای لحاظ کردن قیمت‌های جدید در نظر گرفته‌اند تا از اثرات روانی آن بکاهند. به هر حال افزایش قیمت چند ۱۰ میلیون تومانی خودروها موضوعی نیست که به‌راحتی برای مشتریان قابل هضم باشد؛ از همین رو سیاست افزایش قیمت فعلی به‌زعم خودروسازان و وزارت صنعت می‌تواند تا حدی زهر قیمت‌گذاری در حاشیه بازار را بگیرد.

افزایش قیمت همواره مورد اعتراض مشتریان بوده و آن‌ها توقع داشته و دارند که با توجه به سطح کیفی نه‌چندان‌مناسب خودروهای داخلی، قیمت‌ها پایین نیز بیایند. با این حال، مجموعه اتفاقاتی که طی سال جاری رخ داد (از تحریم گرفته تا افزایش قیمت مواد اولیه)، هزینه‌ی تولید خودروهای داخلی را افزایش داد و بازار نیز قیمت‌های نجومی را به خود دید. با توجه به اصرار زنجیره خودروسازی کشور به لغو قیمت‌گذاری دستوری و آزادسازی قیمت از یک سو و ایجاد شکاف عمیق میان قیمت کارخانه و بازار خودروها از سوی دیگر، در نهایت دولت تصمیم گرفت قیمت‌گذاری خودرو، در حاشیه بازار انجام شود. خودروسازان وعده داده‌اند با فرمول جدید، قیمت خودروهای داخلی در درازمدت کاهش خواهد یافت و سطح کیفی نیز بالا خواهد رفت.

شبه‌آزادسازی قیمت خودرو


اما کلید خوردن شبه‌آزادسازی قیمت خودروهای داخلی در شرایطی رخ می‌دهد که اواخر هفته گذشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت بر کاهش قیمت تاکید کرد. رضا رحمانی در گفتگو با «ایرنا» عنوان کرد که باید قیمت خودروها را پایین بیاوریم. وی پیش‌تر تاکید کرده بود که قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار ندارد، اما «افزایش قیمتی معقولانه» در خودروهای داخلی خواهیم داشت. حال با توجه به آغاز قیمت‌گذاری خودروها براساس فرمول حاشیه بازار، مشخص نیست چرا وزیر صنعت همزمان صحبت از کاهش قیمت‌ها به میان آورده است.

 5.jpg

هفته گذشته به نقل از منابع آگاه اعلام شد که دولت و مجلس شورای اسلامی و خودروسازان بر سر قیمت‌گذاری خودروها پنج‌درصد زیر نرخ بازار، به توافق رسیده و قیمت‌های جدید به‌زودی اعلام خواهد شد. با این حال، به فاصله‌ی کوتاهی، یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرگزاری مهر، این موضوع را تکذیب و هرگونه افزایش قیمت را منوط به مجوز رئیس‌جمهوری دانست. وی تاکید داشت که سازمان حمایت در حال بررسی قیمت جدید خودروهاست و مسئولان هنوز تصمیم قطعی درباره‌ی روش قیمت‌گذاری اتخاذ نکرده‌اند. با این حال، بخشنامه جدید ایران خودرو مبنی‌بر افزایش قیمت محصولات خود متناسب با حاشیه بازار، نشان می‌دهد تصمیم نهایی درباره قیمت‌گذاری خودروها گرفته شده است؛ منتها مسئولان به‌دلیل کاستن از اثرات روانی این ماجرا، قصد ندارند آن را علنی کنند.

این رفتارها و اظهارات متناقض در وزارت صنعت، معدن و تجارت، احتمال مستقل نبودن وزارتخانه را در ماجرای قیمت‌گذاری خودرو به ذهن متبادر می‌کند. شاید اصلا وزارت صنعت تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی در مورد قیمت خودرو نیست و دستور شبه‌آزادسازی از جایی دیگر صادر شده است. در این مورد، پیش‌تر نیز گفته می‌شد که رئیس‌جمهور تمایلی به افزایش قیمت خودرو ندارد، اما وزیر صنعت همین هفته گذشته این موضوع را تکذیب کرد. حالا نیز به‌نظر می‌رسد در نهایت موافقت رئیس‌جمهوری با شبه آزادسازی قیمت خودرو، تردید وزارت صنعتی‌ها را از بین برده و آن‌ها به خودروسازان اجازه داده‌اند تا به‌طور رسمی تعیین قیمت در حاشیه بازار را کلید بزنند.

سازمان حمایت از مصرف‌کننده؛ هنوز مشغول محاسبه قیمت


بعد از اینکه شورای رقابت از شمول قیمت گذاری خودرو خارج شد، مقرر گردید تا قیمت  تمام شده خودرو‌های داخلی  با توجه به تحولات اخیر ارزی توسط سازمان حمایت بررسی شود که تاکنون در این مورد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان هیچ گونه اظهار نظر رسمی نداشته است.

افزایش خودسرانه قیمت‌های خودرو توسط خودروسازان در حالی اتفاق می‌افتد که چهارشنبه هفته گذشته رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت  اعلام کرده بود:

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مسئول اعلام قیمت خودرو و تنظیم بازار است و رسیدگی خواهد کرد.

قیمت خودرو را باید حتما پایین بیاوریم و نباید اجازه دهیم در بازار رانت و دلالی پیش بیاید

 6.jpg

  اگرچه رحمانی به کاهش قیمت خودرو ازعان کرده بود، هیچ راهکاری از سوی وزارت صنعت برای کاهش قیمت خودرو اعلام نشد و سازمان حمایت هم به عنوان مسئول تنظیم بازار هیچ‌گونه اقدامی برای جلوگیری از این افزایش‌ قیمت‌ها به عمل نیاورد. 

 آنچه  مسلم است مسئولان ذیربط بدون توجه به افزایش قیمت‌ها طی ماه‌ها اخیر،  پشت درهای بسته هنوز مشغول محاسبه قیمت تمام شده کالا، خدمات و قیمت انواع خودروها هستند و می‌خواهند دقیق‌ترین قیمت‌ها را به بازار اعلام کنند که نه تولید کننده متضرر شود و نه مصرف‌کننده آسیب ببینند. اما معلوم نیست این محاسبات کی قرار است به پایان برسد.

 
منبع زومیت



نظرات

  • حمید حمید (19 آذر 1397 ساعت 15:28)

    دانگ فنگ صندوقدارازکراس توبازارامارات ارزانتره(منبع یالاموتور یا درایوعربیا)اونوقت50تومان روکردن140تومان تودوروز اخیرقیمت کراس دانگفنگاز85تومان رسیده به99تومان ؛حاشیه بازاردیگه چیه،یامثلا جک اس3از70تومان کارخونه به 160رسیده قیمت بازارش از100تومان رسیده به140تومان ،به این میگن 5درصدزیرقیمت بازار

  • سامان سامان (19 آذر 1397 ساعت 14:00)

    مردم مجبور نیستن بخرن هیچکس نخره تمام مشکلات حل می شه

  • مهدی مهدی (19 آذر 1397 ساعت 12:33)

    خدا ما رو از دست این قوم ظالم نجات بده دیگه کسی نمونده که مردم بهش تکیه کنند

  • اسی اسی (19 آذر 1397 ساعت 10:07)

    یکی بداد این ملت برسه خدا .خدا . خدا ما چکار کنیم توی این مملکت هیچکس بفکر مردم نیست.

  • OMID OMID (19 آذر 1397 ساعت 09:35)

    طبق قانون اساسی و مدنی اسلام و طبق روال عادی جامعه اسلامی همچنین که سلطان سکه و معاونش رو بعلت مفسد فی الارض و مفسد اقتصادی اعدام کردند این دو مدیر عامل دو شرکت خودرو سازی و معاونش رو هم باید بدلیل تنش در جامعه و برهم زدن نظم عمومی و اقتصادی جامعه به جرم مفسدان اقتصادی و فی الارض بودن به حکم اعدام محکوم کنند تا درس عبرتی برای سایرن باشد تا از قانون طبعیت کنند در غیر این صورت واضح و مبرهن است دست داشتن مسئولان کشوری در این افزایش قیمت ها

    علی علی (19 آذر 1397 ساعت 15:54)

    شما یا خودتو به کوچه علی چپ زدی یا از خارجه تشریف اوردین.شما از نزدیک کارگاه های تولیدی یا شرکتهای تولیدیرو دیدین؟من خودم در یکی از شرکتهای زیر مجموعه سایپا چند سال پیش مشغول بودم.البته الان هیچ وابستگی به هیچ شرکتی ندارم و مشغول در بازار ازاد هستم.ولی الان که دوستان من در اینجور شرکتها مشغول هستند تمامن بیکارن.چون به طور مثال اهن رو که میخریدن به کیلوی مثلا 2000 تومن الان میخرن به چند برابر قیمت)حالا اهنو من مثال زدم منظور مواد اولیس(شما صاحب شرکت براتون میصرفه با همون قیمت قبل تولید کنین و بدین به دست شرکت مادر حالا یا ایران خودرو یا سایپا یا هر جای دیگه؟به همین خاطر هیچ تولید کننده قطعاتی به شرکت مادر قطعه نمیده.فراموش نکنین که امثال سایپا و ایران خودرو تولید کننده نیستن مونتاژ کننده هستن پس مجبور قطعات رو گرونتر بخرن پس گرونتر هم میفروشن.چرا ما فقط گیر دادیم به خودرو؟از جوراب تا پیتزا گرون شده هیچ کس هیچی نمیگه.البته خدا باعث و بانیاشو لعنت کنه اما خدا هم بالا سرمونه همه تقصیرارو نندازین گردن صاحب شرکتا.مقصر اصلی کسای هستن که به خاطر جیب خودشون حاظر نیستن با جهان ارتباط داشته باشن و اینجری باعث تورم میشن.مچکرم که وقت گذاشتین و خوندین

  • فریدون فریدون (19 آذر 1397 ساعت 09:16)

    مسئولین می گویند بیایید جنس ایرانی خریداری کنید با کدام پول با کدام قیمت خجالت بکشید حداقل توروی خانواده شهدا احساس شرم کنید خودتان باعث گرانی وبدبختی این مردم هستید . این حقوق شهروندی نیست این حقوق بشر نیست بخدا سوگند با امکاناتی که ماداریم باید بهترین خودروها را سواربشیم تادنیا برای ماقبطه بخورد ونگویند اینهم اوضاع زندگی درایران بخدا اگرخودروسازان خارجی بیایندوباهمین امکانات ایران خودرو میتوانند بهترین برندرا با نازل ترین قیمت جهانی دراختیار مردم قرار دهند .کمی هم بفکر مردم باشید

  • حمید حمید (19 آذر 1397 ساعت 08:50)

    بنظر من باید مدیران شرکت ایرانخودرو و سایپا را بدلیل احتکار و عدم خرضه خودرو ببازار دادگاهی بکنن. چرا الان که میتونن افزایش بدن خودرو را 15 روزه میتونن تحویل بدن ولی برای آرامش بازار و جلوگیری از تورم نمیتونستن خودروهای فروش شده 7 ماه پیش را تحویل بدهند؟ باید دادستان محترم به مساله ورود کنند و این دو مدیر خودروساز را بعلت فساد فی الارض به اعدام محکوم کنن. مگه نه این است که با کاهش قیمت دلار باز این دو مدیر و فریفته شدگان مدیران دولتی باز دم از افزایش 70و 80% قیمت خودرو میکنن. کجاست نهاد محترم رهبری- کجایند نمایندگان ملت مظلوم در مجلس- نگذارید دل ملت از گرانی ها بلرزد

  • ادیب ادیب (19 آذر 1397 ساعت 07:38)

    ایران خودرو و سایپا همه مسئولان کشور را خریده و این مردم هستند که فقط خدا را دارند

  • مسعود مسعود (19 آذر 1397 ساعت 01:39)

    جای که میوه نیست چغندر سالاره

  • A.gh A.gh (19 آذر 1397 ساعت 00:41)

    با برنامه ریزی زیرکانه و دقیق اول واردات رو ممنوع کردند بعد تولید و تحویل خودروهارو شدیداً کاهش دادند و باعث شدند قیمتها بره بالا و وقتی دیدند که بازار خرید خودرو داغه و مردمِ از همه جا رونده شده دارن به قصد سرمایه گذاری و حفظ پول ماشین ثبت نام میکنن، بجای تامین مالی کارخانجات از منابع بانکی با سود بالا چند مرحله پیش فروش کذایی انجام دادند و با قراردادهای ظالمانه و یکطرفه و با سو استفاده از غفلت ثبت نام کنندگان باشرایط تحویل روز و با سود مشارکت و انصراف بسیار پایین پولها و منابع مالی مورد نیازشون رو خیلی راحت و ارزان بدست آوردند و حالا هم با تهدید دولت و مردم به اینکه اگر گران نکنیم باید تعطیل کنیم میخوان با گران کردن قیمت سودهای بسیار کلان به جیب بزنن و مطمئن باشید اگر با فرمول ۵ درصد زیر قیمت بازار بفروشند همیشه تولید و تحویل رو طوری مدیریت میکنن که خودرو تو بازار کم باشه و قیمت بازار بالا بمونه یا بالاتر بره تا بتونن کماکان با قیمت بالا به مردم بفروشند....این است مافیای خودرو در ایران...

  • مسلم مسلم (19 آذر 1397 ساعت 00:16)

    سلام.چند دهه است که خودرو سازان و مافیای حامیشان با شعار کارگر ایرانی بیکار نشه و .... هر بلایی که خواستن چه از منابع و تسهیلات رانتی تا جیب و پول زحمت کشیده ملت انجام دادند . آقا اگر این ملت بگن بگذارید خودروی خارجی وارد بشه و تمام کارگران تا زمان اشتغال جدید از بیمه بیکاری استفاده کنن و جون ملت تامین بشه ؛ کیو باید ببینن . مطمعن باشید همون شرکت چینی میاد تو ایران با استفاده از انرژی ارزان با بهینه سازی منابع انسانی بهترین خودرو را با بهترین قیمت به ما تحویل میده و نرخ تصادف و مرگ و میر جاده ای و شهری هم پایین میاد . در مصرف سوخت و آلایندگی هم راحت میشیم . اصلا ماشین هیبرید میارن . اونوقت خودرو ساز داخلی هم متوجه رقابت میشه و میره سراغ اصلاح خودش . بدونید تا وقتی از حمایت بی قید و شرط باشه ؛ همین آش و همین کاسه باقیست .

  • مهدی مهدی (18 آذر 1397 ساعت 21:19)

    سلام دوتا شرکت عزیزا لطفا ببندید.بزارید رو تاخچه خاک بخوره جاش واردات خودرو امت کافرا زیاد کنید .اون جونم که تو دوتا شرکت کار میکنه اهن تحویل مردم میده بره با ماشین خارجی مسافر کشی کنه.زندگیش قشنگ تر میشه.

  • علی علی (18 آذر 1397 ساعت 20:46)

    دولت باید دست اختاپوس که دست هایش را بر گلو مردم می فشارد قطع کند

  • Nashenas Nashenas (18 آذر 1397 ساعت 20:42)

    تحریم کردن دو شرکت خودروساز از سوی مردم در چند سال قبل که تصمیم گران کردن داشتند و دو شرکت به التماس و گریه افتاده بودند که ملت خودرو خرید کنند اینبار هم باید خرید را تحریم کرد تا خودشان به التماس بیفتند و خواب گران کردن را از سر خود بیرون کنند.

  • قشقایی قشقایی (18 آذر 1397 ساعت 20:24)

    واقعا خجالت بکشید از این فشار بی حد به مردم...همین مردم بودن که شماهارو نگه داشتن..حیف به این ملت که مدیرانی نالایق دارند...ننگتان باد

  • وحید وحید (18 آذر 1397 ساعت 18:54)

    این خیانت دولت و مجلس به مردم را کسی فراموش نخواهد کرد. ما شما را نمیبخشیم و روزی تاوان این ظلم‌ها را پس خواهید داد.

  • ارمیا ارمیا (18 آذر 1397 ساعت 18:51)

    با سلام
    ????????????????????????????????????????????????????فقط همین

  • مهران مهران (18 آذر 1397 ساعت 18:46)

    واقعا اگر فکر مردم هستن ورود خودرو را آزادکنند ببینید کی این خودروهای بی کیفیت وغیر استاندارد را می خره بخدا باین پولی که اعلام کردن 5درصد حاشیه بازار ادم میتونه بهترین ماشین ازخارج وارد کنه همین الا پژو 206sdتوترکیه حدود4میلیوت تومانه این خبر خبررو سلیت آخرین آخبار خودم خوندم حتی بهترین برند رنو درترکیه قیمتش خیلی کمتر ازخودروهای ساخت داخله

  • مهران مهران (18 آذر 1397 ساعت 18:40)

    قبلا که بلیط هواپیما ازادسازی نشده بود می شد سالی یک بارباهواپیما سفر کرد بعد ازآزادسازی دیگه فکر کنم سالها نمیشه ازهواپیما استفاده کرد حالا آزادسازی خودرو که درپیشه خوب خدا را شکر دیگه نمیشه ماشین هم خریداین دقیقا عملکرد دولت های سرمایه داری درجهان است داراتر وپول دارها زندگی بهتر ورفاه بهتر فقرا هم هی بدبخت تر وضعیف تر این است ادعای حکومت براساس عدالت اجتماعی کجا رفت آن همه شعار های عامه پسند

  • مهدی مهدی (18 آذر 1397 ساعت 17:03)

    اگه مسئولین صداقت دارند واردات خودروهای سواری دست دوم رو آزاد کنند، تا شاهد نجات مردم و خودرو سازهای داخلی باشند. ولی هیهات