1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. اگر برای کسب سود ، خودرو ثبت نام کردید ضرر هنگفتی خواهید کرد

اگر برای کسب سود ، خودرو ثبت نام کردید ضرر هنگفتی خواهید کرد

18 آذر 1397
  • 24

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: افرادی که برای سود و حفظ ارزش پول خود ثبت نام کردند و در واقع بازار را این گونه بی ثبات کرده اند مطمئنا ضرر خواهند کرد زیرا قرار نیست خودرو یک کالای سرمایه ای باشد و به کسی سود برساند.

مازیار بیگ لو در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص جلسه قطعه سازان و خودروسازها با رییس مجلس گفت: هفته قبل جلسه‌ای با حضور آقای لاریجانی رییس مجلس، همتی رییس بانک مرکزی، رحمانی وزیر صنعت و معاونین آنها همراه با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و اعضای هیات رییسه انجمن قطعه سازان درخصوص بررسی آخرین وضعیت تولید خودرو و قطعه در کشور برگزار شد.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ادامه داد: محور اصلی بحث در این جلسه عادی سازی قیمت خودرو بود. آقای لاریجانی نیز به این موضوع واقف بودند و اطلاعات کاملی از مشکلات و دغدغه‌های خودروسازها و قطعه سازان داشتند که باعث تعجب ما شد.

وی افزود: نظر رییس مجلس نیز بر این بود که قیمت‌ها پنج درصد حاشیه بازار اعمال شود کما اینکه ما این تجربه را در دهه 70 و 80 نیز داشتیم اما وزیر صمت معتقد بودند نباید فقط بحث قیمت را در نظر گرفت بلکه باید یک بسته کامل که شامل کیفیت خودرو و خدمات پس از فروش و تعامل با مصرف کننده است را لحاظ کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: قطعه سازان و خودروسازان در این جلسه بیان کردند که این صنعت در حال مرگ است و فعلا اولویت زنده نگه داشتن آن با آزادسازی قیمت‌ها است بعد از آن می‌توان به سراغ حاشیه‌هایی همچون کیفیت و نحوه تعامل با مصرف کننده رفت که در صورت این اتفاق شاهد افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان خواهیم بود.

وی گفت: در این جلسه در خصوص کمبود نقدینگی خودروسازان و قطعه‌سازان و اتخاذ راهکارهایی برای جبران آن همچون ارائه تسهیلات و حضور در بازار سرمایه بحث و تبادل نظر شد اما نظر قاطع جمع بر این بود که باید هر چه زودتر آزادسازی قیمت‌ها صورت بگیرد.

بیگ‌لو در خصوص تعیین تکلیف خودروهای پیش فروش شده و این که با این افزایش قیمت احتمال هجوم ثبت نام کنندگان برای پس گرفتن پول خود وجود دارد، گفت: افرادی که برای سود و حفظ ارزش پول خود ثبت نام کردند و در واقع بازار را این گونه بی‌ثبات کرده‌اند مطمئنا ضرر خواهند کرد زیرا قرار نیست خودرو یک کالای سرمایه‌ای باشد و به کسی سود برساند.

وی ادامه داد: علی‌رغم تاکید مکرر بانک مرکزی، خودروسازها و کارشناسان مبنی بر اینکه مردم پول خود را جهت سرمایه گذاری در این بازار وارد نکنند و به سایر بازارها همچون بورس و تولید بروند اما باز هم عده زیادی چندین خودرو ثبت کردند که به طور حتم ظرف روزهای آینده ضرر هنگفتی خواهند کرد.

بیگلو گفت: خودروسازان برای اینکه با هجوم افراد برای پس گرفتن پول خودرو مواجه نشوند به صورت پلکانی قیمت‌ها را بالا خواهند برد و یک شبه پنج درصد حاشیه بازار را اجرا نخواهیم کرد.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر راهکارهای خوبی برای این که حداقل جذابیت برای افرادی که ثبت نام کردند وجود داشته باشد تا ترجیح ندهند که پول خود را پس بگیرند و خودروساز با مشکل نقدینگی مواجه شود، اندیشیده شده است.

بیگلو در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد با افزایش 70 درصدی قیمت‌ها و با توجه به اینکه در آمد هیچ گروه از افراد جامعه این مقدار افزایش نداشته است و به این ترتیب آنها دیگر توانایی خرید خودرو نخواهند داشت، گفت: در همان جلسه راهکارهایی مطرح شد تا قدرت خرید مردم برای خودرو پایین نیاید قرار است بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مجوزهای لازم را صادر کنند تا خودروسازان بتوانند با حداقل پیش پرداخت و سود مشارکت پایین خودروهای خود را به فروش برسانند.

وی افزود: در برخی اوقات دیگر کاری از دست تولید کننده بر نمی‌آید بلکه این وظیفه نهادهای دولتی است که از مصرف کنندگان حمایت کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در خصوص تسهیلات آزادسازی خودروها گفت: در صورت اجرای این طرح مردم بیشترین نفع را خواهند برد. چند ماه پس از آزادی قیمت‌ها دوباره تولیدات هر خودروساز به روزی دو هزار خودرو خواهد رسید و کارگرهایی که در صنعت قطعه سازی تعدیل شده بودند دوباره به کار برخواهند گشت کما اینکه نگرانی اصلی رییس مجلس و سایر حاضرین بحث بیکاری کارگران بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر همانند دهه 70 و 80 کیفیت و تیراژ تولید بالا خواهد رفت و ما در هر سال شاهد ورود خودروهای جدید و پلت فرم های جدید هستیم کما اینکه در همان سال‌ها سمند و پژو وارد بازار شدند.



نظرات

  • دادا دادا (20 آذر 1397 ساعت 19:13)

    هدف از پیش فروش خودرو ها عرضه خودرو به بازار جهت کاهش قیمت های کاذب بود منتهی با این جلسات بی محتوا و غیر کارشناسی و منفعت طلبانه شاید به صورت مقطعی در کوتاه مدت جیب مردم رو خالی کنید ولی در بلند مدت راه به جایی نمی برید

  • اکبر اکبر (19 آذر 1397 ساعت 09:55)

    فقط اینو بدانید با گران کردن خودرو نارضایتی شدیدی را دامن خواهید زد . دیگه مردم براتون تره هم خورد نخواهند کرد

  • اکبر اکبر (19 آذر 1397 ساعت 09:53)

    اگر میخواهید قیمت ها رو افزایش بدین دیگه گردن مردم نندازین. چون ثبتنامها با محدودیت کد ملی بوده و با محدودیت عدم امکان فروش تا یک سال . پس نیاز روز مردم بوده. شما اگر توانایی و لیاقت اداره و مدیریت ندارید چرا گردن مردم بیچاره میندازین؟؟

  • اصغر آقا اصغر آقا (19 آذر 1397 ساعت 07:06)

    واقعا زدن اين حرف خجالت آوره
    بنده كه فقط مصرف كننده هستم و يك ماشين ثبت نامي دارم
    اما به چه جرأتي كسايي كه پولشون رو در توليد سرمايه گذاري كردن و نرفتن سراغ بازار ارز و سكه رو تهديد ميكنيد؟؟؟؟
    فروش مشاركتي كه تا حالا انجام داديد مفهومي غير از اين داره؟ كه مردم بيايد در توليد مشاركت كنيد كه هم شما سود ببريد هم ما.
    اين حجم از بي كفايتي بي خردي و ناداني توي اين مملكت غيرقابل باوره
    طرف اومده پولشو داده به شما كه توليد كنيد محدوديتي هم كه براي ثبت نام نذاشته بوديد هنوز ماشيني هم كه بهش تحويل نداديد حالا شده بر هم زننده ي بازار؟؟؟؟

  • مسعود مسعود (19 آذر 1397 ساعت 01:18)

    خداوند انشالله مرگ سریعتر این صنعت کثیف ایران خودرو و سایپا را اجابت فرماید.سزای گرانفروشی و کم فروشی نخریدن است.ازماست که برماست!

  • علی220 علی220 (18 آذر 1397 ساعت 22:34)

    این صنعت در حال مرگ است و فعلا اولویت زنده نگه داشتن آن با آزادسازی قیمت‌ها است بعد از آن می‌توان به سراغ حاشیه‌هایی همچون کیفیت و نحوه تعامل با مصرف کننده رفت .در 40سال گذشته همیشه کیفیت خودرو و حقوق مصرف کننده برای خودروسازان حاشیه ای بیش نبوده و اولویت اصلی جیب خودروسازان بوده و اینبار هم با عدم عرضه خودرو به مصرف کننده باعث افزایش قیمت خودرو شده و با همکاری دولت و مجلس باز هم می خواهند به مردم ظلم کنند.

  • sara sara (18 آذر 1397 ساعت 21:40)

    فقط میتونم بگم متاسفم. ما اصلا خودروساز و خودرو ایرانی نمیخواهیم...
    چرا مردم باید تاوان ضعف خودروسازان و... رو بدن!!

  • امیر امیر (18 آذر 1397 ساعت 20:11)

    بابابه جای اینکه به بهانه اشتغال مرتب این آشغال ها را به مردم بفروشید؛کارخانه های ارتعطیل کنید وکارگران را بفرستیدزعفران بکارند.والا هم برای خودکارگرها بهتره وهم برای کل ملت

  • فرهنگ فرهنگ (18 آذر 1397 ساعت 20:02)

    آقای بیگلو
    این جواب برای کمک و مشارکت برای تولید در کشور نیست .
    بی تدبیری مدیریت آقایان باعث همچین وضعی شده .

  • مهدی مهدی (18 آذر 1397 ساعت 18:33)

    مطمینم این اقایونی که جلسه گذاشتند و برای خودروی داخلی قیمت تعیین کردند اصلا ماشین داخلی سوار نمی شوند که بدونند چقدر ارزش داره؟

  • مسلم مسلم (18 آذر 1397 ساعت 17:58)

    سلام . واقعا در عجبم که ریس مجلس هم با خودرو سازان و قطعه سازان هم نظر شده . این جریان گرانی و تولید خودرو بی کیفیت و تهدید بیکاری کارگران بخش خودرو .... و بیچاره مردم که پول و جانشان اصلا در نظر نیست و در آخر به حرف میگویند بخاطر مردم و خروج دلالان خودروی بی کیفیت و گران به انها میفروشیم .

  • محسن محسن (18 آذر 1397 ساعت 16:45)

    خدا لعنت کنه شما رو که فقط به فکر زدن جیب ملت هستید

  • مصطفی مصطفی (18 آذر 1397 ساعت 16:21)

    خودرو ساز داره درست میگه،ان میگه با این روند مدیریت خودرو سازی ماشین باید ۷۰درصد گرون بشه تا اینجا درست ،خوب هزینه های زندگی در ایران حداقل ۷۰ درصد در سال اخیر گرون شده از مسکن ،خوراک و.... بنزین هم بزودی با خیانتی دیگر گران میشه(طرح کارت سوخت) حال اگه دورویی مثل نوبخت به مردم میگه توان دولت فقط افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان هست پس بی جا میکنن رییس مجلس و رییس دولت و خودرو ساز خودرو رو ۷۰ درصد گرون میکنه ، و این معنی واقعی دیکتاتوری هست،ای کاش اینجا هم مثل فرانسه ازادی بود تا مردم میامدن اعتراض می کردن

  • حسن حسن (18 آذر 1397 ساعت 16:05)

    خودروساز و قطعه ساز خوب دارند کاسبی می کنند 8 ماه پیش ثبت نام کردم هنوز ماشین تحویل نگرفتم آیین نامه ای که خودتون تصویب کردید را قبول ندارید دیگه میشه چی گفت واقعا متاسفم که اینگونه فکر می کنید من به شخصا هیچ کالای ایرانی نخواهم خرید به خاطر عدم تعهد به تحویل و بی کیفیتی شما بهتره به دنبال تعهدات معوق خودروسازها باشید و کاری به سود کردن مردم نداشته باشید مردم اگر سود نکنند اقتصاد زمین می ماند احتکارگري را از ایران خودرو باید یاد گرفت دروغ گویی و فضاحت اقتصادی از ایران خودرو و آن مدیران بی خاصيتش نشاتش است مردم بهای بی مدیریتی و خفقان بی مسئولیتی شماها را تا کی باید پرداخت کنند

  • غفوری غفوری (18 آذر 1397 ساعت 15:27)

    وقتی که امکان ورود خودروهای با کیفیت خارجی رو یا بهانه حمایت از تولید داخلی گرفتید وتعرفه صددرصدی وافزایش ۳ برابری قیمت ارزامکان خرید برای اکثر مردم مصیبت زده ایران نیست ومجبورند خودروهای بی کیفیت ،ناایمن وبسیارگران وفاقد خدمات پس از فروش شمارو خریداری کنند ،معلومه بفکرافزایش قیمت هم میفتیداینهم کنار بقیه ظلمها واجحافهایی که در حق این مردم بی پناه میشه ولی مطمئن باشید همیشه اینطور نخواهد ماند واه این ملت دامن شمارو خواهد گرفت

  • کامی کامی (18 آذر 1397 ساعت 15:02)

    کدوم سازنده گان قطعات .همین آقا قطعات رو از چین و هند و... وارد میکنه فقط کارتنش رو عوض میکنه برا همینه تعغیرات ارض کاسه کوزه اش رو به هم ریخته و مردم باید توانش رو بدن.

  • مهدی مهدی (18 آذر 1397 ساعت 14:43)

    باسلام .منم مثله حمید اقا بعد از 11 سال کارشرکتی یدونه ماشین ثبت نام کردم ولی با این شرایط مجبورم انصراف بدم ...

  • اکبر اکبر (18 آذر 1397 ساعت 13:54)

    به این آقای بیگلو بفرمائید این خودروهایی که پیش فروش شده از طرف این غولها و انحصاریها باید طبق قانون ماده 4حمایت ازمصرف کننده با قیمت موعد تحویل -تحویل داده بشه نه قیمت روز -روز تحویل شاید اینا تا 3سال تحویل ندن باید با گفته این آقای بگلو به قیمت روز باز هم بدن...

  • علی علی (18 آذر 1397 ساعت 13:47)

    اولین اون شخصی که واسه سود ثبت نام کرده وضعش جوره دوما چرا ضرر میکنن نهایتش پولشون با فروشش نقد میکنن .نمیدانم شما الاغ هستین یا مردم را الاغ فرض کردین با این اخبارتون

  • رضا رضا (18 آذر 1397 ساعت 12:54)

    واقعا تا کی مردم باید چوب این خودروسازها را بخورند 50 سال هنوز نتوانسته اند مستقل باشند هرجا کم آوردند بحث نیروی کارگری را می کنند خدا می داند اینقدر پول اضاف و کمک های که دولت ها طی سالها به این ها کردند می شد کارگرها تو خانه بنشیند حقوق کافی بگیرند بازم پول اضاف می آمد. اگر آزاد سازی قیمت خودرو با آزاد سازی واردات خودرو همزمان اجرا شود اون موقع متوجه می شوند کی می آید ماشین برای یک سال دیگر پیش خرید کنه بعد هم تحویل ندهند و طلبکار هم باشند.