1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دلایل و توجیهات رئیس سازمان حمایت برای افزایش قیمت خودرو

دلایل و توجیهات رئیس سازمان حمایت برای افزایش قیمت خودرو

24 آذر 1397
  • 10

عباس تابش رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ضمن اشاره به اینکه براساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی، تنها مرجع کارشناسی و تخصصی قیمت گذاری کالا و خدمات در کشور سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان است گفت :به همین دلیل کلیه مراجع قیمت گذاری قانونی در ارائه قیمت مکلف به اخذ نظر کارشناسی این سازمان هستند و کارگروه تنظیم بازار صرف نظر از وضع گوناگون قیمت گذاری در کشور تنها مرجع نهایی رسیدگی به گزارش های کارشناسی قیمت و تعیین قیمت کالا و خدمات و تنظیم بازار در کشور است و کلیه مراجع قیمت گذاری قبل از اقدام مکلف به اخذ و عمل به آرا در این کارگروه هستند و تصمیمات این کارگروه که با رای اکثریت اعضاء قانونی حاضر اتخاذ می شود و با امضاء رئیس کارگروه ابلاغ می شود برای کلیه مراجع دولتی، غیردولتی و نهاد های عمومی غیردولتی و حکومتی لازم الاجراء است. وی در ادامه درخصوص قیمت گذاری خودرو اظهار داشت: تغییر و تحولات قیمتی در بازار خودرو در سال گذشته با نرخ میانگین هر دلار 3 هزار و 860 تومان بوده که این رقم در سال جاری به حدود 9 هزار تومان در سامانه ارزی نیما افزایش یافته و این افزایش بطور قطع در بهای تمام شده خودرو تاثیر گذار است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: اگر این موضوع را در بحث خودرو مورد بررسی قرار دهیم، براساس شاخص تمرکز، قیمت گذاری خودرو به طیف خاصی از خودروهای پر تیراژ مربوط بوده است. بر همین اساس پس از انجام جلسات با خودروسازان و قطعه سازان داخلی، و انجام کار کارشناسی در سازمان حمایت، بر اساس اسناد و مدارک مثبته قیمت تمام شده برآورد و تعیین گردید.

به گفته وی در مورد خودروهای کم تیراژ هم ضمن لزوم رعایت ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولیدی، اختیار قیمت گذاری با خودرو ساز است.

تابش در ادامه گفت : طبق قوانین و ضوابط ابلاغی، تحویل فوری به تحویل تا 30 روز کاری اطلاق می شود. لازم به ذکر است فروش فوری به خودروهایی که تعهدات معوق دارند تعمیم نمی گردد و در صورت بروز هرگونه تخلف، مراتب قابل پیگیری قانونی است.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین پیش فروش خودرو توسط نمایندگی های خودرو را منوط به اخذ مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: بررسی قیمت های این خودروها نیز تا قبل از تحویل خودرو به خریداران در سازمان حمایت انجام می شود و در صورت مغایرت ضمن برخورد با شرکت خودرو ساز، موظف خواهند شد مبالغ احتمالی اضافه دریافت شده را به خریداران عودت نماید.


تابش با بیان اینکه قیمت گذاری خودرو فرآیند دارد، تاکید کرد: این سازمان صرفا براساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و اسناد و مدارک مثبته و با درنظر گرفتن سهم مواد، دستمزد، سربار، انرژی و... قیمت های ارائه شده از سوی قطعه سازان و موارد اثر گذار دیگر، قیمت‌ها را محاسبه و تعیین می‌کند و در ادامه کارگروه تنظیم بازار براساس منافع، مصالح و ملاحظات تنظیم بازار نسبت به چگونگی اعمال و پیاده‌سازی قیمت‌های جدید، تصمیم خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: به همان نسبت که حقوق تولید کنندگان برای این سازمان حائز اهمیت است، حقوق مردم و مصرف کنندگان نیز مدنظر می باشد و عزم سازمان حمایت بر این است تا در تصمیمات خود این مهم را لحاظ کند.

لازم به ذکر است در فرآیند تعیین قیمت خودرو به طور قطع به ملاحظات مربوط به حقوق مصرف کننده و عرضه کننده، توامان توجه خواهد شد. به نحوی که ضمن تامین بخشی از افزایش نقدینگی مورد نیاز خودرو سازان از محل افزایش قیمت خودرو، تلاش خواهد شد تا تیراژ تولید افزایش یافته و ضمن حفظ اشتغال قابل توجه در زنجیره قطعه سازی و خودروسازی کشور، قیمت های بازار کاهش و وارد یک سیر نزولی گردد.

منبع تسنیم


نظرات

  • ب ر ب ر (24 آذر 1397 ساعت 22:15)

    خدا از ریشه********** بکنه به حق امام زمان

  • مهدی مهدی (24 آذر 1397 ساعت 20:13)

    حالا که مسؤلین و خودروسازها بفکرمنافع ملت نیستن،کاش ما ملت ایران غیرت به خرج بدیم و متحدبشیم و اگر خودروهای داخلی نسبت به قیمتهای سال 96 بیشتر از 20 درصد افزایش قیمت داشتن ، خودرو داخلی نخریم تا وقتی که مجبور بشن محصولاتشون رو به قیمتی که مردم میخان بفروشن.
    خواهشا نظرم نمایش داده بشه
    سپاس

  • مهدی مهدی (24 آذر 1397 ساعت 19:40)

    با سلام , سازمان حمایت شره تریبون ایران خودرو و سایپا .اسمشو باید عوض کنه .(چرا متن ها رو گزینشی پخش میکنید.)

  • پ-س پ-س (24 آذر 1397 ساعت 19:18)

    آقایان مسئولی که فقط و فقط به فکر سود کلان هستند کمی انصاف داشته باشید،مردم با مشکلات زیاد پول پیش فروش شما را پرداخته اند،پانزده ماه پیش دلار جند بود؟چرا تاوان بی تدبیری خود را ازجیب خالی مردم میخواهیدبپردازید؟شمارا به خدا بااین مصاحبه هایتان بیشتر ازاین با اعصاب خریدارن بدبخت بازی نکنید.چرا وزیر صنعت ونمایندگان به جای دفاع ازحقوق مردم از خودروسازان ناکارآمد ،دفاع میکنند؟

  • mohamad mohamad (24 آذر 1397 ساعت 13:23)

    پرواضح هستش اینها چیزی جز بازی با اذهان و افکار مصرف کننده واقعی نیست و تمام این حرفها چیزی جز جلوه دادن کاری اشتباه در قالب کار احسن نیست .
    همیشه دیوار کوتاه مصرف کننده و مردم بوده و در نهایت مشخصه ک چه اتفاقی خواهد افتاد! امیدوارم منشتر شه!

  • محمد محمد (24 آذر 1397 ساعت 13:08)

    با سلام
    آقای رئیس به اصطلاح دانا
    حالا که بجای ریال با دلار حساب میکنی
    ماهم ودیعه ی اول ثبت نامو با دلار 3800 دادیم. هر وقت ودیعه ی اولمونو با دلار 9000ت حساب کردید اونوقت قیمت خودرو هم 9000تومنی حساب کن!!!!!
    من 20میلیون اولی که دادم باش میتونستم پراید بخرم الان نصف پراید میتونم بخرم !!!!

    محمود محمود (24 آذر 1397 ساعت 14:03)

    احسنت دمت گرم، واقعا حرفت حقه. ولی فکر نمیکنم به این موضوع توجه کنن چون به ضررشون و الانم که همه مسئولین دنبال اونن که خودروسازان ازشون راضی باشن نه مردم بدبخت بیچاره.

  • مهدی مهدی (24 آذر 1397 ساعت 13:01)

    حقوق سرمایه دار نه اون کسی که گول این خودروسازان فاسد رو خورد الان دویست وشش اس دی باید مهر تحویل میدادن الان هنوز دعوتنامه هم نیومده هیچ جایی هم نمیشه شکایت کرد مدیر محترم ..دزدی فقط بالا رفتن از دیوار مردم نیست ...

  • علی علی (24 آذر 1397 ساعت 11:58)

    خدا کیلی یکبار دیگه متن مصاحبه خودت را بخوان.ببین چیزی متوجه میشی ؟؟؟این وسط دلال سود هنگفتی کرد و من که تو بورس سرمایه گذاری کردم جز ضرر هیچ عایدی واسه من نداشت

  • امیر امیر (24 آذر 1397 ساعت 09:47)

    هیچ دلیل و توجیه پذیرفته نیست.
    بنده هم میتوانم 80 دلیل کاملا منطقی بیاورم که حتی قیمت کارخانه از این هم کمتر باشد. که آقای مدیر سایت به علت تکرار کامنت منتشر نمیکند.
    مردم در نظر سنجی قیمت خودرو، کاملا منطقی و به حق نظر خودشان را اعلام کردند.
    این حکومت و دولت هم اگر منتخب مردم است و مردم را فهیم فرض میکند، در این مورد هم باید منطبق با نظر مردم عمل کند. اما اگر به نظر مردم اعتنا نکند یا با توجیه و اراجیف بخواهد غیر از نظر مردم عمل کند.
    ما مردم میخواهیم ضمن عدم هرگونه افزایش قیمت خودرو، خودروسازان و حامیان آنها به دلیل 40 سال بطالت، عدم کیفیت و نوآوری، خون هموطنانمان، دروغ و فریب مردم،و... محاکمه و مجازات شوند. چه برسه به اینکه حتی حرف از افزایش قیمت بزنند