1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. موتورسیکلت
  4. معرفی ب‌ام‌و S1000RR مدل 2019: غول جدید برلین

معرفی ب‌ام‌و S1000RR مدل 2019: غول جدید برلین

29 آذر 1397
  • 0

BMW S1000RR جدید سریع‌تر، سبک‌تر و رانندگی با آن آسان‌تر شده است. قلب S1000RR، موتور جدید چهار سیلندر خطی ۹۹۹ سی‌سی است که با بیش از ۶ واحد افزایش در توان قادر به تولید ۲۰۵ اسب بخار و ۱۰۴ نیوتن متر گشتاور است.

3.jpg
تلاش آلمانی‌ها تنها به ارتقاء موتور محدود نمی‌شود بلکه تمرکز آن‌ها بیشتر بر روی افزایش قابلیت‌های رانندگی بوده است.
S1000RR از فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ب‌ام‌و بهره می‌برد.ب‌ام‌و با بهره‌گیری از این فناوری گشتاور خطی موتور را به فرزند جدید خود هدیه کرده است.


خروجی موتور S1000RR در 10,000 دور دردقیقه به حداکثر مقدار خود می‌رسد به همین دلیل تمایل به تک‌چرخ زدن در این موتورسیکلت بیشتر شده و تا حدودی خسته‌کننده است. ب‌ام‌و در کنار افزایش توان و طراحی جمع و جور تر موفق به کاهش ۴ کیلوگرمی وزن موتور شده است. این شرکت همچنین اشاره می‌کند که مواد سبک‌وزن مورداستفاده در ساخت موتور نظیر سوپاپ‌های ورود هوا تیتانیومی و دسته‌موتور جدید باعث صرفه‌جویی ۲۵ درصدی در وزن موتور شده است.

2.jpg
در حال حاضر میل بادامک‌ها نیروی خود را مستقیماً از میل‌لنگ می‌گیرند، همین مورد باعث حذف دنده واسطه میان میل‌لنگ و میل بادامک شده است. پمپ روغن و آب نیز هم‌اکنون در یک مجموعه گردآوری‌شده‌اند تا طراحی موتور جمع‌وجور تر و فشرده‌تر گردد. سیستم اگزوز هم شاهد کاهش 1.3 کیلوگرمی در وزن است. تمام این اقدامات باعث کاهش 10.8 کیلوگرمی وزن نسبت به مدل قبلی شده است.


مهار کردن این غول آلمانی مسئولیت کوچکی نیست به همین دلیل، ب‌ام‌و محصول خود را به سیستم‌های الکترونیکی کمکی مهمی نظیر ABS pro باقابلیت کنترل در سرپیچ سیستم کنترل کشش فعال (DTC) باقابلیت کنترل تک‌چرخ، تعویض دنده بدون کلاچ، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSC) و کنترل شتاب گیری مجهز کرده است.
این موتورسیکلت دارای چهار سبک رانندگی مختلف بارانی، جاده، دینامیک و مسابقه (Race) است که مورد آخر خود شامل سه سبک Race Pro باقابلیت تنظیم دستی می‌شود. سه مرحله تنظیم ترمز موتور نیز مورد بعدی قابل اشاره است.

5.jpg
دپارتمان شاسی ب‌ام‌و کار طراحی شاسی S1000RR جدید را انجام داده و تمرکز آن بر کاهش وزن و ارتقاء فرمان پذیری آن بوده است. شاسی آلومینیومی جدید 1.3 کیلوگرم سبک‌تر از نمونه قدیمی است.


دوشاخ جلو ۴۵ میلی‌متری یک میلی‌متر نازک‌تر از مدل قبلی است و با قابلیت تنظیم ضربه‌پذیری عرضه می‌گردد. کنترل کمک‌فنر دینامیک بی‌ام‌دبلیو (DDE) با کمک‌فنرهای نیمه فعال به‌صورت سفارشی قابل‌دستیابی است درحالی‌که در قابلیت‌های خود رشد فراوان ای کرده است.

4.jpg
با کمتر شدن عرض شاسی، مهندسان BMW توانسته‌اند مخزن سوخت و نشیمنگاه را جمع‌وجور تر طراحی کنند. شیشه جلو که با عرض کمتر خصوصیات آئرودینامیکی بهتری نسبت به مدل قبلی از خود نشان می‌دهد مجهز به چراغ جلو دوقلو با فناوری LED است. لازم به ذکر است ورودی هوای مرکزی در این قسمت باعث افزایش جریان هوا شده است.


S1000RR در سه رنگ آبی مسابقه‌ای، قرمز مسابقه‌ای و سفید براق ارائه می‌گردد.

6.jpg
سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه‌نمایش 6.5 اینچی TFT دارای ۴ تنظیم مختلف برای نمایش اطلاعات است. سبک خصوصیات پیست مسابقه، اطلاعاتی را به نمایش می‌گذارد که در هنگام به آتش کشیدن مسیر پیست به کار می‌آیند. زمان هر دور، بهترین دور، مجموع دورها، تنظیمات DTC، دور موتور و… جزو این اطلاعات هستند.


در حال حاضر قیمت رسمی و زمان عرضه‌ی ب‌ام‌و S1000RR 2019 اعلام‌نشده است اما بدون شک عرضه آن به بازار جهانی طوفانی در بازار سوپربایک‌ها ایجاد خواهد کرد.

منبع پدال


نظرات