1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. کمیسیون صنایع مجلس خبرداد : جزئیات طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان

کمیسیون صنایع مجلس خبرداد : جزئیات طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان

29 آذر 1397
  • 2

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان کلید خورد، گفت: فروردین سال ۹۸ گزارش رسمی اجرای این طرح اعلام می‌شود.

سعید باستانی با بیان اینکه طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان آغاز شده است، گفت: روز گذشته اولین جلسه در این باره برگزار شد و در این جلسه نحوه اجرایی شدن محورهای تحقیق و تفحص که پیش از این مشخص شده بود و همچنین شروع به کار مورد بررسی قرار گرفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود: از موضوعات اولویت‌دار در طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان نحوه قیمت‌گذاری و آنالیز قیمت واقعی و تمام شده و پارامترهای تاثیرگذار در قیمت واقعی خودرو و همچنین هزینه‌های سربار و تامین قطعات و ارتباطات با قطعه‌سازان است.

وی بیان داشت: از موضوعات دیگر اولویت‌دار این طرح ثبت سفارش خودرو است، سال قبل مسائلی در ثبت سفارش خودرو به وجود آمد و علیرغم اینکه طبق قانون واردات خودرو را باید از طریق تعرفه ترجیحی کنترل کرد، اما ممنوعیت خود خوانده‌ای ایجاد شد.

باستانی بیان داشت: در حال حاضر مجوز ممنوعیت واردات خودرو با اخذ مجوز از شورای سران قوا انجام شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بنابراین در تحقیق و تفحص اشکالات در مورد ثبت سفارش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در انتها هم در مورد تاثیرات واردات خودرو بر جامعه و خودروسازان بررسی می‌شود.

باستانی گفت: نحوه خرید و فروش خودروهای داخلی توسط خودروسازان از جمله پیش فروش‌ها، فروش قطعی و عدم تحویل از اولویت‌های سوم طرح تحقیق و تفحص است.

وی همچنین به نحوه تامین مالی خودروسازان به عنوان اولویت چهارم طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان اشاره کرد و گفت: یک تیم کارشناسی تحقیق و تفحص از خودروسازان را برعهده دارند و با اخذ اطلاعات از خودروسازان و انجام کارهای کارشناسی و تحقیقی به تفحص در مورد نحوه عملکرد خودروسازان می‌پردازند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی بازار خودرو هم تا یک ماه آینده در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت، بیان داشت: پیش‌بینی می‌‌شود، گزارش رسمی از تحقیق و تفحص از خودروسازان اردیبهشت سال 98 آماده شود.

منبع فارس


نظرات

  • کیامرث کیامرث (29 آذر 1397 ساعت 19:01)

    خدا رو شکر که حداقل مجلس به فکر تحقیق از اوضاع نابسامان بازار خودرو افتاده . چند ماهی میشه پول ماشین پژو slx به قیمت ایرن خودرو رو دارم ولی متاسفانه با این پول میشه یه مدل 91 خرید ،تکلیف ضرور و زیان مردم رو کیی میخواد بده .

  • امیر امیر (29 آذر 1397 ساعت 08:38)

    این مساله که برای تولید تا 7 ماه دیگر قطعه مخفی کردند که با ارز 3800 تومنی تهیه شده هم که نیاز به تحقیق نداره...
    فقط برای همین یک مساله باید سخت مجازات بشن