1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آیا افزایش قیمت خودرو باعث ارزندگی سهام خودرویی‌ها می‌شود؟

آیا افزایش قیمت خودرو باعث ارزندگی سهام خودرویی‌ها می‌شود؟

30 آذر 1397
  • 0

با توجه به ابهام سهام‌داران نسبت به افزایش قیمت خودرو، سوالی که مطرح می‌شود این است که افزایش قیمت خودرو چه تاثیری بر قیمت سهام نمادهای خودرویی خواهد داشت؟

به گزارش ایران‌جیب از تجارت‌نیوز، از ابتدای امسال تاکنون بارها شایعه خبر افزایش نرخ کارخانه‌ای خودرو باعث تشکیل صف‌های خرید سنگین برای سهام شرکت‌های خودروسازی در بازار سرمایه شده است.

روز دوشنبه (۲۶ آذرماه ۹۷) مجددا خبر خوب و مثبتی برای خودرویی‌ها منتشر شد، به‌طوری که در آخرین جلسه مربوط به تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو که سازمان حمایت میزبانی آن را بر عهده داشته است، مقرر شده نرخ کارخانه‌ای خودروهای تولید داخل حداقل ۵۰ درصد و حداکثر ۱۳۰ درصد افزایش یابد. با این حساب، قیمت خودروها به‌طور میانگین حدود ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت و به احتمال زیاد، لیست قیمت‌ها توسط ستاد تنظیم بازار طی این هفته یا نهایتا هفته آتی، اعلام و ابلاغ خواهد شد.

اما محمدمهدی محمدی، سرپرست روابط عمومی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اخبار منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر افزایش متوسط ۷۰ درصدی قیمت خودروها را رد کرد و اعلام کرد که قیمت خودروها نهایی نشده است و جلسه‌ها و نشست‌های کارشناسان خودرویی با کارشناسان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص قیمت‌گذاری جدید خودروها همچنان ادامه دارد و اعداد و ارقامی که از گوشه و کنار در سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی اعلام می‌شود، به‌هیچ عنوان قطعی نیست.

البته صبح روز سه‌شنبه (۲۰ آذرماه ۹۷) رضا رحمانی، وزیر صنعت با اشاره به آغاز عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان اعلام کرد که سیاست وزارتخانه این است که قیمت‌هایی که در بازار تعیین شده را پایین آورد، به‌طوری که قیمت ارتباط مستقیمی با تولید دارد و اگر طبق برنامه تولید دو خودروساز بزرگ کشور افزایش یابد، عرضه نسبت به تقاضا زیاد شده و قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. مقرر شده که خودروسازها با یک برنامه در رابطه با خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند، در حاشیه بازار به قیمت ۵ درصد پایین‌تر از نرخ بازار عرضه کرده و روند کاهشی قیمت ادامه خواهد یافت و از طرفی افزایش تولید دنبال می‌شود تا رانت دلالی ایجادشده از بین برود و قیمت در حالت متعادل‌تری قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، صنعت خودرو با ارزش بازار حدود ۱۲،۵۰۰ میلیارد تومان، ۱٫۶ درصد از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده و در رتبه دوازدهم در بین صنایع مختلف بورسی قرار گرفته و این صنعت در بورس همواره مورد توجه فعالان بازار و مخصوصا سفته‌بازان بوده است.

به گفته فعالان بازار سرمایه، پس از افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، یکی از صنایعی که بیشترین ضرر را از افزایش نرخ دلار دید، صنعت خودروسازی بوده است، زیرا بهای تمام‌شده تولید به‌شدت رشد پیدا کرد، اما نرخ فروش رسمی محصولات مجوز افزایش از سوی دولت را کسب نکرد. همین موضوع باعث شد تا گزارش‌های عملکرد شرکت‌های فعال در این صنعت در سال ۱۳۹۷ نشان از زیان‌سازی این شرکت‌ها داشته باشد.

با توجه به ابهام سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه نسبت به افزایش قیمت خودرو، سوالی که مطرح می‌شود این است که افزایش قیمت خودرو چه تاثیری بر قیمت سهام نمادهای خودرویی خواهد داشت؟

محمدباقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بورس در گفتگو با تجارت‌نیوز، گفت: در روزهای اخیر شایعه افزایش نرخ رسمی خودرو به شدت در بازار به گوش می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بدون شک افزایش قیمت خودرو باعث افزایش فروش مبلغی شرکت‌های خودروسازی می‌شود، اما این نکته را باید مد نظر قرار داد که بهای تمام‌شده شرکت‌های خودروسازی در سال جاری به‌شدت افزایش یافته و در مجموع این افزایش نرخ از افزایش زیان‌دهی این صنعت جلوگیری می‌کند.

خادمی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد مسئولان مربوطه باید زودتر تکلیف این صنعت را همانند سایر صنایع مشخص کنند، زیرا ادامه وضع موجود تنها باعث انتقال سودهای چندین میلیاردی از جیب شرکت و سهام‌داران آن به جیب دلالان بازار آزاد خواهد شد.



نظرات