1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. پیش‌فروش‌ هایی که برای خودروسازان داخلی دردسرساز شده است

پیش‌فروش‌ هایی که برای خودروسازان داخلی دردسرساز شده است

3 دی 1397
  • 7
  • 6284

خودروسازان در حالی علیرغم تعهدات قبلی به مشتریان، هنوز هم ولع ثبت‌نام‌های جدید را دارند که شرکای خارجی‌شان می‌گویند نسبت به پیش‌فروش‌های بی‌برنامه و عدم تامین قطعه، به آنها هشدار داده بودند.

با آغاز زمزمه‌هایی در دولت مبنی بر افزایش نرخ رسمی خودرو با مصوبه ستاد تنظیم بازار و به موازات آن، کنار رفتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو، تحویل به موقع خودروهای پیش‌فروش‌ شده که در تعهدات قبلی خودروسازان بود، متوقف شد و هر روز به بهانه‌های مختلف، تعداد زیادی از مشتریانی که باید در موعدهای‌ مشخص، خودروهای خود را تحویل می‌گرفتند، با ممانعت خودروسازان در ایفای تعهداتشان مواجه شدند.

در سبد خودروهایی که خودروسازان با ولع بسیار، اقدام به پیش‌فروش آنها کرده بودند، طیف متنوعی از خودروهای داخلی و تولید مشترک با خودروسازان خارجی قرار داشت که میزان تولید با توجه به گرفتاری‌های تحریم و وضع اولین تحریم ایالات متحده آمریکا همزمان با خروجش از برجام بر روی صنعت خودروسازی، قطعا به مرور کاهش می‌یافت و بنابراین خودروسازان قادر به عمل به ایفای تعهدات خود در این رابطه نبودند.

اکنون کار به جایی رسیده است که بسیاری از خودروهای ثبت نامی تولید مشترک ایرانی با خودروسازان فرانسوی، علیرغم اینکه با افزایش قیمت از سوی خودروساز و اجبار مشتریان به پرداخت آن مواجه شده است، اما مابه‌التفاوت‌ها دریافت شده و خودرویی به دست مصرف‌کننده نرسیده است؛ در عین حال، به زعم برخی منابع آگاه در خودروسازان خارجی که شریک ایران در دوران پسابرجام بودند، هشدارهای لازم در رابطه با نبود قطعه و پک‌های مرتبط با تولید خودروهای مشترک، به مدیران خودروسازی داده شده بود؛ اما آنها تنها به فکر جمع کردن منابع مالی از دست مردم برای پوشاندن ناکارآمدی‌های خود بودند.

یک منبع مطلع در رنوپارس هم در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده که به مدیران پیشین سایپا در زمینه پیش فروش بیش از ظرفیت محصولات رنو شامل ساندرو، استپ‌وی و تندر ۹۰ هشدار داده بود اما آنها بدون توجه به این موضوع و بدون هماهنگی با رنو و با آگاهی از ناتوانی در تامین، پیش فروش صورت داده بودند.

یکی از خریداران خودروی مشترک تولید ایران خودرو با پژو در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: علیرغم اینکه برای خرید پژو ۲۰۰۸ یک دوره مابه التفاوت از ما به دلیل افزایش نرخ ارز و موارد مترتب بر هزینه‌های خودرو دریافت شده است، اما هنوز با گذشت بیش از شش ماه خودرویی تحویل نگرفته‌ایم و بنابراین خودروسازان در این زمینه علاوه بر اینکه به حاشیه بازار دامن زده‌اند، خودروهای ثبت نامی را هم تحویل نداده و به تعهدات خود عمل نمی کنند.

وی می‌افزاید: هم اکنون برخی زمزمه‌ها مبنی بر این است که مجدد از مشتریان مابه التفاوت دریافت شود تا قیمت به حاشیه بازار نزدیک شود، در حالیکه این خودروها سال ۹۶ و قبل از نوسانات ارزی ثبت نام شده و علاوه بر اینکه تاخیر در تحویل خودرو وجود دارد، یک مرحله هم مابه التفاوت دریافت شده است. در این میان انتظار داریم سازمان حمایت و دستگاههای نظارتی بر روی این موضوع هم نظارت داشته باشند.

یکی دیگر از خریداران خودروهای داخلی نیز از شرکت سایپا در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: متاسفانه این گروه خودروساز، ثبت نام کنندگان را وادار کرده تا به جای خودروی استپ وی، سایر خودروها را تحویل بگیرند، در حالیکه همان خودروهایی هم که برخی مشتریان راضی شده و برای دریافت دو خودرو به جای استپ وی اعلام آمادگی کرده اند هم، به آنها تحویل داده نشده است.

وی می افزاید: اکنون برخی نمایندگی های شرکت سایپا، خودروهایی که به ازای استپ وی برای مشتریان و ثبت نام کنندگان در نظر گرفته‌اند را، با قیمتهای جدید محاسبه می‌کنند و بعضا به مشتریان علیرغم اعلام قبلی، یک خودرو بیشتر تحویل نمی‌دهند و اگر فرد متقاضی بخواهد دو خودرو را مطابق با اعلام قبلی دریافت کند، باید مابه التفاوت بپردازد؛ یا اینکه یک خودرو بگیرد و مابقی پول خود را نقدا از نمایندگی دریافت نماید.

تمام اینها در شرایطی است که باز هم عطش ثبت نام خودرو در خودروسازان وجود دارد و آنها باز هم علیرغم تعهدات سنگینی که دارند، اقدام به دریافت تعهد جدید می کنند. اینجا است که دستگاههای نظارتی باید وارد شده و حقوق مصرف‌کنندگان را اعاده نمایند. این در شرایطی است که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم دیشب وعده افزایش قیمت خودرو را داده است و گفته که خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کنند.

منبع مهر



نظرات

  • علی علی (4 دی 1397 ساعت 09:52)

    رئیس کمسیون صنایع مجلس گفته برای پیش فروشها 20 درصد از قیمت نجومی تخفیف میدیم، آقای نماینده چقدر از خودروساز گرفتی اینچنین مشتری را قربانی میکنی، پولی که مشتری یکسال پیش پرداخت کرده ارزش اش سه برابر کاهش پیدا کرده آنوقت شما از 20 درصد تخفیف از قیمت نجومی و کذایی خودرو برای پیش خریدها حرف میزنی، مشتری با این شرایط ظالمانه ماشین نمیخواد، زمان ثبت نام سکه یک ملیون و صد هزار تومان بود اکنون 3/5 میلیون هست.مبلغ واریزی را باضافه خسارت و ضرر و زیانی که به مشتری زدید(سه برابر مبلغ واریزی) عودت دهید و ماشین مال خودتان. ماشین 60 تومانی را 120قیمت میگذارید بعد 20 تومان تخفیف میدید و منت هم میگذارید اینکار اسمش کلاهبرداری است.

  • قنبر قنبر (3 دی 1397 ساعت 20:41)

    با سلام من موندم که ********** این همه گلایه و شکایت را نمی بینند ویا نمیشنوند خدایا به داد این ملت برس

  • امید امید (3 دی 1397 ساعت 14:44)

    ***** خودرودر گذشته ثبت نام قیمت مقطوع خودرو کرده بود و موعد تحویل که رسیده تحویل نمی دهند ، ولی شروع به ثبت نام تحویل فوری 30 روزه همون خودرو کرده ، هرا جا هم که پیگیری می کنیم فایده ای نداره !

  • صادق صادق (3 دی 1397 ساعت 12:37)

    متاسفانه برخورد جدی و عبرت انگیز هنوز با خودروسازان همانند آنچه در بازار ارز کشور رخ داد نشده است و لازم است با مدیران رانتی خودروسازی سریعا و بشدت طبق قانون برخورد قاطع توسط دستگاههای نظارتی صورت گیرد.

  • تحلیگر تحلیگر (3 دی 1397 ساعت 11:53)

    مدیران شرکتهای خودرو ساز هم می بایست بعنوان مفسد اقتصادی و برهم زننده وضعیت بازار خودرو و اقتصاد محاکمه و اعدام شوند ، ایا اینها از حاشیه امن برخوردارند ، قوه قضائیه چرا ساکت نشسته ، مشکل اقتصاد ایران فقط سلطان سکه و قیر بود بقیه سلاطین چگونه مجازات می شوند سلاطین لبنیات ، سلاطین مایحتاج مردم ، آب از سرچشمه گل آلود است ، امام کجایی ببینی با انقلابت چه کردند

  • منتظر تحویل خودرو منتظر تحویل خودرو (3 دی 1397 ساعت 11:37)

    مملکت رهاشده به این میگن!
    وگرنه که قوه قضائیه باید ورود پیدا کنه و بعنوان وکیل عموم مردم از حقوقی که از مردم ضایع میشه دفاع کنه.
    به نظر میاد نه تنها دولت بلکه سایر مقامات قضائی و کشوری از این شرایط منتفع می شوند.
    فقط خدا به داد مردم برسه!

  • محمد محمد (3 دی 1397 ساعت 10:02)

    دوستان راهکار قانونی برای اعتراض به عملکرد نامناسب سایپا وجود دارد که ما بتوانیم بر علیه آنها اقدام کنیم؟ موتورهای نصب شده بر روی خودروهای در حال فروش قابلیت رهگیری از بابت اینکه در چه تاریخی و با چه نرخ ارزی وارد شدند، وجود داره؟