1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. در شرایط فعلی قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار تنها راهکار اجرایی می باشد

در شرایط فعلی قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار تنها راهکار اجرایی می باشد

8 دی 1397
  • 1

استادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: به طور قطع برای هر مشکل نمی توان یک راهکار در نظر گرفت بلکه هر موضوع نیازمند یک راه حل خاص است و تصمیم گیری اخیر خودروسازان مبنی بر فروش با قیمت ۵ درصد پایین تر از حاشیه بازار ناشی از تلاطم هایی است که در بازار ایجاد شده و تبعات منفی به همراه دارد.

جواد مرزبان راد با تاکید بر این که مدیر یک بنگاه تولیدی باید شرایط را به گونه ای پیش ببرد که حتی در شرایط پیش بینی نشده راهکارهایی در اختیار داشته باشد، افزود: این مدیر توانمند ناگزیر به انجام اقدامی خاص در شرایط خاص نیست بلکه پیش بینی های لازم را از پیش انجام داده است.

این کارشناس صنعت خودرو فروش خودرو5 درصد پایین تر از قیمت بازار را تنها راهکار موجود در شرایط فعلی دانست و تصریح کرد: در شرایطی که هیچ پیش بینی از وضعیت موجود انجام نشده بود به نظر می رسد بهترین راه حل فروش به قیمت حاشیه بازار با درصدی پایین تر از آن است که اثرات این تصمیم در هفته های اخیر در بازار خودرو قابل لمس بوده است.

مرزبان راد ادامه داد: وقتی قیمت ها افزایش یافته و خودروساز نیز ساختار اساسی لازم را نچیده تا تولید داخل بر اساس آن انجام شود و وابستگی فعالان این حوزه همچنان به خارج کشور زیاد است و با افزایش نرخ ارز و قطعات راه حل دیگری جز افزایش قیمت تمام شده خود ندارد چرا که خودروسازان و قطعه سازان خود را به بازار خارج و واردات گره زده اند و در چنین شرایطی به واسطه افزایش نرخ ارز شاهد افزایش قیمت نهایی آن ها نیز هستیم.

وی با بیان این که هرچند فشار افزایش قیمت ها به مصرف کنندگان وارد می شود اما خودروساز چاره ای جز این اقدام ندارد، اظهار کرد: اگر خودروساز را در شرایط فعلی ناگزیر به ثابت نگاه داشتن قیمت خودروها کنیم شاهد تعطیلی آن ها و همچنین قطعه سازان خواهیم بود .
استادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر این که در شرایط فعلی راه حل ها ساده نیست، گفت: وقتی شرایط دشوار است، راه حل ها نیز دشوار بوده و در چنین اوضاعی نمی توان با یک مسیر به جواب رسید بلکه باید مجموعه ای از راه حل ها برای حل مشکل وجود داشته باشد.

مرزبان راد اظهار کرد: تا زمانی که بازار خودرو به حالت پایدار برسد و از شرایط عبور کند لازم است قیمت ها در حاشیه بازار تعیین شود در این میان می توان با راهکارهایی از جمله ممانعت از خرید خودرو برای خریدارانی که به تازگی اقدام به خرید کرده اند مانع از سفته بازی بازار خودرو شد همچنین عدم صدور مجوز فروش تا مدت زمانی مشخص برای خریداران خودرو نیز از دیگر راهکارهایی که می تواند در کنار تعیین قیمت در حاشیه بازار موثر باشد.

وی ادامه داد: در همین حال موظف کردن مدیران سطح بالا به خرید خودروهای تولید داخل و تدوین قانونی در این باره نیز از دیگر راهکارهای مفید است اما آن چه ضروری به نظر می رسد این است که برای حل یک مشکل باید به همه جوانب آن نگریست.



نظرات

  • مهدی مهدی (9 دی 1397 ساعت 10:10)

    شما لطفا *** **دیگه
    از دست ماشینهای اشغال خسته شدیم
    میفهمید
    مردم رو راحت بزارید