1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. برای کاهش قیمت خودرو در بازار تضمینی وجود ندارد

برای کاهش قیمت خودرو در بازار تضمینی وجود ندارد

18 دی 1397
  • 8

یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هدف خودروسازان از طرح فروش خودرو 5 درصد کمتر از قیمت بازار آزاد این بود که سودی که تا دیروز به جیب دلال و واسطه سرازیر بود با ۵ درصد کمتر به جیب این شرکت‌ها سرازیر شود اما هیچ تضمینی وجود ندارد که خودروسازان، قیمت کارخانه‌ای خودرو را کاهش دهند.

عبدالله رضیان گفت: در جلسات متعددی که با مدیران عامل سایپا و ایران‌خودرو داشتیم حرف این بود که در خودروهای پرتیراژ و کم تیراژ زیان‌های هنگفتی می‌دهند از این رو خواستار جلوگیری از تداوم زیان‌ها بودند.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس ادامه داد: به همین دلیل دولت و مجلس پس از ارزیابی کردن شرایط و بازار در نهایت متقاعد شدند با قبول پیشنهاد فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار جلوی زیان خودروسازان را بگیرند.

وی متذکر شد: این در حالی است که نظر مجلس درباره خودروهای پرتیراژ این است که قیمت این خودروها توسط شرکت‌های خودروسازی نباید خیلی افزایش داده شود و به مصرف کنندگان آسیب وارد شود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تشریح روند تاریخی درخواست خودروسازان برای فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار و دلایل قبول این پیشنهاد توسط دولت و مجلس، گفت: در پی نوسانات شدید نرخ ارز و افزایش شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد، خودروسازان بار دیگر پرونده قدیمی آزادسازی قیمت خودرو را باز کردند و خواستار عرضه قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار شدند که پس از کش و قوس زیاد و بررسی‌های فراوان توسط دولت و مجلس پذیرفته شد.

رضیان ادامه داد: بحث‌مان با شرکت‌های خودروساز این بود که اگر تقاضای بازار مصرف به خودرو توسط آنان به درستی پاسخ داده شود، فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار «خوب» است اما مسئله دیگر خودروسازان این بود که بخش زیادی از تقاضای خودرو، کاذب است. آنان بر این نظر پافشاری داشتند که با عرضه خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار، تقاضای کاذب از بین می‌رود و مصرف کننده واقعی به بازار مراجعه می‌کند و بدین ترتیب التهابات بازار خودرو کاهش می‌یابد.

این عضو فراکسیون مستقلین مجلس مجلس ادامه داد: استدلال مدیران خودرویی این بود که با کاهشی شدن قیمت خودرو در حاشیه بازار، خودروسازان نیز قیمت را کاهش می‌دهند اما هیچ ضمانتی برای عملی شدن این وعده وجود ندارد و از آن گذشته هیچ دستگاهی نیست که تضمین دهد شرکت‌های خودروساز پای وعده خود می‌ایستند و در صورت کاهش قیمت در بازار آزاد، قیمت کارخانه را کاهش می‌ دهند.

وی بازار آزاد خودرو و تقاضای مصرف را پارامترهای موثر در عملکرد شرکت‌های خودروساز در کاهش قیمت کارخانه‌ای خودرو دانست و افزود: هدف خودروسازان این است که سودی که تا دیروز به جیب دلال و واسطه سرازیر بود با ۵ درصد کمتر به جیب خودشان سرازیر شود از آن گذشته هیچ ضمانت قطعی برای کاهش قیمت توسط خودروسازان وجود ندارد مگر از طریق منطق اقتصادی و مکانیزم عرضه و تقاضا به بیان روشن‌تر تنها راه کاهش قیمت خودرو توسط خودروسازان کاهش تقاضا و به دنبال آن کاهش قیمت در بازار آزاد است.

منبع ایسنا


نظرات

  • حامد حامد (19 دی 1397 ساعت 12:17)

    با توجه به افزایش دلار طبیعی بود که قیمت خودرو بره بالا.فکر نکنم بیاد پایین.

  • یاسر یاسر (19 دی 1397 ساعت 03:23)

    ای مردم ساده لوح به جای پراید اسب یا شتر بخرید تا تولید کننده بدونه مردم از اسبو شتر بیشتر راضین تا پراید 40 ملیونی بابا ساده لوح نباشید این پرایدی که 40 ملیونه ارزشش هزار دلار نیست

  • سارا سارا (18 دی 1397 ساعت 15:09)

    قیمت ها پایین نمیاد اگه قصد خرید خودرو داریم قبل از افزایش مجدد باید اقدام کنیم

  • حسین حسین (18 دی 1397 ساعت 15:08)

    با توجه به افزایش قیمت ارز، طبیعیه که قیمت کالاهای وارداتی و کالاهایی که مواد اولیه اون ها وارداتی هستن زیاد بشه و فکر نکنم کاهش قیمتی در کار باشه.

  • محمد محمد (18 دی 1397 ساعت 14:43)

    تجربه ثابت کرده قیمتی که بره بالا دیگه پایین نمیاد.

  • negar negar (18 دی 1397 ساعت 11:32)

    قیمت هر چیزی که بالا رفته باشه قطعا پایین نمیاد. قیمت خودرو هم همینطوره. اگه قصد خرید خودرو دارید قبل از گرونی مجدد بخرید.

  • محمد محمد (18 دی 1397 ساعت 10:55)

    مطمئن باشید بعد از افزایش قیمتها، خودرو سازان قیمتها را پایین نمی آورند. چرا سری را که درد نمیکند با دستمال ببندید؟ عجب پیشنهاد احمقانه ای. در ثانی مگر کسب سود قانون و ضابطه ندارد که این خودرو سازان بیایند و مثل دلالها کسب سود کنند. مگر یک تولید کننده لوازم برقی یا تولید کننده ای دیگر هم میتوانند هر درصدی سود را کسب کنند. مگر تعزیرات به آنها اجازه میدهد که هر کاری و هر درصدی سود کسب کنند؟ چرا همچین اجازه غیر قانونی به خودروسازان باید داد؟ الان تعزیرات پدر کارخانه های لبنی را در میآورد که چرا گرانفروشی میکنید. اونوقت با گرانفروشی خودروسازان بی مسئولیت کاری ندارند؟

  • حمید حمید (18 دی 1397 ساعت 10:07)

    کاملا درسته: اصلا امکان نداره قیمت ماشین دیگه بیاد پائین