1. خانه
  2. اخبار
  3. خودروسازان داخلی
  4. چرا سایپا خودروهایش را به نمایندگی می دهد نه مشتریان !؟ + سند

چرا سایپا خودروهایش را به نمایندگی می دهد نه مشتریان !؟ + سند

21 دی 1397
  • 6
  • 19535
چرا سایپا خودروهایش را به نمایندگی می دهد نه مشتریان !؟ + سند

بازار خودرو کشور ماه هاست که در نتیجه عوامل متعدد - از تلاطم‌های ارزی تا سودجویی واسطه‌های فروش خودرو و دلالان - روی ثبات و آرامش به خود ندیده است. متقاضیان و ثبت نام کنندگان خودرو با وجود گذشت موعد تحویل خودروهایشان، همچنان در انتظار هستند.

یک خودروساز برای انصراف مشتریان از دریافت سود تاخیر، تحویل خودرو را به صرف نظر از حقوق قانونی و مصرّح در قراردادها مشروط می‌کند؛ و آن دیگری هم همچنان مردم ثبت‌نام شده و حواله به دست را به این شورا و آن وزارت‌خانه برای تعیین قیمت (افزایش قیمت) حواله می‌دهد.

با روند افزایش قیمت‌ها در ماههای ابتدایی سال، دو خودروساز بزرگ کشور هم عرضه خودرو به بازار را متوقف کردند و در نتیجه، برهم خوردن چرخه عرضه و تقاضا و نقش آفرینی دلالان، تفاوت قیمت کارخانه و بازار در برخی مدل‌ها را به دو برابر قیمت کارخانه رسانده است. در چنین شرایطی، بخشنامه‌ای از سوی شرکت سایپا و تحت عنوان «بسته حمایتی» از نمایندگی‌های بازاریابی و فروش این شرکت منتشر شده است که در آن سهمیه‌ای جهت نمایندگی‌ها و واسطه‌های فروش در نظر گرفته شده است.

در این «بسته حمایتی» قرار است نمایندگی‌ها به نسبت رقم ودیعه واریزی خود (از ۲۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان) حداکثر تا ۵۲ دستگاه خودرو «قابل عرضه» گروه خودروسازی سایپا را پیش خرید کنند. خودروهای ذکر شده در این برنامه فروش، کیا سراتو، چانگان و خانواده X200 (تیبا صندوقدار، تیبا ۲ و ساینا) است. از جمله شرایط مندرج در این «بسته حمایتی» از واسطه‌های فروش، عرضه خودرو به قیمت کارخانه است که در مواردی حاشیه سود بیش از ۵۰ درصدی در بازار آزاد دارد.

همچنین، علاوه بر ارائه خودرو به قیمت کارخانه و برخورداری از ۱۷ درصد سود مشارکت، شرکت سایپا به واسطه‌های فروش خود متعهد شده است خودروهای سراتو و چانگان را تا پایان سال ۹۷ و باقی خودرهای خانواده X200 را در سه ماهه اول سال ۹۸ تحویل خواهد داد. مسوولان شرکت سایپا و همچنین مقامات وزارت صنعت به افکار عمومی توضیح دهند در حالی که این دو خودروساز عرضه عادی و مستقیم خودرو به مردم را عملاً متوقف کرده اند، و از کمبود قطعات، به صرفه نبودن تولید خودرو و … گلایه دارند، چگونه برای فروش هزاران دستگاه خودرو (جهت عرضه در بازار آزاد) به نمایندگی‌های خود برنامه‌ریزی کرده‌اند؟ آیا در شرایطی که بسیاری از مشتریان عادی با موعد تحویل تابستان ۹۷ همچنان در انتظار هستند، این اقدام سایپا معنایی جز تشدید شکاف قیمت‌ها در بازار و فشار بیشتر بر مصرف‌کنندگان دارد؟

9u3ugl.jpg

منبع مشرق



نظرات

  • احسان احسان (24 دی 97 ساعت 01:06)

    مملکتی که *** دلسوز و وطن پرست نداشته باشه ،و مردمش نادان باشن ،عاقبتی بهتر از این هم براش قابل تصور نیست
    همینایی که دارن از قیمتا مینالن،فردای باز شدن سایت زودتر از دیگران ثبت نام میکنند

  • ارین ارین (21 دی 97 ساعت 13:53)

    جای تاسف داره. انصراف!. این بهترین کار است.

  • یه ایرانی یه ایرانی (21 دی 97 ساعت 13:18)

    چون نمایندگی هم با دلالشون همون ماشین رو چند برابر گرونتر میفروشن /واقعا متاسفم براشون ،حلال وحرام مفهوم نداره وبرای مردم متاسفم برای کسی که حاضره برای خرید پراید 30میلیون تومان هزینه کنه مردم با نخریدن هر چیز گرونی میتونن قیمتش رو پایین بیارن البته بماند که خیلی ها هم نمی خرن و اکثریت هم قدرت خرید ندارن،الهی هر گرون فروشی جنسش بمونه تو دست و ورشکسته بشه و چوب خدا رو بخوره

  • ایرانی ایرانی (21 دی 97 ساعت 11:12)

    با سلام.
    فقط میتونم بگم گندتون بزنه با این شرایط.
    مردم با این حقوق کم دیگه هیچی نمیتونن بگیرن
    حتی ماشین. چه برسه به خونه

  • مهران مهران (21 دی 97 ساعت 09:18)

    ****در حق کارگران خود هم جفا کرد حواله پرسنلی کارگران خود که چهار سال در انتظار بودند رو متوقف کرد درحالی که هنوز افزایش قیمت نخورده بود و میخواد با قیمت جدید حساب کنخ در حالی که زمان حوالشون قبل از افزایش بوده و خودرو رو هم انتخاب کرده بودند البته این نامردی رو فقط در حق کارگران کف کارگاه و پایین رده ها کرده ولی برای روسا و مدیرانش همیشه به موقع پرداخت میکنه متاسفانه با این حرکت و عدم رضایت کارگرانش به خودش ضربه زد

  • حسین حسین (21 دی 97 ساعت 09:04)

    سلام
    اسفند۹۶مبلغ۲۵ میلیون تومان پول جهت ثبت نام خودرو به شرکا سایپا دادم که آبان ماشین تحویل بگیرم هنوز هیچ خبری از ماشین من نیست آنوقت اینجوری به دلالاشون ببخشید نمایندگیهاشون ماشین میدن