1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چه کسانی رانت ترخیص ۱۳ هزار خودرو در گمرک مانده را به جیب می زنند؟

چه کسانی رانت ترخیص ۱۳ هزار خودرو در گمرک مانده را به جیب می زنند؟

22 دی 1397
  • 3

مصوبه دولت مبنی بر لغو ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای در گمرک مانده، ابهاماتی را برانگیخته است.

در روزهای اخیر مصوبه هیئت دولت در خصوص لغو ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای وارد شده به گمرکات و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابلاغ شد. بعد از ابلاغ این مصوبه مباحث مختلفی در خصوص آن مطرح شده است.

13 هزار خودرو در محوطه های گمرکی دپو شده است که طبق اعلام مسئولان زیربط با مصوبه مذکور سازوکار لازم برای ترخیص این خودروها ایجاد شده است. واردات خودرو به همراه بیش از 1300 قلم کالای دیگر از خرداد ماه سال جاری با قرار گرفتن در گروه 4 کالایی ممنوع شده است.

یکی از نکات جالب توجه در خصوص خودروهای وارد شده به گمرک این است که اخیرا مباحثی در خصوص متروکه شدن کالاهایی که ظرف 2ماه از محوطه های بندری ترخیص نشوند مطرح شده است. به عبارت دیگر هر کالایی که ظرف 2ماه بعد از ورود به محوطه بندری، ترخیص نشود توسط سازمان های ذیربط ضمن اعلام متروکه شدن تحویل سازمان اموال تملیکی میشود. حالا سوال این است که در 6 ماه اخیر چه تعداد خودرو وارد محوطه های بندری کشور شده است و ایا مقررات مربوط به متروکه شدن در خصوص آنها اعمال شده است؟

22.jpg

در همین راستا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت گفته بود: برخی افراد قبل از ثبت سفارش واردات انجام می‌دهند و در داخل گمرکات به حدی دپو قرار می‌دهند تا دولت تحت فشار قرار گیرد و درباره آنها تصمیم گیری کند.

از طرف دیگر اگر قیمت میانگین هر یک از این خودروها 25 هزار دلار لحاظ شود برای 13 هزار خودروی مورد اشاره حدود 300 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. به عبارت دیگر اگر این خودروها در نیمه نخست سال و در اوج بحران ارزی کشور وارد شده باشند، در خوش بینانه ترین حالت می توان گفت واردکنندگان توجهی به شرایط کشور نداشته اند. اما اگر بخشی از این خودروها در نیمه دوم سال وارد کشور شده باشند با توجه به تثبیت شرایط ممنوعیت واردات خودرو این سوال جدی مطرح میشود که واردکننده با چه امیدی اقدام به واردات خودرو به محوطه های بندری و گمرکی کرده است؟ آیا از تصمیمات جدید در خصوص مجوز ثبت سفارش خودرو اطلاعاتی وجود داشته است؟

یکی از نکات جالب توجه در خصوص ترخیص 13 هزار خودرو در گمرک مانده این است که میانگین واردات سالیانه خودرو حدود 70 هزار دستگاه میباشد این در حالی است که اگر 13 هزار خودرو مورد اشاره ترخیص شود مجموعا در سال 97 حدود 25 هزار خودرو وارد بازار میشود که به احتمال زیاد اثر قابل توجهی در بازار خودروهای خارجی نداشته و در واقع عموم مردم از این تصمیم (اثر کاهش قیمتها) منتفع نمیشوند.

منبع تسنیم


نظرات

  • فرزاد فرزاد (23 دی 1397 ساعت 09:07)

    مطمئنا به جیب اون بزرگوارانی خواهد رفت که بیشترین غصه‌ها رو برای وجود رفاه کم مردم می‌خورند و از وجود آسایش نسبی مردم سخت در عذابند!،،باشد که روزی آویزان مردم شوند به همین زودی،

  • آرش آرش (22 دی 1397 ساعت 11:43)

    با سلام خدمت دوستان نگران رانت!!!
    این خودرو ها از اوایل سال ۹۶ توسط مردم ثبت نام شده. شما که نگران رانت هستید چرا در آن زمان به مردم بدبخت هشدار ندادید که سرمایه خود را به جیب رانت خواران نریزند.
    دولت که الان بیش از یکسال واردات خودرو را ممنوع کرده، آیا نمی‌توانست پیشگیری کند و ثبت نام را هم در موقع خودش ممنوع کند؟
    آیا فقط این مردم به جرم اینکه به قوانین دولتی و به شرکت های نمایندگی رسمی فعال در کشور اعتماد کردند باید تاوان بدهند؟
    به خاطر خدا یکبار هم که شده از آسیب های مالی، روحی و روانی افرادی که این خودروها را نه از روی پولداری، بلکه به دلیل نداشتن پول کافی برای خرید از بازار ناچار به ثبت نام شدند تا به مرور پول آن را پرداخت کنند، اما حالا به این مصیبت گرفتار شده اند، گزارش تهیه کنید. آزاده باشید لااقل.
    پ.ن.: میدانم که منبع گزارش تسنیم است. اما در سایت تسنیم جایی برای کامنت ندیدم.

    احمد احمد (22 دی 1397 ساعت 12:58)

    اینجور که مشخصه شما نه از سر ناچاری بلکه از سر پولداری خودرو خارجی ثبت نام کردی. خوبتون میکنن که اجازه ندادن . اگه مثل بقیه بودی کخ خودرو داخلی می خریدی . برو بابا خودتی