1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سرانجام دستورالعمل ترخیص خودروهای وارداتی ابلاغ شد + سند

سرانجام دستورالعمل ترخیص خودروهای وارداتی ابلاغ شد + سند

10 بهمن 1397
  • 0

دستورالعمل اجرایی مصوبه شماره 137161 مورخ 97.10.16 هیأت وزیران در خصوص تعیین تکلیف خودروهای وارداتی و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر ابلاغ شد.

به دنبال مصوبه سران قوا و هیات محترم وزیران و الزام تدوین دستور العمل اجرایی، ضوابط مرتبط با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابلاغ شد.

بر اساس ابلاغیه دفتر واردات گمرک ایران ترخیص خودروهای سواری وارد شده دارای ثبت سفارش تا تاریخ 16 مرداد ماه بلامانع میباشد. این درحالی است که بخشنامه تاکید دارد، ترخیص خودروهای مذکور همچنان منتظر ابلاغ دستور العمل بند 7مصوبه دولت توسط وزارت صنعت است.

164890.jpg

همچنین در این دستورالعمل قید شده که سال ساخت خودروها ملاک عمل برای ثبت سفارش، ترخیص و شماره گذاری نخواهد بود و بانک‌های عامل موظف هستند با دریافت تعهدنامه از واردکنندگان نسبت به دریافت و تسویه مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با سامانه سنا در روز ترخیص اقدام نمایند.

در این دستورالعمل، همچنین، خودروهایی که به دلیل گذشت مدت زمان نگهداری در گمرکات در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته‌اند نیز مجاز شده‌اند که با رعایت ضوابط و مقررات این دستورالعمل ترخیص شوند.

مبنای حقوق و عوارض بر اساس مبنای قانونی بودجه سال 97 تعیین شده و چنانچه عملیات ثبت سفارش و ترخیص در سال 98 صورت پذیرد، ضوابط و مقررات تعرفه سال 98 مبنای تعیین حقوق و عوارض گمرکی خواهد بود.

موضوع تعیین تکلیف خودروهای دپو شده وارداتی مدتی است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شده و مصوباتی از شورای عالی سران سه قوه و هیأت وزیران را نیز اخذ کرده است.

منبع تسنیم


نظرات