1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. مروری بر وقیحانه ترین کپی‌های چینی خودروها!

مروری بر وقیحانه ترین کپی‌های چینی خودروها!

21 بهمن 1397
  • 8

اوضاع بدتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید!
تنها مسئله‌ای که پیش روی خودروسازان چینی برای ورود به بازار آمریکا وجود داشته زمان بوده است. بسیاری از تلاش‌های چینی‌ها در سال‌های قبل به در بسته خورده اما هم‌اکنون زوتی چین اعلام کرده شاسی‌بلند خود را از سال 2020 در آمریکا عرضه خواهد کرد. با توجه به این مورد حدس می‌زنیم الآن زمان برجسته ساختن خودروهای چینی‌ای است که به‌صورت بی‌شرمانه‌ای از محصولات مرسدس بنز، جیپ، بنتلی، فراری و پورشه کپی شده‌اند.

1.jpg

 

اگرچه برخی از خریداران چینی تحت تأثیر این دزدهای آشکار طراحی قرار می‌گیرند اما غربی‌ها اصلاً از این کار خوششان نمی‌آید. خب ما سری به آرشیو خودرویی زده و برخی از خودروهای چینی را که کپی واضحی از مدل‌های مشهور جهانی داشته‌اند را پیدا کرده‌ایم. قوانین شل و یک‌طرفه‌ی چینی‌ها باعث شده شکایت خودروسازان مطرح جهانی از کپی کاری‌های چینی‌ها بی‌ثمر باقی بماند؛ بنابراین انتظار نداریم این همانندسازی‌ها به این زودی‌ها متوقف شود.

  • ایگل کیم2.jpg3.jpg
  • خب بیایید لیست را بدترین کپی آغاز کنیم. ایگل کیم در سال 2015 معرفی شده و ترکیبی از فراری و پورشه می‌باشد. چراغ‌های جلو و جلوپنجره‌ی این خودرو کاملاً مشابه فراری کالیفرنیا T بوده درحالی‌که باقی بدنه نیز کپی آشکاری از پورشه 718 کیمن محسوب می‌شود. حتی نشان‌های نصب شده نیز از پورشه کپی شده است.

    این خودروی الکتریکی توسط سوژو ساخته شده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.8 ثانیه‌ای دارد.

    • BYD S84.jpg5.jpgآیا این یک مرسدس بنز CLK کانورتیبل با لوگویی متفاوت است؟! نه با BYD S8 طرف هستیم. BYD مخفف کلمات Build Your Dreams (رویاهاتو بساز) بوده اما در این یک مورد تلاش داشته رویاهای یک نفر دیگر را بسازد! S8 کانسپت برای اولین بار در سال 2006 ظاهر شد و سال 2009 نیز نسخه تولیدی آن پدیدار گشت. خوشبختانه این خودرو تنها یک سال تولید شد و تنها 7 دستگاه از آن به فروش رفت.

      برخلاف مرسدس، S8 خودرویی دیفرانسیل جلو بوده و از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 140 اسب بخاری استفاده کرده است. سقف خودرو نیز از نوع فلزی تا شونده می‌باشد. موضوع جالب اینکه BYD در گذشته توافقنامه‌ای فنی با مرسدس امضا کرده بنابراین به جرات می‌توان گفت مرسدس چشم خود را روی این کپی کاری بسته است.

      • بایک BJ806.jpg7.jpg
      • این شاسی‌بلند دو دیفرانسیل کاملاً شبیه مرسدس بنز G کلاس است. البته نیمه پر لیوان اینکه قیمت آن بسیار کمتر بوده و بهای پایه‌ی حدود 43 هزار دلاری دارد. Bj80 در سال 2016 عرضه شده و از پیشرانه‌ی 4 سیلندر توربودیزل و گیربکس 6 سرعته دستی یا اتوماتیک استفاده می‌کند.

        BJ80 نیز همانند نسل اول G کلاس در ابتدا برای ارتش توسعه یافته بود اما درست در زمانی که فکر می‌کردیم بایک دیگر نمی‌خواهد خودرویی کپی تولید کند شاهد کپی کاری جدید آن بودیم. این خودرو را در ادامه معرفی می‌کنیم.

        • بایک BJ908.jpg9.jpgاشتباه نکنید! این جیپ گرند چروکی نیست بلکه BJ90 است و البته کمی هم به مرسدس بنز GL کلاس رفته است. بله واقعاً همین است. BJ90 بر پایه‌ی GL کلاس ساخته شده و بخشی از توافقنامه‌ی بایک با مرسدس است. کمپانی دایملر هم‌اکنون مالک 12 درصد سهام بایک می‌باشد.

          استفاده‌ی قانونی از پلتفرم یک خودروساز و کپی غیرقانونی از طراحی یک خودروساز دیگر؟ به چین خوش‌آمدید! قوای محرکه‌ی BJ90 هم از مرسدس گرفته شده است. دو پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربوی 333 اسبی و 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی 421 اسب بخاری در دسترس خریداران هستند. حتی گیربکس 7 سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک 4Matic هم از مرسدس گرفته شده‌اند. کابین نیز از مرسدس گرفته شده اما لوگوی ستاره‌ی سه پر مرسدس جای خود را به لوگوی بایک روی فرمان داده است.

          • هاوتای B35
           10.jpg12.jpg11.jpg
        • خواهش می‌کنیم کمتر بخندید اما هاوتای B35 اساساً کپی پورشه کاین در سال 2011 بوده است. امروز هم شاهد کپی بنتلی بنتایگا هستیم که حداقل در بخش جلو این‌گونه است. همان‌گونه که گفتیم چینی‌ها خجالت نمی‌کشند. زیر پوست زشت این خودرو پلتفرم اولین نسل هیوندای سانتافه قرار دارد. نیروبخش خودرو هم پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2.4 لیتری 184 اسب بخاری یا 1.8 لیتری توربوی 160 اسبی است. دو گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک در دسترس هستند.
          • جیلی GE13.jpg14.jpg
          • شاید تاکنون کاملاً عصبانی شده باشید اما بازهم موارد بدتری وجود دارد. جیلی GE یک کپی کامل از رولزرویس فانتوم می‌باشد. خودروی یاد شده در سال 2010 معرفی شده و در ابتدا مدلی کانسپت بود اما در سال 2014 وارد خط تولید شد. البته جیلی برای بهبود وجهه‌ی خود در سال‌های اخیر وارد صنعت خودروی جهانی شده و اقدام به خرید ولوو و لوتوس کرده است.

            GE ثابت کرد چینی‌ها می‌توانند خودروی لوکس بسازند هرچند که طراحی آن کپی باشد. با نگاهی دقیق به GE حتی کپی کردن از مجسمه مشهور رولزرویس را نیز خواهید دید؛ اما GE خیلی ارزان‌تر بوده و حدود 45 هزار دلار قیمت دارد.

            • جینما JMW 220014-1.jpg14-2.jpg

              این خودرو خیلی تلاش کرده که یک ب ام و i3 باشد. فقط به جلوپنجره کلیوی شکل و پانل‌های بدنه‌ی آن نگاه کنید! واقعاً افتضاح است! این خودروی تمام الکتریکی از باتری سرب-اسیدی استفاده کرده و حداکثر سرعت آن تنها 50 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. شارژ کامل باتری آن نیز 7 ساعت طول می‌کشد. چرا فردی باید این خودرو را بخرد؟ خرید موتورسیکلت یا اسکوتر بهتر است.

              • لندویند X715.jpg
              • 16.jpg
              • برای دیدن این خودرو باید به سال 2017 و نمایشگاه خودروی شانگهای برویم. لندویند X7 کاملاً شبیه لندروور رنجروور اووک است. بریتانیایی‌ها حتی از جیانگ لینگ موتور به خاطر کپی طراحی شکایت کردند اما دولت چین اهمیتی به آن نداد.
منبع پدال


نظرات

  • بهروز بهروز (21 بهمن 1397 ساعت 21:33)

    باسلام ادب خودروسازهای محترم ایران که بهترین طراحهای ایرانی درکشورهای بزرگ دنیا کارمیکنند واقعا اگرشما همون موتورسمند یا تی یو5 میتونین باچندمدل اتاقها روز بسازین طراحی بکنید مردم خوشحال میشن اما شما خودروهایی تولید میکنید که 50سال پیش فرانسه کره ساخته شده ودیگه تو هیچ نقطه ازدنیا پیدا نمیشه وقتی سمند توانگلیس 800دلار قیمت گذاری کردند مافیا خودروساز ایران متاسفانه خودرویی تولید میکنند که ********************* خدا به دادمردم بزرگ ایران برسد پراید42 میلیون که یک کارگرباید 40ماه حقوقشوبزاره پراید خریداری بکنه فقط بلدهستین بنزین توسرمردم بکوبید

  • میثم میثم (21 بهمن 1397 ساعت 20:58)

    کار خوبی می‌کنند من که نمی توانم رولزرویس فانتوم بخرم اما میتوانم با geely ge به رویاهام برسم. این طور نیست؟

  • رضا رضا (21 بهمن 1397 ساعت 13:12)

    در هر صورت خیلی بهتر از محصولات ایران خودرو و سایپا هست.

  • منتقد منتقد (21 بهمن 1397 ساعت 13:04)

    حد اقل اگر چینی ها کپیکار خوبی هستند ایرانیها که مونتاژ کار خوب هم نیستند . پراید سری اول که کره ایی بود به ایران آمد هنوز کیفیتش بهتر از پراید بعد از بیست سال تولید ایران است

  • ابوذر ابوذر (21 بهمن 1397 ساعت 12:11)

    خندم میگیره وقتی درباره خودرو سازی چین ما میایم نظر میدیم چین صد سال از ما جلوتره حالا خوبه اونا کپی میکنن که کیفیتشون در حد خودروهای اصلی اروپایی امریکاییه ما چی میزنیم پراید پژو سمند خجالت بکشید روتون سیااااااااه

  • بینام بینام (21 بهمن 1397 ساعت 12:05)

    عنوان خبر رو اشتباه نوشتی ،باید مینوشتی الگو برداری و ساخت خودروهای برند معتبر دنیا با قیمت ارزان
    ضمنا وقیحانه اینه که چند برابر پول از مردم بگیرن و به تعهداتشون عمل نکنن بدترش اینه خودروهای از رده خارج رو هم نتونن تولید کنن و فقط بعد اینهمه کشتار هم وطنان عزیز مهینمون هنوز صرفا مونتاژ کارن،لطفا ضعف داخلی رو هم نقد کنید و همش از دیگران ایراد نگیرید

  • سعید سعید (21 بهمن 1397 ساعت 11:01)

    هرکاری عرضه میخواد. ایران خودرو و سایپا هم اگر میتونن انجام بدن.

  • علی علی (21 بهمن 1397 ساعت 09:08)

    به نظر من خیلی هم بهتره این هم نوعی ابتکاره اگه شما هم میتونید انجام بدین