1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. امیدواری وزارت صنعت به کاهش قیمت خودرو تا میانه‌های سال آینده !!!

امیدواری وزارت صنعت به کاهش قیمت خودرو تا میانه‌های سال آینده !!!

امیدواری به کاهش قیمت خودرو تا میانه‌های سال آینده !!!
30 بهمن 1397
  • 6

قیمت خودروها در ماه های پایانی سال صعودی شده و حالا برخی منتقدان، پیکان انتقادات خود را به سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشانه رفته اند.

پس از آنکه در روزهای اخیر، قیمت خودروهای تولید داخل فزونی یافت و باردیگر پای پراید هم به میان آمد، برخی از فعالان این بازار، راهکار وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کنترل قیمت‌ها را ناکارآمد خواندند. راهکاری که بر افزایش تولید و در نتیجه عرضه خودرو تکیه کرده و امیدش به تامین سرمایه در گردش قطعه سازان از طریق تسهیلات بانکی بود که نتیجه اش اشباع بازار از خودرو می شد.

اما حال نه تولید به آن سطحی رسیده که قیمت ها را پایین بکشد، نه فعلا خبری از پرداخت تسهیلات به واحدهای قطعه ساز است.

دو عاملی که وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمان اعلام فرمول جدید قیمت گذاری خودرو، تعادل در بازار را منوط به اجرای آنها کرده بود.


زمانی که وزیر صنعت فرمول قیمت گذاری خودرو را اعلام کرد و خودروسازان نیز بر اساس همان روش به افزایش قیمت محصولات خود دست زدند، اعلام شد که موفقیت این طرح و به تبع آن کاهش قیمت خودروها در بازار به عواملی چون پرداخت تسهیلات مناسب به قطعه سازان و مشارکت فزاینده آنان در زنجیره تامین منوط است که این امر متضمن تولید مداوم خودرو و افزایش تیراژ تولید خودروسازان خواهد بود.

با گذشت مدت ها از اعلام فرمول جدید، امروز دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در مصاحبه با پرشین خودرو گفته است که پرداخت بخش اول این تسهیلات به قطعه سازان به زودی آغاز می شود. اتفاقی که قرار بود تا اندکی بعد از اعلام فرمول جدید اجرایی شود و خیال خودروسازان را از بابت تامین قطعات راحت کند، اما به هر صورت این اتفاق رخ نداد.

در این بین، به نظر می رسد باید برای کاهش قیمت ها، یا دست کم تعادل در بازار خودرو، در انتظار دو عامل مورد تاکید رحمانی، وزیر صنعت بود، عواملی که به تازگی رگه هایی از اجرای آن پدیدار شده است.

چنانکه گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده است تولید خودرو در این شرکت، در هفته جاری نسبت به هفته گذشته، 45 درصد افزایش داشته؛ اما با این حال، هرچه تولید شده به رفع تعهدات پیشین این خودرو ساز اختصاص یافته است. تعهداتی که دو خودروساز بزرگ موظف شده اند 80 درصد تولیدشان را به آن اختصاص دهند که اگر چنین کنند، تا خردادماه از بند این تعهدات رهایی خواهند یافت و تولیداتشان به بازار سراریز می شود.

از این رو، نباید انتظار داشت فرمول قیمت گذاری 5 درصد کمتر از حاشیه بازار، در کوتاه مدت از التهاب فعلی بکاهد، اما اگر آنچه وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تامین نقدینگی و در نتیجه افزایش تولید وعده داده است، اجرایی شود، این شیوه قیمت گذاری در ماه های آینده قیمت خودروی بازار را کاهش می دهد؛ چنانکه در میانه های دهه هفتاد این شیوه قیمت گذاری به کاهش قیمت خودرو منجر شده بود.



نظرات

  • طاهر خیری طاهر خیری (2 اسفند 1397 ساعت 11:35)

    دقیقل داره شرایط جنگ جهانی پیش میاد تو ایران اون موقع نصف مردم ایران بخاطر قحطی مردند و مقصر هم خودشون بودند انگلیسیها گندمی که یک ریال هر کیلو قیمتش بود اومدن سه تومن خریدن و کل گندم بازار را جمع کردن بعدا همون گندمی که سه تومن خریده بودنو به شش تومنم ندادن واسه ملت ایران بعد از چند سال هم معلوم شد حتی پولهایی که داده بودن دست مردم ایران اونا هم تقلبی بوده . نتیجه اینکه اون موقع هم طمع مردم و بی عرضگی حکومت وقت باعث اون فاججعه شد و الانم دقیقا طمع و ب********************* داره کشور را میبره به سمت همون شرایط . بخدا نه انصافی مونده بین مردم نه ******* . همه شدن*****************دارن شرایطو شدید میکنن و صفهای خرید گوشت و خودرو و خلاصه هر چی که هست را پر میکنن و به بدتر شدن شرایط کمک میکنن

  • یعقوب یعقوب (30 بهمن 1397 ساعت 23:29)

    طبق ماده 8 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب 88،این نحوه قیمت گذاری توسط خودروسازها که بر اساس 5درصد زیر قیمت بازار و به دنبال اون کاهش عرضه برای افزایش قیمتها کاملا غیر قانونی است.
    ماده8 میگه : هرگونه تبانی و تحمیل شرایط از سوی عرضه کنندگان کالا و خدمات ، که موجب کاهش عرضه یا پایین آوردن کیفیت ، یا افزایش قیمت شود، جرم محسوب می شود.
    همچنین افزایش قیمت خودروهای پیش فروش شده نیز غیرقانونی است،طبق قانون افزایش قیمت‌ خودرو نباید شامل گذشته شود یعنی قانون عطف به ماسبق نمیشود و نسبت به آینده باید اعمال شود.
    نکته دیگر اینکه طبق ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو،در طرحهای پیش فروش، قیمت روز انعقاد عقد(یعنی روز ثبت نام) ملاک است .

  • دیلمی دیلمی (30 بهمن 1397 ساعت 16:59)

    سالی که نکوست از بهارش پیداست هر کسی می آید طرحی می دهد و آزمایش و.خطا را انجام می دهد نتیجه اش می شود سه برابر شدن قیمت خودرو آیا حقوق حقوق بگیران سال مخصوصا بازنشستگان چند بار در سال زیاد می شود؟ چرا قیمت ها ثبات ندارد برجام شد دستاویزی برای گران کردن محصولات و این زیاد منطقی به نظر نمی رسد.

  • محمد محمد (30 بهمن 1397 ساعت 14:14)

    با این هجومی که ملت برای ثبت نام خودرو داشتند، گویا خیلی ارزان بوده و احتمال افزایش بیش از اینها متصور میباشد. خوش به حال خودروسازان که دارن با تکیه بر قیمت نجومی بازار و به اصطلاح قیمت حاشیه بازار ، خودروهای غیر استانداردشان را به مردم همیشه در صحنه قالب میکنن و سودهای کلانی میبرن. اما چرا و کدام نهادی به آنها اجازه همچین سو استفاده ای داده، خدا میداند. سازمان حمایت و سازمان بازرسی کجایید؟؟

  • سید سید (30 بهمن 1397 ساعت 12:20)

    آیا دولت نمیتواند و یا نمیخواهد که حداقل. شیوه ثبت نامها و قراردادها و تعهدها وقیمت نهایی بین خودرو سازان و خریداران را اصلاح کند تا حداقل انصاف در حق خریدار رعایت شود خودروساز نیمی از پول خودرو را درسال 97 از خریدار میگیرد ولی درسال 98 به قیت روزخودرویی که نصف پولش را از خریدار در سال 97 دریافت داشته و با ان پول مواد اولیه ساخت خودرو را به قیمت 97 تهیه کرده کرده چرا باید درسال 98 تمامی قیمت خودرو را به قیمت سال 98 حساب کند انصاف میگه نصف قیمت یک خودرو به قیمت 97 حساب شود چون مشتری نصف قیمت یک خودرو را درسال 97 پرداخت کرده ونصف قیمت مابقی خودرو به قیمت سال98 حساب شود

  • فرهنگی فرهنگی (30 بهمن 1397 ساعت 09:27)

    بزک نمیر بهار میاد !
    تا بهار اینده کی مرده و کی زنده ، انشاءالله !!