1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. ادامه التهاب قیمت ها در بازار ؛ زمان تصمیم گیری درست برای بازار خودرو گذشته است

ادامه التهاب قیمت ها در بازار ؛ زمان تصمیم گیری درست برای بازار خودرو گذشته است

6 اسفند 1397
  • 4

زمان تصمیم گیری درست برای بازار خودرو گذشته است با این وجود خودروسازان و دولت باید با تصمیم گیری جمعی و شفاف سازی در تولید و عرضه از التهاب بازار خودرو کم کنند.

یک کارشناس اقتصادی کشور معتقد است که بی عرضگی خودروسازان موجب شرایط کنونی صنعت و بازار خودرو شده است.

امرالله امینی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، اضافه کرد: عدم هماهنگی و برنامه ریزی و از سویی فقدان شناخت مدیران و دولتمردان از وضع صنعت خودرو، چنین شرایطی را در خودروسازی کشور رقم زده است.

وی با اشاره به وعده های وزیر صنعت در زمان قبول مسئولیت گفت: وزیر صنعت در زمان قبول مسئولیت وعده داد که قیمت خودرو را کاهش می دهد اما به نظر می رسد قدرت تصمیم گیری در وزارت صنعت وجود ندارد.

به گفته امینی، عدم اجرای دستورات از سوی خودروسازان و فقدان نظارت دولت بر این صنعت موجب شده است دلالان از عدم هماهنگی مسئولان سوء استفاده کرده و وارد بازار خودرو شده و قیمت ها را به دلخواه افزایش دهند.


سردمداران وضع کنونی صنعت خودرو چه کسانی هستند؟!

این کارشناس اقتصادی، رها سازی بازار خودرو را بخشی از دلایل وضع کنونی قیمت ها دانست و تصریح کرد: سردمداران وضع کنونی صنعت خودرو، خودروسازان، وزارت صمت و سازمان گسترش هستند که متاسفانه بازار خودرو را رها کردند.


امینی همچنین ورود سازمان حمایت و دستگاههای نظارتی را در این شرایط بی تاثیر عنوان کرد و گفت: متاسفانه زمان تصمیم گیری درست برای بازار خودرو گذشته است اما باید خودروسازان و دولت با تصمیم گیری جمعی و شفاف سازی در تولید و عرضه از التهاب بازار خودرو کم کنند.

وی همچنین با اشاره به نقش قطعی افت تولید خودروسازان در وضعیت موجود قیمت ها اظهار داشت: به طور قطع افت تولید تاثیر گذار بوده اما خودروسازان می توانستند با مدیریت درست مانع از ایجاد وضع فعلی تولید و قیمت ها شوند.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد داشنگاه علامه در ادامه بخشی از شرایط کنونی را مربوط نقدینگی بالا در جامعه دانست و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: نقدینگی بالا و از سویی التهاب تورم بالا در جامعه وحشت ایجاد کرده و موجب حضور مردم در بازار در سکه و دلار و ورود جدی دلالان به بازار خودرو شده است.


خودروسازان با شفاف سازی در تولید و عرضه از التهاب بازار خودرو کم کنند

امینی تاکید کرد: خودروسازان باید تکلیفشان را روشن کنند و با عرضه خودرو به بازار، از التهاب بازار خودرو کم کنند.


وی در پایان عدم رضایت خودروسازان از قیمت های فعلی را بخشی از علت فعلی دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه خودروسازان در بازار کنونی شفاف عمل نمی کنند هر چند از قیمت های کنونی بازار نیز راضی نیستند اما در این میان گیر کردند و باید تصمیم قطعی برای افزایش تولید وعرضه به بازار بگیرند.



نظرات

  • فرزاد فرزاد (7 اسفند 1397 ساعت 22:53)

    تنها راه ایجاد ثبات در بازار خودرو و کاهش شدید قیمت خودروهای بازار فقط و فقط اعلام خبر تعطیلی کارگاههای دو غول خودروسازی کشور است

  • محمد محمد (6 اسفند 1397 ساعت 22:49)

    دلالان بازار خودرو خود همین خودروسازان هستند، با کنترل و جلوگیری از عرضه محصولات به بهانه های واهی، این صنعت به زودی سقوط خواهد کرد، چیزی که ارزش تولید نداره رو مردم بدبخت ایران باید با چندین برابر قیمت خریداری کنن، با این وضعیت درآمدی و این وضعیت تورم که هیچ کجای دنیا وجود نداره،
    با تشکر

  • صادق صادق (6 اسفند 1397 ساعت 14:20)

    ماههاست پول من و امثال من رو کارخانه سایپا گرفته است و اقدام به تکمیل وجه هم کردیم ولیکن چون به قیمت قبل باید بدهند تحویل 120 روزه موعد تحویل زده اند و آنهم برای خودروی پراید،به ما در اوایل زمستان گفتند خودرو اکنون تولید نداریم به محض تولید اولویت با شما است ولیکن بعد از آن چند نوبت پیش فروش و تحویل 30 روزه گذاشته اند..! چه ارگانی در این خصوص باید پیگیری نماید؟! تکلیف ما با این خودروساز از خدابیخبر چیست؟

    هادی هادی (6 اسفند 1397 ساعت 23:56)

    دوست عزیز تقصیر امثال شماهاست که بازار خودرو به این روز افتاده. وقتی که برای خرید خودروی 5 میلیونی ، یه قیمت 50 میلیون صف میبندین ، بیشتر از این انتظار نداشته باشین.