1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. وزیر صنعت دلایل افزایش قیمت خودرو در کشور را تشریح کرد

وزیر صنعت دلایل افزایش قیمت خودرو در کشور را تشریح کرد

10 اسفند 1397
  • 3

یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت علت موج جدید گرانی خودرو را احساس خطر مردم برای کاهش روزافزون ارزش پول ملی و هجوم به بازار خودرو برای تبدیل وجوه نقد و سپرده‌های بانکی به خودرو اعلام کرد. کمیسیون صنایع مجلس نیز تصمیم گرفت کمیته‌ای ویژه برای رصد بازار و ارائه راهکارهای پیشنهادی به مجلس تشکیل دهد.

عبدالله رضیان با اشاره به جلسه کمیسیون صنایع با حضور وزیر صنعت گفت: در نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن و اعضای برخی از کمیسیون‌های دیگر مجلس که در حاشیه رسیدگی مجلس به لایحه بودجه سال 1398 برگزار شد، آقای رحمانی توضیحاتی درباره دلایل رشد مجدد قیمت خودرو و موفقیتش برای افزایش تولید خودرو در شرکتهای خودروسازی ارائه کرد که هر چند توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت از منظر اقتصادی واقعیتی انکارناپذیر است اما پاسخ قانع‌کننده‌ای برای ضعف ناتوانی دستگاه تحت مدیریتش برای کنترل این وضعیت، نبود.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس ادامه داد: به اعتقاد رحمانی افزایش قیمت موج دوم گرانی خودرو ریشه در سیاست‌ها و اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان ندارد بلکه این نقدینگی 250 هزار هزار میلیارد تومانی سرگردان است که برای حفظ ارزش خود به سمت کالاهای مختلف از جمله خودرو و ارز سوق پیدا کرده به همین دلیل طی چند روز اخیر شاهد رشد مجدد قیمت خودرو و نرخ ارز هستیم.

وی افزایش تعداد ثبت‌نام‌های خودروسازان به بیش از یک میلیون دستگاه خودرو و تداوم ثبت‌نام‌های خودروسازان را نشان از افزایش تقاضا در بازار خودرو دانست و ادامه داد: با وجودی که طبق توضیحات مدیران شرکت‌های خودروساز، میزان تولید خودرو در سایپا و ایران‌خودرو از 1200 دستگاه در روز به بیش از 4100 دستگاه در روز افزایش یافته اما هجوم به بازار برای خرید و ثبت‌نام خودرو به حدی زیاد است که افزایش تولید نتوانسته عطش خریداران را سیراب کند. البته ایشان معتقد است بازار به این وضعیت باقی نمی‌ماند و به دلیل افزایش سه برابری ظرفیت تولید در شرکتهای خودروسازی و تحویل خودروهای ثبت‌نام شده به مشتریان، قیمت خودرو در بازار کاهش خواهد یافت.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس از دفاع وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش قیمت خودرو به پنج درصد قیمت بازار سخن گفت و افزود: رحمانی معتقد است این شیوه قیمت‌گذاری خودرو موجب شد نقدینگی به جای سرازیر شدن به جیب دلالان و واسطه‌ها به حساب خودروسازان واریز شود. رحمانی در عین حال قیمت‌گذاری خودرو توسط دولت را رد کرد و نوسانات قیمتی را ناشی از تحولات قیمتی حاشیه بازار دانست.

رضیان گفت: به عقیده بسیاری از نمایندگان مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت با این استدلال عملاً تنظیم بازار خودرو را به دلال‌ها و واسطه‌ها سپرده است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی از تصمیم رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای تشکیل کمیته‌ای ویژه به ریاست سخنگوی کمیسیون خبر داد و افزود: قرار شد این کارگروه که متشکل از اعضای کمیسیون صنایع و معادن و نمایندگان سایر کمیسیون‌های تخصصی خواهد بود به صورت مرتب وضعیت بازار خودرو و مسائل مرتبط با آن را با حضور خودروسازان و متولیان دولتی صنعت خودروسازی رصد و پیشنهادات خود را برای غلبه بر نابسامانی‌های قیمتی در بازار خودرو به کمیسیون صنایع و معادن ارائه دهد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس متذکر شد: به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت هیچ برنامه‌ای برای جذب نقدینگی سرگردان جامعه ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا با اشاره به اظهارات نمایندگان در نشست مشترک کمیسیون صنایع و معادن با وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی، گفت: مهمترین مسائلی که نمایندگان در این نشست مطرح کردند این بود که حاشیه بازار نتوانسته مانع گرانی خودرو شود، عرضه و تقاضای خودرو با هم همخوانی ندارد، برنامه دولت برای جذب نقدینگی سرگردان چیست. همچنین توقع خودروسازان برای تامین نقدینگی مورد نیازشان توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاکید بر کاهش سرمایه در گردش شرکتهای خودروساز، بیم به خطر افتادن امنیت شغلی کارگران شرکتهای خودروساز و ترس افکار عمومی از سرنوشت و آینده مبهم قیمت خودرو در حاشیه بازار از جمله مسائلی بود که نمایندگان در این نشست مطرح کردند.

منبع ایسنا


نظرات

  • محمد امین محمد امین (14 اسفند 1397 ساعت 09:11)

    نفستون از جای گرمی درمیاد با اون حقوقای نجومی که می گیرین زورتون نمیاد پراید حلبی رو 50ملیون بگیرین خواهش می کنم یه بار یه سر بلوچستان بیاین نقطه سفر مرزی و ببینید که ملت برای این که شکمشون رو سیر کنند چطوریدارن با روزگار می جنگند اون وقت نمی گی که گرون نیست ان شالله یک روز جلو پروردگار جهانیان حق این مردم از دست اندر کاران ظلم گرفته بشه .....نمی دونم ایرانخودرو و سایپا بی چیشون منازند با این ماشینای بی کیفیت چرا وارئات ازاد نمی نین تا بحث رقابت پیش بیاد تا این خودرسازای کشورمون مجبور بشن کیفیت رو ببر ن بالا

  • آزاد آزاد (11 اسفند 1397 ساعت 09:51)

    این صورتحساب رو پاک نمیکنه.با این حرفها ********** رو در کنترل ارزش پول و جلوگیری از تورم بیش از حد که ربطی به تحریمها هم نداره رو توجیه نمیکنه.
    تاکجا قراره گرونی باشه؟کسی با حقوق3میلیون بدون کرایه خانه فقط17روز دوام می آورد،چرا؟چشم انداز****** این بود؟!نابودی ارزشها و انسانیت در ایران؟!

  • مردم مردم (10 اسفند 1397 ساعت 12:02)

    جناب اقای وزیر ، یا شما حالو هستید.
    یا ملت را حالو فرض کردید.
    ریشه تمام گرانی ها در بازار خودرو با چراغ سبز
    دولت و شما به عنوان وزیر ، به خودرو ساز میباشد.
    تا زمانی که خودرو دپو شده باشد.
    وبه عمد و برای تاثیر بر قیمتها قطعات در گمرک ترخیص نشود.
    پارازیت کمبود و افزایش قیمت به بازار داده میشود.
    و،اقایان مافیایی وابسته به سران دست به کار شده و
    دلالان خودرو بیدادگری میکنند.
    این گرانیها حدود ۲۰ روز قبل از ۲۲ بهمن،در بنگاههای معاملات خودرو شایع شده بود. که بعد از ۲۲ بهمن دولت قصد گرانی همه جانبه کالا و خودرو را دارد. و همان شد.
    که سر زبانها افتاده بود. بله همه چیز پس از ارامش دولت از گذشت ۲۲ بهمن ، کلید گرانی در بازار همه کالاها خورد پس ملت بلد از ۴۰ سال به دروغ گویی مسئولان اطمینان یافته اند. بعد از ۲۲ بهمن اقای همتی گفت که دلار ارزان میشود.
    درست در همان زمان ارز و سکه وطلا سیر سعودی پیمود.
    فقط بدانید . مردم حالو نیستند.
    در امد مردم ثابت مانده اماهزینه کالا و خدمات چند برابر
    شده و منافع به جیب دولت رفته پس دم از مردم دوستی نزنید. مردم ایران مردمی متمدن و با شخصیت هستند.
    وگرنه امثال شماهها جایی برای ادم نما شدن نداشتید.
    و مثل اژدها بر ثروتشان جلوس نمیکردید.