1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. آیا تعویض پلاک نشدن خودرو پس از فروش جریمه دارد؟

آیا تعویض پلاک نشدن خودرو پس از فروش جریمه دارد؟

14 اسفند 1397
  • 0

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: رانندگی با پلاک مالک خودرویی که به فرد دیگری فروخته شده است، تخلف محسوب می شود و مشمول 50 هزار تومان جریمه خواهد شد.

سرهنگ علی اصغر مهری روز به هموطنان توصیه کرد قبل از اقدام به سفر نوروزی نسبت به تعویض پلاک خودروی خود اقدام کنند تا در طول سفر دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: از معایب عدم تعویض پلاک خودرو برای خریدار این است که ممکن است خودروی خریداری شده در اصالت ارکان یا اصالت اسناد مشکل داشته یا دستور قضایی یا خلافی بالای یک میلیون تومان داشته باشد. این مسائل مشکلاتی را برای خریدار خودرو به وجود می آورد که ممکن است خریدار از آن اطلاع نداشته باشد.

سرهنگ مهری اظهار داشت: در صورتی که خریدار خودرو نسبت به تعویض پلاک خودرو اقدام نکرده باشد، مشمول جریمه 50 هزار تومانی می شود و در صورتی که خودرو دارای اشکالات مطرح شده باشد نیز خریدار بار دیگر دچار مشکل می شود و باید نسبت به رفع این مسائل اقدام کند.

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا در مورد ساعت کار مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک در کشور در آستانه نوروز گفت: از ۱۰ تا ۲۰ اسفند ماه ساعت پذیرش این مراکز تا ساعت ۱۷ و از ۲۰ تا پایان اسفند ماه ساعت پذیرش مراکز تا ساعت ۱۹ خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این تصمیم در راستای افزایش خدمات رسانی به شهروندان اتخاذ شده است، افزود: تمام مراکز موظف هستند نسبت به ارائه خدمات به خودروهای پذیرش شده تا هر ساعتی که کار آنها به اتمام برسد، اقدام کنند.

معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور نیروی انتظامی نسبت به توقیف برخی از خودروها به دلیل داشتن دستور قضایی مبنی بر توقیف، نداشتن مدارک معتبر بیمه نامه شخص ثالث و معاینه فنی در تعطیلات نوروزی هشدار داد.

سرهنگ مهری افزود: به راهور استان ها و مسئولان ستاد راهور اعلام شده تا در این زمینه اطلاع رسانی شود که شهروندان قبل از سفرهای نوروزی نسبت به رفع موارد عنوان شده و جلوگیری از توقیف خودرو، اقدام کنند.

وی ادامه داد: تجارب سال گذشته حکایت از آن دارد که خودروی برخی رانندگان در مواقع سفر نوروزی به دلایل مختلفی از جمله داشتن دستورات قضایی و خلافی بالای یک میلیون تومان مستلزم توقیف یا نداشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر ضمن اعمال قانون به توقفگاه منتقل شده است. در برخی موارد نیز خودروها به دلیل رانندگی بدون گواهی نامه مجاز و داشتن بیش از 30 نمره منفی در گواهی نامه که مستلزم ضبط است یا وجود احکام قضایی منبی بر محرومیت از رانندگی با اعمال قانون و ممانعت از رانندگی مواجه شده اند.

سرهنگ مهری افزود: برخی خودروها نیز صرفا به دلیل همراه نداشتن مدارک مجاز برای رانندگی یا نداشتن کارت معتبر معاینه فنی جریمه می شوند که همه این موارد باعث می شود برنامه سفر آنها به نوعی تحت شعاع قرار گیرد.

معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور به هموطنان توصیه کرد در فرصت باقیمانده تا پایان اسفندماه با مراجعه به مراجع ذی ربط نسبت به رفع دستورات توقیف صادره یا اخذ مدارک مجاز و معتبر بیمه نامه شخص ثالث و معاینه فنی معتبر اقدام کرده و هرگونه دغدغه خاطر در این زمینه را برطرف کنند تا با خاطری آسوده به سفرهای نوروزی بروند.

سرهنگ مهری با تاکید بر اینکه هدف پلیس جریمه کردن نیست، گفت: این مسائل قبل از آغاز سال جدید اطلاع رسانی می شود تا هموطنان آگاه شوند و نسبت به رفع مسائل مطرح شده اقدام کنند در این زمینه پلیس نمی تواند به صرف اینکه رانندگان همراه خانواده به سفر رفته اند از تخلف آنها چشم پوشی کند چرا که خودرویی که دستور قضایی دارد، تردد آن تخلف است و پلیس نمی تواند قانون را زیر پا بگذارد یا خودرویی که بیمه نامه شخص ثالث نداشته اجازه تردد ندارد چرا که اگر اتفاقی رخ دهد، بستگان راننده شاکی می شوند که چرا پلیس اجازه تردد به این خودرو را داده است.

وی تاکید کرد: مبلغ جریمه مندرج در پلاک های وسایل نقلیه با مراجعه در سایت 120 امکان پذیر است و رانندگان می توانند به صورت اختیاری و موردی برخی از مبالغ را پرداخت کنند. بر این اساس با پرداخت بخشی از این جریمه ها، افرادی که یک میلیون جریمه دارند، مبالغ جریمه آنها کاهش یافته و دستور توقیف لغو می شود اما برای پرداخت بیش از یک میلیون تومان باید به مراکز اجرائیات مراجعه کنند تا دستور توقیف خودروی آنها حذف شود.

منبع ایرنا


نظرات