هرچند برای مشخص شدن رقم دقیق تولید خودروهای داخلی طی سال‌جاری، باید چند روز دیگر صبر کرد، با این حال آن طور که از شرایط خودروسازان برمی آید، تیراژ ۹۷ صنعت خودرو نهایتا به یک میلیون دستگاه خواهد رسید. با فرض این عدد، کف برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودرو طی سال آینده، تثبیت رقم امسال و سقف آن، رشد ۲۰ درصدی معادل ۲۰۰ هزار دستگاه است. این برنامه‌ریزی در حالی است که خودروسازی ایران با مشکلات و چالش‌های بزرگی در مسیر تولید مواجه است و سال‌جاری نیز به احتمال فراوان با افتی ۳۳ درصدی برای این صنعت به پایان خواهد رسید. تحریم‌های آمریکا از یکسو و مشکلات اقتصادی از سوی دیگر، در مجموع سبب کند شدن روند تولید خودرو طی سال‌جاری شدند و طبعا در صورت ادامه این مشکلات، در سال آینده نیز چرخ‌های تولید خوب نخواهند چرخید.

بزرگ‌ترین مشکل خودروسازی ایران، تامین قطعه است که با تحریم‌های آمریکا و مشکلات مالی زنجیره خودروسازی گره خورده و دست و پای آنها را برای رشد تولید بسته است. اگر این مشکل بزرگ در سال آینده کمرنگ‌تر شود، می‌توان امیدوار بود تیراژ خودروسازان به رقم مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد یا حداقل ثبات را تجربه کند. در غیر این صورت، افت تولید در سال ۹۸ نسبت به سال‌جاری، دور از ذهن  نخواهد بود.