1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. جدول قیمت جدید خودروهای داخلی در بازار-آخرین روز کاری سال 97 + بررسی نوسانات بازار خودرو در سال

جدول قیمت جدید خودروهای داخلی در بازار-آخرین روز کاری سال 97 + بررسی نوسانات بازار خودرو در سال

28 اسفند 1397
  • 0

سال 97 را باید پرنوسان‌ترین سال در تاریخ بازار خودروی کشور دانست. سالی که در آن افزایش قیمت‌ها بیشتر از حد تصور تمام کارشناسان بود و در برخی موارد خارج از فاکتورهای تاثیرگذار به راه خود ادامه میداد و بازار را بیشتر در باتلاق رکود فرو میبرد.

از اردیبهشت‌ماه سال جاری و با اعلام اینکه خودروسازی کشور در مردادماه در لیست تحریم‌های کشور آمریکا قرار خواهد گرفت دچار آشفتگی شد هرچند که بسیاری از مسئولان این تحریم‌ها را بی‌اثر دانسته و اعلام کردند در تولید بسیاری از محصولات داخلی خودکفا بوده و نیازی به کشورهای بیگانه ندارند. اما هم اکنون و در واپسین روزهای سال 97 این ماجرا به صورتی دیگر رقم خورده است و شاهد این ماجرا هستیم که بسیاری از محصولات که مهر تولید ملی بر روی آنها خورده بود مانند کوییک اتوماتیک از گردونه تولید خارج شدند.

با وجود اینکه کیفیت خودروهای داخلی در هیچ دوره ای چنگی به دل نمیزد باید از سال 98 به کمبود آپشن نیز عادت کرده و ماشین‌ها را به سبک و سیاق خودروهای کلاسیک دهه 1360 تحویل بگیریم. در دورانی که خودروسازان جهان مشغول ساخت خودروهای خودران، ماه‌نورد و مریخ نورد هستند، محصولات داخلی ما در سال 98 بدون رینگ آلیاژی، بدون کروز کنترل و بدون ترمزهای دیسکی روانه بازار خواهند شد.

 2.jpg

از بحث کیفیتی که بگذریم، قیمت‌های نجومی که در سال 97 شکل گرفت در عمر صنعت خودروسازی کشور بی سابقه بوده است. طبق برآوردهایی که توسط کارشناسان "ایران جیب" بدست آمد، قیمت تمام محصولات داخلی در بازار حول و حوش 120 درصد افزایش یافته است. به طور مثال خودروی پراید 111 که در ابتدای سال حدود 24 میلیون تومان قیمت داشت، در بالاترین حد خود یعنی در ابتدای اسفندماه با رشد 120 درصدی حدود 53 میلیون تومان معامله شد. برای سایر محصولات نیز تقریبا همین رشد قیمت به ثیت رسیده است.

پایگاه خبری-اقتصادی ایران جیب از سال 1391 در بحث قیمتگذاری خودروها در بازار با همکاری نمایشگاه‌ها و کارشناسان بازار به صورت روزانه یک لیست قیمت را در اختیار متقاضیان این بخش قرار داده و شرکت‌های سایپا و ایران خودرو هم براساس فرمول جدید حاشیه بازار (5 درصد زیرقیمت بازار)، قیمت‌های درج شده در پایگاه ایران جیب را مبنای قیمتگذاری جدید محصولات خود مشخص کرده‌اند.

در جدول ذیل نوسانات شکل گرفته در سال 97 بازار خودرو توسط کارشناسان سایت مورد بررسی قرار گرفته است.

تغییرات شکل گرفته قیمت خودروهای داخلی در بازار تهران و کرج در سال 97 :

7854.jpg

 



نظرات