1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. آیرودینامیک چه تغییراتی در خودروها ایجاد کرد؟

آیرودینامیک چه تغییراتی در خودروها ایجاد کرد؟

9 فروردین 1398
  • 1

آیرودینامیک در دو دهه گذشته اهمیت ویژه‌ای در خودروها پیدا کرد و تغییرات فراوانی در طراحی آن‌ها به‌وجود آورد. بارزترین تغییر آیرودینامیک را می‌توان در بدنه خودروها مشاهده کرد.از زمان طراحی و تولید اولین خودرو تاکنون، مهندسان به‌دنبال راهی برای مقابله با دیوار هوا در سرعت‌های بالا بودند. مغلوب‌کردن نیروی هوا سبب کاهش مصرف سوخت، افزایش توان و سرعت خودرو می‌شود.

مهندسان برای جنگ با دیوار هوا، بدنه خودرو را هواسر یا آیرودینامیک طراحی کردند. آیرودینامیک در دو دهه گذشته اهمیت ویژه‌ای در خودروها پیدا کرد و تغییرات فراوانی در طراحی آن‌ها به‌وجود آورد. بارزترین تغییر آیرودینامیک را می‌توان در بدنه خودروها مشاهده کرد. اما تغییرات تنها به بدنه خودرو معطوف نبود و 11تغییر کلی برای بهبود و ورود علم آیرودینامیک در خودرو ایجاد شد.

مهم‌ترین این تغییرات عبارتند ‌از بهبود عملکرد پیشرانه، بهبود پایداری، کاهش مصرف‌ سوخت، تاثیر در فرمان‌پذیری و تاثیر محدوده دید راننده. در دو دهه گذشته عمدتا طراحان و مهندسان برای بهبود عملکرد خودرو و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در زمان طراحی چهار نکته مهم ‌را مدنظر قرار دادند. نخست اینکه طرح کلی بدنه خودرو، ایرفول است. اما به‌دلیل محدودیت‌هایی در جانمایی قطعات، ارگونومی، محدوده دید، زیبایی و... مهم هستند، اما طرح کلی بدنه خودرو تا حدودی متفاوت است. بنابراین سعی شده در زمان طراحی قطعات بدنه خودرو تا حدامکان از لحاظ آیرودینامیکی بهبود یابد.

 12189.jpg

‌دوم اینکه در خودروهای امروزی سعی شده است طراحی شکل جلوی بدنه خودرو تا حد ممکن در مقابل عبور جریان هوا از خود مقاومت نشان ندهد. جهت افزایش میزان پایداری و چسبندگی توام با زیبایی برای خودروها، طراحان باله‌هایی را در خودرو نصب کردند.

معمولا این باله‌ها در انتهای سقف یا عقب خودرو نصب می‌شود. سوم این‌که، سطح زیر خودرو باید به‌گونه‌ای باشد که کمترین نیروی مقاوم را ایجاد کند. برای این هدف لازم است جریان هوا به‌گونه‌ای هدایت شود که کمترین مقدار اغتشاش عبور هوا در زیر خودرو به‌وجود آید.

به همین دلیل در زیر خودروها از ورق‌های پوششی استفاده شده است که در زمان عبور هوا کمترین میزان برخورد با قطعاتی مانند اگزوزها، دیفرانسیل، موتور و... ایجاد شود.

نکته آخر اینکه جهت افزایش ایمنی خودرو و بهبود حالت آیرودینامیک از طراحی نقاط نوک‌تیز، پرهیز شده و شیب شیشه جلو استفاده شده است. تمام این اصلاحات صرفا جهت دست‌یابی خودرو به سرعت‌های بالا وکاهش آلایندگی در آن استفاده شده است. هرچند روند اصلاح آیرودینامیکی در خودروها هر روز بیشتر می‌شود.



نظرات

  • حسن حسن (9 فروردین 1398 ساعت 22:33)

    یکی از جالبترین کاربردهای حالت آیرودینامیک در خودرو های جدید بالا رفتن منظم آب باران روی شیشه جلوی راننده و پایین آمدن آب باران روی شیشه عقب خودرو است که در سرعت های بالای ۵۰ کیلومتر کاملا مشخص و کاربردی است ( نیوکوراندو)