1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پیش بینی کاهش قیمت خودرو در 3 ماهه ابتدایی سال 98

پیش بینی کاهش قیمت خودرو در 3 ماهه ابتدایی سال 98

19 فروردین 1398
  • 5
  • 17437

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران بیان می کند که اگر نهاده های اصلی ازجمله قیمت ارز و پارامترهای کلان سایسی ثابت بمانند -یعنی وضعیت حال حاضر پابرجا باشد- و ضمنا نحوه قیمت گذاری خودرو تغییر نکند، در سه ماهه ابتدایی سال 98 اندک اندک شاهد کاهش قیمت در بازار و نه در خودروساز خواهیم بود.

امیرحسن کاکایی درخصوص وضعیت صنعت و بازار خودرو در سال 98 اظهار داشت: پیش بینی وضعیت حوزه خودرو کار دشواری است. به طور خاص، صنعت خودرو و بازار خودرو تابع پارامترهای کلان اقتصادی هستند ضمن آنکه خود نیز بر این حوزه تاثیرگذار می باشند، اما اگر فرض کنیم نهاده های اصلی ازجمله قیمت ارز و پارمترهای کلان سایسی ثابت بمانند -یعنی وضعیت حال حاضر پابرجا باشد- و ضمنا نحوه قیمت گذاری خودرو تغییر نکند، در سه ماهه اول سال 98 اندک اندک شاهد کاهش قیمت در بازار و نه در خودروساز خواهیم بود، زیرا قیمت خودروساز قبلا پایین بود و لازم بود به قیمت حاشیه بازار منتقل شود.

 

وی افزود: در حال حاضر که قیمت فروش خودروساز مطابق با حاشیه بازار است اندک اندک قیمت ها در بازار کاهش خواهد یافت و به سمت ثبات در بازار خودرو پیش خواهیم رفت. حدس بنده این است که سال آینده حوالی تابستان به رکود در بازار می رسیم زیرا وضعیت اقتصادی خیلی مساعد نیست و قیمت ها بالا و خارج از توان مردم بوده و لذا کاهش تقاضا به وجود خواهد آمد، ضمن آنکه همزمان وضعیت تولید بهتر خواهد شد، بنابراین بعید به نظر می رسد که این تعداد خریدار برای خودروهایی با این قیمت وجود داشته باشد.

کاکایی تصریح کرد: به عنوان نمونه، افزایش قیمت 2 برابری خودرو پراید قیمت جذابی برای مردم نیست و لذا اگر پارامترهای گفته شده ثابت بماند، احتمالا در اواسط سال رکودی را مشاهده خواهیم کرد. از طرف دیگر خودروسازان با برنامه هایی که دارند احتمالا برای اواخر سال تلاش خواهند کرد خودروهایی که در راه دارند به نتیجه رسانند و شاهد خودروهای جدید با توان داخلی در بازار خودرو خواهیم بود.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: اینکه وضعیت صنعت در سال جدید چگونه خواهد بود به پارامترهای بسیار دیگر و به برنامه های دولت وابسته است، زیرا در سال 97 صنعت خودرو ضربه بسیاری خورد و اینکه جبران این امر چگونه خواهد بود برای ما چندان مشخص نیست.

کاکایی در پایان گفت: فعلا صنعت خودرو در حال جنگ برای بقا -و نه رشد- است اما پیش بینی می شود که به همت همگی، امر بقا اتفاق خواهد افتاد و صنعت خودرو از این گردنه عبور می کند اما اینکه مسائلی مثل رشد و توسعه نیز به وقوع می پیوندد یا خیر، کاملا واضح نیست و باید اندکی به جلو رویم تا ببینیم چه مسائلی پیش خواهد آمد.




نظرات

  • امیر امیر (24 فروردین 1398 ساعت 01:47)

    بااین پیش بینی های ابدوغ خیاریتون بازارکسادتراز اینی که هست نکنیدبه خدابااین حرفابه این مردم وخودروسازهاوکارگرخودروسازها حتی به زن وبچه خودتون هم ظلم میکنید.اقایون مسول خواهش میکنم هرچیزی روتواخبارتون چاپ نکنیدوضع وازاینی که هست بدترش نکنید

  • رحیم رحیم (20 فروردین 1398 ساعت 00:50)

    آره جون تو وضعیت تولید خودرو بهتر خواهد شد. شتر در خواب ببند پنبه دانه. گویا حاجی تو باغ نیست و از وضعیت تحریمها خبر ندارد. عجب کارشناسی!!!

  • عابد عابد (19 فروردین 1398 ساعت 16:17)

    معلومه ذینفعی که انقد طرف خودرو ساز میگیری
    خودرو خیلی بی رویه رفته بالا و پایین اومدن قیمتش قطره چکانی خواهد بود
    خودروسازهم همینو میخاستن دوست به ظاهر دلسوزمردم

  • علی علی (19 فروردین 1398 ساعت 12:34)

    چند درصد کاهش ! مشکل بزرگ اقتصاد ایران اینست که اجناس بی رویه تا ۲۰۰٪ ، ۳۰۰٪ و ...... بالا میرود . بعد برای کاهش التهاب بازار ۲۰ تا ۳۰ ٪ ارزان میکنند و میگویند ارزان شده است .

    Mohsen Mohsen (19 فروردین 1398 ساعت 18:54)

    حقا ک سیل باید بیاد همه رو با خود ببره امیدوارم باعث بانی گرونی مملکت نابود شه ب حق پنج تن