1. خانه
  2. اخبار
  3. خودروسازان داخلی
  4. مدیر عامل ایران خودرو : صنعت خودرو کشور جان گرفته است

مدیر عامل ایران خودرو : صنعت خودرو کشور جان گرفته است

21 فروردین 1398
  • 19
  • 14000

مدیرعامل ایران خودرو گفت: اشتغال ۵۵۰ هزار نفری در صنعت قطعه و در مجموع اشتغال بیش از ۸۰۰ هزار نفری در صنعت خودرو و قطعه نیاز به حمایت مستمر دارد که خوشبختانه با کمک وزیر صنعت این صنعت جان گرفت.

هاشم یکه زارع در گردهمایی بزرگ قطعه سازان خودرو با موضوع چشم انداز صنعت قطعه سازی با اشاره به تولید 95 میلیون خودرو در دنیا و همچنین اشتغالزایی 70 میلیون نفری این صنعت، گردش مالی این صنعت را در جهان 3 هزار میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: با توجه به این ارقام نمی توان این صنعت را ساده فرض کرد چرا که صنعت خودرو در دنیا محرک صنایع داخلی به شمار می رود.

وی با اشاره به تعرفه 40 تا 90 درصدی صنعت خودرو در ایران گفت: این عدد در حالی در ایران تعیین شده که تعرفه صنعت خودرو در کشوری مانند نیجریه که صنعت خودرو ندارد 80 درصد و در هند که صنعت خودرو دارد، 90 تا 136 درصد و تایلند نیز 125 تا 155 درصد تعیین شده است.

یکه زارع با بیان این که در حال حاضر 70 درصد لوازم خانگی موجود در بازار از طریق واردات تامین می شود که بالغ بر 22 میلیارد دلار ارزبری دارد، تصریح کرد: با این حال هیچ اعتراضی به این صنعت وارد نیست در حالی که صنعتی مانند خودرو تنها سه تا 4 میلیارد دلار ارزبری دارد.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به آغاز تحریم صنعت خودرو از 15 مرداد اظهار کرد: با این حال برخی در ایران از اردیبهشت ماه به پیشواز تحریم ها رفتند در حالی که نباید این صنعت را تنها گذاشت. نمونه آن کمک 17 میلیارد دلاری آمریکا به صنعت خودرو، 6 میلیارد دلاری ایتالیا و همچنین تسهیلات 1.5 میلیارد یورویی بلاعوض این کشور به صنعت خودرو اشاره کرد.فرانسه نیز به ازای هر خودرو هزار یورو یارانه به خریداران می پردازد تا از این صنعت حمایت کند.

وی ادامه داد: اشتغال 550 هزار نفری در صنعت قطعه و در مجموع اشتغال بیش از 800 هزار نفری در صنعت خودرو و قطعه نیاز به حمایت مستمر دارد که خوشبختانه با کمک وزیر صنعت این صنعت جان گرفت.

یکه زارع تصریح کرد: برخی حاضر به پرداخت 15 هزار میلیارد تومان هزینه بیمه بیکاری از سوی دولت هستند اما حاضر به کمک به صنعت خودرو نیستند. تعریف شعار امسال هدف رونق تولید است که این امر جز با تولید و صادرات محقق نشده و تنها راه نجات کشور را باید تولید و صادرات دانست.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که تاکنون به آن دقت نشده تحقیق و توسعه است، تصریح کرد: صنعت خودرو در جهان سالانه 114 میلیارد یورو به ازای هر خودرو بالای هزار یورو صرف تحقیق و توسعه می‌کنند. در کره جنوبی نیز کل بودجه تحققات صنایع مختلف سالانه 60 میلیارد دلار است. اما کسانی که کار تحقیقاتی می‌کنند از جیب خود هزینه نمی‌کنند. بلکه منابع این کار تحقیقاتی به آنها می‌رسد.

وی ادامه داد: درصورت عدم انجام تحقیق و توسعه در ایران ظرف 10 تا 15 سال آینده تنها تولیدکننده خواهیم بود و نه قطعه ساز و خودروساز زیرا در شرایطی تبدیل به خودروساز خواهیم شد که پلتفرمی در اختیار داشته باشیم.

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه با تأکید براینکه همواره به جای حمایت سرکوب شده‌ایم، اظهار کرد: از سال 92 تا 97 از سوی شورای رقابت تنها مجوز 16 درصد افزایش قیمت صادر شده است که نتیجه سرکوب قیمت، شرایط فعلی است.

یکه زارع افزود: با توجه به اراده موجود قطعه سازان و خودروسازان و همچنین سیاست‌های وزارت صنعت می‌توانیم موفق باشیم و برای رسیدن به این هدف باید به جای افتراق بین قطعه ساز و خودروساز دست در دست هم همکاری کنیم و از شعار رونق تولید خارج نشویم.

وی با اشاره به عدم صادرات قطعه در ایران گفت: قطعه سازان حتی در دوران خوشی هم غرق شده و کمتر به بازارهای صادراتی و همچنین کارهای تحقیقاتی روی آورده‌اند. دانش و تجهیزات قطعه سازان قدیمی است که نیاز به بروز رسانی آنها احساس می‌شود.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: این به روزرسانی نیازمند منابع است و باید به سمتی حرکت کنیم که صندوق توسعه ملی به سمت تجهیز و نوساری صنعت قطعه و خودرو حرکت کند.

وی افزود: در این باره نیز تمهیداتی پیش بینی کرده که مرحله به مرحله پیش می رویم. به طور قطع تولید امسال دو خودروساز بزرگ بالاتر از تولید سال قبل بوده و با تمام امید و اراده و اطمینان و حمایت قطعه سازان در این هدف موفق می شویم.

منبع تسنیم


نظرات

  • برق برق (26 فروردین 98 ساعت 09:43)

    با زدن جیب**** جان گرفتید

  • کیومرث کیومرث (24 فروردین 98 ساعت 09:05)

    جان ملت ********** تا جان گرفتید.

  • سهراب سهراب (23 فروردین 98 ساعت 00:30)

    باید تیتر این مطلب اینگونه می بود: صنعت خودرو جان ****** را گرفته است

  • رحیم رحیم (22 فروردین 98 ساعت 23:34)

    یکه زارع، شما هم به اندازه کافی از این بیت المال خوردین و حمایت شدین. این ارقام به دلار و یورو را برای ما نگو که ما سوادمان از شما بیشتر است. مگر ما به دلار یا یورو حقوق میگیریم؟؟ ارقام اعلامی که توسط آن کشورها داده میشوند چند درصد بودجه کل آن کشور است؟ اگر اینها را با کشور خودمان مقایسه کنید ، نسبتی که از ایرانخوردو سایپا از بودجه گرفتین خیلی بیشتر از خارجی ها میشود. گفتم که حساب دستت بیاید. در ضمن حمایت اونها در جهت افزایش ایمنی خودروها و همچنین مقابله با آلودگی محیط زیست آنها میباشد که نتیجه هم داده است. حالا شما با این همه حمایت دولت و ملت که اواخر ****************** ، خودروها را تا چه اندازه به سطح استاندارد اروپاییها رسانده اید؟؟!!

  • gbcxbv gbcxbv (22 فروردین 98 ساعت 22:30)

    دعا میکنم***************** با این گرونی که به************* به خوردمون دادید که الان حسرت همه چیزو به دل داریم

  • میرفتحی میرفتحی (22 فروردین 98 ساعت 20:28)

    اگر صنعت خودرو جان گرفته چرا ماشین های پیش فروشی که تحویلشون مرداد وتیر سال ۹۷ بوده را نمیدند؟کی مسئوله؟کی میخواد جواب مارو بده؟

  • محمدحسین رضایی محمدحسین رضایی (22 فروردین 98 ساعت 14:31)

    صنعت خودرو کشور جان گرفته است!!! بله همه می دانند صنعت خورا سالهاست که به برکت تعرفه ها، تحریمهاو...جان خیلی ها را گرفته است...

  • Hgf Hgf (22 فروردین 98 ساعت 11:34)

    من که ۱۵ ساله در شرکت ****** کارمیکنم بجز مافیا و باند بازی و سو مدیریت و پارتی بازی چیزی ندیدم

  • بی نا بی نا (22 فروردین 98 ساعت 10:26)

    وقتی جنسی رو دوبرابر قیمت و شایدم بیشتر یه کمپانی بفروشه و تعهدی هم در مورد خدمات پس از فروش نداشته باشه و از طرفی دولت هم با ورود خودرو خارجی رو هم باعث میشه مردم انتخاب دیگه ایی نداشته باشن و همین اشغال هارو بخرن اونم در شرایطی که ارزش پول روز به روز پایین میاد تنها گذینه پیش رو خرید ماشینه .
    باید هم مدیر عامل بگه صنعت جان گرفته!داداش صنعت جان نگرفت مردم چاره ایی ندارن و مجبورن سه برابر پول بدن

  • صمد صمد (22 فروردین 98 ساعت 09:10)

    ای کاش قدرت خرید مردم هم جان می گرفت. خیلی ظلمه ۸۰ میلیون بدی یه خودرو که تولید اون تو دنیا متوقف شده.

  • حسینی حسینی (22 فروردین 98 ساعت 08:12)

    مدیران عامل شرکتهای تولید خودرو در ایران ********* هستند به ملت

  • gggggsj gggggsj (22 فروردین 98 ساعت 07:52)

    اقا ما نخوایم از شما حمایت کنیم باید چیکار کنیم؟
    چرا تایلند و هند رو مثال میزنی؟چرا ژاپن چین آلمان فرانسه و... رو مثال نمیزنی واسه تعرفه؟

  • موسوی موسوی (22 فروردین 98 ساعت 07:42)

    حالا نیجریه و تایلند برای ما الگو شدند، چرا تعرفه واردات در بقیه کشورها مثل آمریکا و اروپا که صنعت خودرو هم دارند را مثال نمیزنید؟ دلیلش کاملا مشخصه، چون سود های نجومی به قیمت*******مردم چه در تصادفات و چه به علت آلودگی هوا، و خودتون پشت شعارهای عوام فریبانه اشتغال و تولید ملی پنهان میکنید،

  • محمود محمود (21 فروردین 98 ساعت 19:18)

    ما خودرو نمیخریم، نخواستم اصلا، این خودروها با این قیمت بزرگترین توهین به این ملته. میخوام تولید افزایش پیدا نکنه، انشاءالله که رونق هم نگیره. این جمعیت هم بیکار بشه بهتره نهایت بیکارها میشن 5500000 هزار نفر. چند هزار نفر رو همین خودروهای تولید داخل به کام مرگ فرستاده. خودتونو با چی مقایسه میکنید تعرفه گمرک خودروهای خارجی رو بردین بالا که مثلا سمند و پژو رو به قیمت تویوتا بفروشید!!. تا کجا این همه بی وجدانی.

  • اویس اویس (21 فروردین 98 ساعت 19:02)

    چه موجودی هستین که حتی اینهمه پول**** ملت بابت آهن پاره های داغونتون هنوز سیرتون نکرده

  • رضا رضا (21 فروردین 98 ساعت 17:34)

    دقیقا با گرفتن جان مردم،******************جان گرفتن،مبارکه،پژو۲۰۶رو از۳۶میلیون تومن رسوندید به ۸۰تومن،پراید۲۶تومن رو اوردید به ۴۷میلیون تومن،،شما جان نگیرید استقفرالله

  • واقع بین واقع بین (21 فروردین 98 ساعت 17:13)

    بهتر است به جای واژه سخیف و نامانوس اشتغالزایی بنویسید آشغالزایی!! چون واقعا با این آشغالهایی که به چند برابر قیمت اونم با تاخیر یک ساله دست مردم می دهید کاملا مشخص است که صنعت خودرو چقدر جان گرفته و البته چقدر جان مردم را خواهد گرفت!!

  • دیوید دیوید (21 فروردین 98 ساعت 16:55)

    همش دروغه .*************** دارن تو بازار دلالی میکنن نمونش فروش کارتکسی با قیمت نجومی در بازار اگرفروش نیست کارتکسی از کجا میاد کافیه فقط چندتا نمایندگی و اگهی سربزنید پر از خودروهای کارتکسی و به اصطلاح شاسی است .خواهشا دروغ تحویل مردم ندین.

  • hosein hosein (21 فروردین 98 ساعت 12:40)

    چرا اینقدر دروغ میگین ؟؟؟؟ مدیر سایت لطفا تایید کن