مهندس هاشم یکه زارع در گفت و گوی ویژه خبری در شبکه دو سیما ضمن رد موضوع احتکار توسط خودروساز، این عمل را زشت و ناپسند در هر حوزه ای خواند و گفت: احتکار توسط خودروساز هیچ توجیهی ندارد چرا که خودرو به فروش رفته و مشتری آن مشخص است و اگر تاخیری در تحویل صورت بگیرد خودروساز موظف به پرداخت جریمه به مشتری است.
وی تصریح کرد: تاخیری که درحال حاضر در تحویل خودروها وجود دارد مربوط به کمبود قطعه است که سبب شده ما نتوانیم خودرو را به موقع به مشتری ارایه کنیم.
مهندس یکه زارع در ارتباط با انتشار فیلم درباره موجودی انبار سایت های تولیدی ایران خودرو اظهار کرد: ما 10 روز قبل از این که این اتفاق بیفتد تمام موجودی خودروها را به سازمان تعزیرات اعلام کرده ایم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که یک ریال از پول هایی که در بازار و بالاتر از قیمت های مصوب مبادله می شود در جیب خودروساز نمی رود گفت: از این که قیمت ها چند میلیون بالا می رود ما زجر می کشیم، باید سیستمی ایجاد کنیم که مشتری به ما اعتماد کند و به جای مراجعه به بازار کاذب از ما خرید کند.
وی تاکید کرد: از هر 100 هزار دستگاه خودرو در برنامه های فروش، 95 درصد با قیمت روز و مصوب پیش فروش می شود و تنها 5 درصد به صورت فوری عرضه می شود که این قسمت سبب التهاب در بازار شده است.
مهندس یکه زارع خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم بازار را از التهاب درآوریم باید تقاضای تحویل فوری را مدیریت کنیم.
وی با بیان این که ما خودروسازان خودمان را باید مسئول بدانیم تصریح کرد: باید در زمینه حل مشکلات تولید و تحویل به موقع خودرو با قیمت مناسب خودروساز پاسخگو باشد. سیاست ها جای دیگری تعیین می شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه گفت: 70 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان به سمت بازار خودرو، سکه و مسکن وارد شده که برابر با فروش کل خودروسازی کشور در یک سال است. این میزان نقدینگی سبب ایجاد التهاب و بازار کاذب شده است.
وی اعمال شرایط محدود کننده برای جلوگیری از سوءاستفاده را از جمله اقدامات در حوزه فروش محصول در ایران خودرو دانست و گفت: در سیستم فروش عوامل محدود کننده ای از جمله خرید نکردن در 18 ماه گذشته و یا ثبت نام یک محصول برای هر کد ملی در یک سال را اعمال کرده ایم.
وی تصریح کرد: با این وجود، جاذبه ایجاد شده برای سرمایه گذاری در بخش خودرو، جامعه 500 تا 600 هزار نفری متقاضی را شکل داده که خارج از کنترل خودروساز است.
مهندس یکه زارع درباره نارضایتی مشتریان از مشکلات ثبت نام اینترنتی گفت: برنامه فروش در زمان اعلام شده باز است اما وقتی 500 هزار نفر برای خرید 20 هزار دستگاه خودرو مراجعه می کنند قطعا 480 هزار نفر به دلیل موفق نشدن در ثبت نام ناراضی خواهند بود. وی تاکید کرد: ثبت نام به تعداد ظرفیت تعیین شده در برنامه های فروش انجام می شود و ما می توانیم اطلاعات را در اختیار مراجع و نهادهای مربوطه قرار دهیم.
مهندس یکه زارع در زمینه راهکار تنظیم بازار اظهار کرد: ما راه حل داریم؛ اگر به خودروساز اجازه دهند که خودرو را 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار بفروشد آن هم فقط برای تحویل فوری، قطعا بعد از مدت کوتاهی بازار به تعادل رسیده و به قیمت مصوب نزدیک خواهد شد.
وی ادامه داد: مابه التفاوت قیمت مصوب و قیمت بازار هم به خودروساز تعلق نگیرد و ساز و کار دیگری برای آن اندیشدیده شود. با این اقدام قیمت بازار سیاه شدیدا افت خواهد کرد و خودرو به قیمت مصوب خرید و فروش خواهد شد.
مهندس یکه زارع با عذر خواهی از مشتریان محصول 2008 برای تاخیر در تحویل گفت: 2008 محصول جدیدی بود که تولید آن همزمان با تحریم ظالمانه با تاخیر روبرو شد.
وی در پایان درباره اجرای استانداردهای 85 گانه خودرو اظهار کرد: با سازمان استاندارد درحال هماهنگی هستیم. ما وظیفه داریم ابلاغیه سازمان ها از جمله استاندارد و محیط زیست را اجرا کنیم. ان شاءالله استانداردها را اجرا خواهیم کرد.