1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. داستان ادامه دار تجمع خریداران خودرو مقابل وزارت صنعت

داستان ادامه دار تجمع خریداران خودرو مقابل وزارت صنعت

4 اردیبهشت 1398
  • 11

یک معترض افزایش قیمت خودرو گفت: جمعی از خریداران محصولات ایران خودرو و سایپا روز دوشنبه در اعتراض به افزایش قیمت خودروهای پیش فروش شده مقابل وزارت صنعت تجمع کردند که 8 نفر از آنها بازداشت و همان روز آزاد شدند.

یکی از معترضان افزایش قیمت خودروهای پیش فروش شده ایران خودرو و سایپا در خصوص تجمع‌ روز گذشته مقابل وزارت صنعت گفت: جمعی از متقاضیان خرید خودرو از خودروسازان داخلی، مرداد و شهریور سال گذشته برای خرید خودرو از ایران خودرو و سایپا ثبت‌نام کردند. پس از آن، در حالی برای تحویل خودرو انتظار می‌کشدیم که شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار بودیم.

وی افزود: در آن زمان،‌ شریعمتداری وزیر سابق صنعت از مردم خواسته بود تا به منظور حمایت از تولید ملی و برای جلوگیری از حضور دلالان در بازار، تولیدات داخلی را از خودروسازان خریداری کنند. ما هم برای ثبت‌نام خودرو اقدام کردیم و 50 درصد قیمت مصوب آن زمان را پرداخت کردیم. قرار بود با پرداخت بقیه قیمت خودرو، در زمان مقرر آن را تحویل بگیریم اما بعد از گذشت مدتی، ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت محصولات خود اقدام کردند.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای رقابت، هر سال یک بار در تیرماه افزایش قیمت خودرو اتفاق می‌افتاد و به ما هم گفته بودند که نگران افزایش قیمت‌ها نباشید، اما ایران خودرو از ابتدای بهمن ۹۷ قیمت همه محصولاتش را 30 تا 50 درصد افزایش داد که ما نسبت به این قضیه معترض شدیم و پرسیدیم که طبق چه مجوزی ا ین کار صورت گرفته است.

این خریدار معترض افزود: ما نسبت به ماده 4 قانون حمایت از مصرف‌کنندگان و عدم رعایت آن از سوی خودروسازان معترض بودیم چرا که طبق این قانون، قیمت نهایی خودرو باید قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد باشد یعنی اگر زمان تحویل خودرو، بهمن یا اسفند مقرر شده باید قیمت همان زمان مدنظر قرار می‌گرفت.

 2.png

وی با بیان اینکه اواخر فروردین ماه امسال سایپا دعوتنامه تحویل خودروهای موعد بهمن را برای مشتریان ارسال کرد، گفت: طبق این دعوتنامه قیمت خودرو بر مبنای قیمت حاشیه بازار تعیین شده بود. بر این اساس، قیمت پراید 37 میلیون تومان تعیین شد که هرچند برای این دسته از مشتریان تخفیف 20 درصدی لحاظ شد ولی در نهایت، افزایش قیمت 10 تا 30 درصدی برای محصولات اتفاق افتاد.

این نماینده معترض تصریح کرد: ایران خودرو نیز قیمت محصولاتش را اعلام کرد و بر این اساس، قیمت حاشیه بازار را لحاظ کرد.

وی تصریح کرد: هایما S7 که قیمت مصوب آن در تیر پارسال 104 میلیون تومان بود برای اول بهمن ماه 156 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد ولی برای خودروهای با موعد تحویل بهمن ماه 180 میلیون تومان و موعد تحویل اسفند ماه 201 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. به این ترتیب در حالی که مشتریان می‌توانستند در زمان ثبت‌نام همین خودرو را با قیمت 150 میلیون تومان از بازار خریداری کنند حالا باید حدود 200 میلیون تومان بابت تحویل با تاخیر آن پرداخت کنند.

وی ادامه داد: برای اعتراض به این مساله روز گذشته مقابل وزارت صنعت تجمع کردیم.

وی افزود: همچنین قیمت پژو 206 تیپ 2 در بهمن ماه سه مرتبه از سوی ایران خودرو اعلام شد که نرخ‌های 60،57 و 54 میلیون تومان برای این محصول اعلام شده بود و میانگین آنها کمتر از 60 میلیون تومان می‌شود ولی در حال حاضر ایران خودرو میانگین قیمت بهمن ماه را بر روی سایتش 67 میلیون تومان اعلام کرده و نرخ‌های قبلی را حذف کرده است.

وی افزود: پس از تجمع روز گذشته مقابل وزارت صنعت 8 نفر از تجمع‌کنندگان را برای مذاکره به داخل ساختمان وزارتخانه بردند که نیروهای حراست وزارت صنعت با آنها صحبت کرد و درنهایت گفتند که تجمع صورت گرفته غیرقانونی بوده است.

این معترض به افزایش قیمت خودرو افزود: از یکی از کلانتری‌ها نیز چند نفر به وزارت صنعت مراجعه کردند و 8 نفر نماینده تجمع کنندگان را با خود به کلانتری بردند.

وی ادامه داد: یکی از سربازان ابتدا به یکی از معترضان دستبند زد اما با دستور سرهنگ مسئول پرونده، دستبند را بلافاصله از دست آن فرد باز کردند.

به گفته وی، در کلانتری به نماینده تجمع‌کنندگان اعلام شد که برای پیگیری اعتراض خود باید از طریق مجاری قانونی از جمله قوه قضاییه اقدام کنید و وزارت صنعت مسئولیتی در این زمینه ندارد.

وی افزود: تجمع کنندگان بر اساس ماده 29 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، مقابل وزارت صنعت تجمع کرده بودند زیرا طبق این ماده قانونی، وزارت صنعت مسئول حل مشکل ایجاد شده بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. در نهایت قرار شد موضوع از طریق قوه قضاییه پیگیری شود.

 

منبع فارس


نظرات

  • Hesam Hesam (6 اردیبهشت 1398 ساعت 20:52)

    هایما همین الان 310 میلیون معامله میشه . یعنی به 110 تا 130میلیون تخفیف هم راضی نمی شید . قیمت ماشین هم بر اساس زمان تحویل خودرو تعیین میشه نه زمان ثبت نام . همین فردا که اینا ماشین هاشون رو تحویل بگیرن حاضرند با قیمت بازار پارسال بفروشند به من خریدار . مگه مرتب کمپین نخریدن خودرو راه نمی افته ، بعدش شما میرید در عرض دو دقیقه از فرقون تا شاسی بلند رو میخرید . حالا می گید ما از مردم هستیم . نه عزیز شما اگه طرفدار قشر ضعیف جامعه بودید اجازه می دادید سایت باز بمونه تا افراد ضعیف هم بتوانند ثبت نام کنند . قشر ضعیف که نمی ره هایما ثبت نام کنه . من خودم تو نمایندگی دیدم خانم هایی که نیسان وانت ثبت نام کردند یا افرادی که تازه 18 سالشون شده و یک ماشین گران قیمتی که پدر من بعد از 30 سال نمی تونه بخردش رو ثبت نام کردند . اگه با مردم بودید تو سختی هاشونم بودید و دلالی نمی کردید . شما ها دلالی کنید و من و امثال من هم مسافر کشی .

  • حمید حمید (6 اردیبهشت 1398 ساعت 15:58)

    سلام
    منم وضعیتی مثل شما دارم .یعنی ظلم آشکار به این میگن که پولتا بدی یکسال ایران خودرو باش ماشین بسازه بعد آزاد و دو برابر قیمت روزی که پول ازت گرفته به خودت بفروشه. وزیر صنعت جدیدم که تشریف آوردن وضع چند برابر بدتر شد. هیچ کسیم که جوابگو نیست.

  • علی علی (5 اردیبهشت 1398 ساعت 22:46)

    تمام زندگی مون فروختم تا یک ماشین جهت کار درآژانس بگیرم تحویل ۱ ماهه را کرده ۴ ماه الان کردند به نون شبم هم محتاج هستم عدم پاسخگویی و ظلم هم اندازه داره . خدا رو نمی شناسید ؟ به هیچی اعتقاد ندارید؟ صبرمون تمام شده توی وضعیت بیکاری و گرانی .

  • Morteza Morteza (5 اردیبهشت 1398 ساعت 17:03)

    اخه ایجوری نمیشه که طرف یکسال پولش به ایران خودرو بسپاره بعد قیمت خودرو بیاره ۵ درصد زیر بازار بده ببخشیدا اگه اینجوری بود اگر همون پارسال نقد خودرو میخردیم که بهتر بود منم شدیدا با قیمت های بهمن و اسفند مخالفم و باید حتما به دیوان عالی کشور و از طریق مراجع قانونی از ایران خودرو شکایت کرد .

  • ناشناس ناشناس (5 اردیبهشت 1398 ساعت 16:36)

    وقتی کسی نظارت نمیکنه وقتی هیشکی به فکر مردم نیست وقتی مسئولین یادشون رفته و به بهونه سیل قیمت میبرن بالا وضع همین میشه مردم خودشون به فکر چاره میفتن و تجمع میکنن.هیشکی به فکر مردم نیست فقط شعار میدن

  • saeed saeed (5 اردیبهشت 1398 ساعت 07:53)

    چطوری روتون میشه کسی که یکسال وایستاده تا بتونه خودرو دار بشه رو اینطوری بسوزونین.فقط میتونم بگم متاسفم قوه قضاییه هم نمیتونه واسه مشتری های خودرو ساز کاری بکنه اینا رو فقط باید به خدا واگذارشون کرد.لطفا سلطان خودرو رو هم اعدام کنید

  • مرتضی مرتضی (4 اردیبهشت 1398 ساعت 15:22)

    من اگه بودم همه شون رو به رگبار می بستم.
    بی جا می کنن میان اعتراض می کنن. می خواستی نخریتو که دیدی اینا بدقول هستن.
    هر کی خربزه می خوره پای لرزش هم وایمیسه.
    اگه اینا گرون و بی کفیت بودین نمی خریدین.
    شما حق اعتراض ندارین. شما ساله 94 فرصت طلایی داشتین که خودرو ساز ها رو ادب کنین خودتون نخواستین. خودتون خواستین این بلا سرتون بیاد و حالا بقیه به خاطر اشتباه خودتون مقصر می کنین؟
    خد ا********* کنه اون افرادی که ساله 94 اون حماسه تاریخی و ماندگار اصل خرید رو رقم زدن که باعث شدن این رویه غلط خودرو سازی تا قیام و قیامت ادامه پیدا کنه.
    این جماعت اگه 145 بار از یه سوراخ گزیده بشن بازم از همون سوراخ گزیده می شن. تا زمانی که مردم اصل خرید رقم می زنن همین آش و همین کاسه هست.
    همینی که هست می خواین بخواین نمی خواین هم برید .....
    ضمنا اینم بگم که هیچ ارتباطی بین کیفیت خودرو های داخلی با تصادفات نیست. چون تا زمانی که گ..ا....و... پشت فرمون ماشین ایرانی می شینه خودرو مقصر نیست چون خودرو بدون راننده تصادف نمی کنه اول آدم یعنی آدمی که قانون رو رعایت می کنه بشینه پشت فرمون بعد بگه خودرو نا ایمن هست.
    اصل خرید و ما ادارک مع الاصل خرید

  • محمد محمد (4 اردیبهشت 1398 ساعت 13:17)

    دروغ های شاخدار؛ آمار های غلط و حرف های مفت . متاسفانه یک دستگاه ناظر تو مملکت نیست که با اعداد و ارقام خود خودرو سازها تو دهن اینها بزند. در گزارش ارائه شده توسط ایران خودرو که در همین سایت خبر اون رو ملاحظه می کنید آورده شده ایران خودرو در سال 97 ؛ 7385 دستگاه پژو 2008 تولید کرده است . یک حساب سرانگشتی . ایران خودرو سال 96 برای تولید 12000 دستگاه پژو 2008 ؛ 720 میلیارد تومان از مردم پول گرفت تا از شهر یور 96 هر ماه 1000 دستگاه تحویل دهد و تا شهریور 97 به اتمام برسد . . به تولید سال 96 کاری نداریم . اگر فقط در سال 97 ؛ طبق ادعای ایشان 7385 دستگاه تولید کرده باشد با احتساب هر ماه 1000 دستگاه . باید تا امروز اولویت اردیبهشت 97 هم تحویل شده بود . در حالیکه ایران خودرو هنوز اولویت اسفند 96 را هم تکمیل نکرده است . پس 2 حالت بیشتر نیست . یا آمار دروغ به مردم ؛ وزارت صنعت و و مجلس می دهند و یا بخشی از تولید را در بازار آزاد فروخته اند که این دومی با توجه به*********پیشگی اینها به واقعیت نزدیک تر است .

  • محمد محمد (4 اردیبهشت 1398 ساعت 11:20)

    افزایش قیمت خودروهای موعد تحویل بهمن واسفند غیر قانونی بوده و نباید اعمال میشد. مصوبه ای هم که در این خصوص وزارت صمت تهیه کرده بود، بعد از ثبت نام و پرداخت مبلغ پنجاه درصد خودرو انجام شده است که ایجاد شرایط جدید بعد از ثبت نام غیر قانونی و غیر منطقی میباشد. افزایش نرخ ارز را نیز خودروسازان میبایستی از همان وجه پرداختی بابت پیش فروش و در همان زمان استفاده میکردند و میتوانستند از اعمال هزینه های اضافی جلوگیری کنند. هزینه این بی مدیریتی و ریخت و پاشها را نباید مصرف کنندگان بدهند.

  • سید سید (4 اردیبهشت 1398 ساعت 11:06)

    قراردادهای خودرو سازان با مشتریان کاملا یکجانبه است در قرارداد آمده که رنگ خودروهم خودرو ساز میتواند تغییر بدهد ورنگ درخواستی خریدار نباشد در ضمن نصف قیمت روز خودرو را خودرو سازان در زمان ثبت نام از خریدار دریافت میکنند و با ان پول در همان زمان مواد اولیه بقیمت همانروز تهیه میکنند یکسال بعد در زمان تحویل خودرو به بهانه اینکه مواد اولیه گران شده است( همان مواد اولیه ای که با پول خریداران تهیه کردن ) خودرو را به قیمت خیلی بالا حتی تا دو برابر قیمت زمان ثبت نام به خریداران میفروشند در صورتیکه اگر هم افزایش قیمتی هم است باید برای نصف مابقی قیمت خودرو باشد نه تمام قیمت خودرو و این گرانفروشی و بی انصافی و ظلم و ستم به خریدارانیکه بعنوان مشارکت در تولید ثبت نام میکنند همواره وجود داشته و دارد وهمه نمایندگان محترم و اعضای دولت هم میدانند ولی هیچ اقدامی برای ساماندهی وقانومند کردن منصفانه قرارداد ها و قیمت گذاریها بین خودرو ساز و خریدارانانجام نمیدهند و همواره مردم از این بابت در رنج وعذاب هستند

  • علی یزد علی یزد (4 اردیبهشت 1398 ساعت 10:25)

    سلام
    دوستان منم دقیقا همین مشکل رو دارم کسی اگه میتونه کمک کنه بگه چطوری و چه زمانی باید بریم تجمع ؟
    اگه همه اونایی این مشکلو دارن اقدام کنن و نشینن سرجاشون میتونیم حقمو بگیریم
    من تو مرداد 97 دنا ثبت نام کردم نصفشو (23.5) دادم که بهمن 97 تحویل بدن نمایندگی میگه خیلی زود بدن مرداد 98
    از اون بدتر 47 تومن قیمت اولیه کارخونه الان تو بازار 115 میلیونه بنظرتون من که کارمندم و حقوق بگیر میتونم قیمت حاشیه بازار رو بدم آخه؟؟ظلم تا چه حد
    ***** ایشالا خوشی نبینی تو زندگیت
    مگه من دلالم خدا******* کنه*********** و ************** و ن************ و دلال که دارن نابودمون میکنن