1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. واردات خودرو حتما باید آزاد شود

واردات خودرو حتما باید آزاد شود

8 اردیبهشت 1398
  • 11

رضا علیزاده نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات صنعت خودروسازی، گفت: مشکل خودروسازان از سالیان پیش وجود داشته و شرایط خاص کشور به این مشکلات دامن زده است. خودروسازان نتوانستند به تعهدات قبلی خود -که پیش‌فروش حدود یک میلیون دستگاه بود- عمل کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: مقرر بود؛ با فروش خودرو ۵ درصد زیرقیمت بازار، خودروسازان نفس تازه‌ای گرفته و تولیدات و حجم عرضه را افزایش دهند تا با این روش قیمت‌ چهارچرخ‌ها کنترل شود.


بالا بودن حجم تقاضا در بازار خودرو، روند قیمت‌ها را صعودی کرد

وی با بیان اینکه بالا بودن حجم تقاضا در بازار خودرو، روند قیمت‌ها را صعودی کرد، اظهار کرد: با شروع تحریم‌ها و خروج شرکای خارجی از ایران مشکلات خودروسازی افزایش پیدا کرد از سوی دیگر جلوگیری از واردات خودروهای خارجی مشکلات بسیاری برای بازار این گالا ایجاد کرده است.


خودروسازان وضعیت مناسبی ندارند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه خودروسازان وضعیت مناسبی ندارند، خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها باید با فروش فوری و عرضه خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار مشکلات خودروسازان تا حدودی حل می‌شد و بازار چهار چرخ ها سامان می‌گرفت اما در عمل این امر محقق نشد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورتی که خودروسازان ملزم به کاهش قیمت خودرو شوند فعالان این صنعت به دلیل زیان وارده حجم تولیدات را کاهش داده و عرضه خودرو را کاهش می‌دهند در نتیجه قیمت‌ چهارچرخ‌ها نیز روند صعودی به خود می‌گیرد از سوی دیگر اگر از افزایش قیمت‌ها جلوگیری نشود مردم نمی‌توانند خودرو خریداری کنند.

علیزاده با اشاره به راهکار مناسب برای ساماندهی بازار خودرو، تصریح کرد: واردات خودرو باید آزاد شود چراکه در شرایط کنونی فشار روانی بر مردم بسیار است.


خودروسازان توان تامین تقاضای بازار را ندارند

این نماینده مردم با بیان اینکه خودروسازان توان تامین تقاضای بازار را ندارند، گفت: فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار جوابگوی حل مشکل صنعت خودروسازی نبود. اگر دست خودروسازان را برای قیمت باز گذاریم حقوق مصرف‌کننده تضییع می‌شود.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر نشان داد که سیاست فروش فوری و استفاده از فرمول ۵ درصد زیر قیمت بازار نمی‌تواند مشکل از این صنعت را حل کند و جوابگوی ساماندهی قیمت بازار چهارچرخ باشد.



نظرات

  • hosein hosein (9 اردیبهشت 1398 ساعت 09:24)

    دولت باید برای کسانی که از طریق خرید و فروش خودرو سود بالا بدست می‌آورند ارقام سنگینی را به عنوان حق بنگاه یا حق معامله در نظر بگیرد که هنگام معامله به حساب دولت واریز شود به نحوی که دلالان مجبور خواهند شد تا ۵۰ درصد قیمت خودرو را هنگام معامله به دولت بپردازند که این موضوع می‌تواند عاملی برای حذف سوداگری در این بخش شود. عرضه و فروش خودرو از سوی خودروسازان ۵ درصد زیر قیمت بازار هیچ مبنای قانونی و کارشناسی ندارد ضمن اینکه پهن کردن بساط این نحوه قیمت‌گذاری از سوی دولت و خودروسازان بوده است؛ در واقع در سیستم دولت این فساد انجام شد که البته اشتباهی بزرگ بود که به تبع آن قیمت خودرو روز به روز و براساس ۵ درصد حاشیه بازار بالا رفته و خواهد رفت.

  • زمان نژاد زمان نژاد (9 اردیبهشت 1398 ساعت 08:30)

    ایشون تو شهر خودش مونده یه شهرستان رو نمیتونه منطقه ازاد کنه در حالی که همه شهر های حومه ازاد ارس هستن من موندم چطور به خودش اجازه اظهار نظر کشوری میده

  • ایرانی ایرانی (9 اردیبهشت 1398 ساعت 02:10)

    اقا نفت بفرشید ماشین وارد کنید معلومه چکار میکنید داغون کردین ملت رو با این بی تدبیری ،،به چه قیمت میخواهید ماشین شده ۱۰۰ میلیون،،واقعا رای دادیم نمایند مجلس که چکار کنه بخوابه!! ان قیمت خونه که تو برنامه دیوار شده دلال بازی !!! تو برنامه دیوارماشین و خونه هرچی دوست دارند گرون میزنند ک مردم ب گرونی سوق بدهند یکی هم نیست برنامه دیوار کلا منحل کنه،،،اخه تاکی بی نظراتی تا کی !!! اخه تحریم غلط بکنه !!!! ما داخل مشکل داریم چرا جوانان رو نمیزارید مسولیت بگیرند تا حداقل دچار این همه درماندگی نشیم،، واقعا دیگه اینقد سخته ماشین وارد کنی با نفت،،، یا با دلال ها رفیق هستید،،،،

  • سنگیان سنگیان (8 اردیبهشت 1398 ساعت 18:56)

    با سلام
    در شرایط پیچیده اقتصاد کشور یعنی رکود تورمی بهترین تصمیم در هر یک از بخشهای اقتصاد مدیریت شبکه توزیع کالاهاست. که متاسفانه بسیار نابسامان است با توجه به فرمول انحصار صنعت خودرو کشور در حالت انحصار کامل قرار دارد و باید از آزادسازی قیمت خودرو جدا خودداری کرد و بهترین کار الزام به قیمت‌گذاری خودرو و اختصاص یک سهمیه خودرو به هر خانوار توسط تولید کنندگان است مجلس محترم هر چه زودتر تصمیم بگیرد مشکل مردم حل خواهد شد و چنانچه تولید خودروسازان مازاد بر سهمیه کل خانوار کشور شود در آن صورت بصورت آزاد قیمت‌گذاری شود فعلا با این قیمت‌گذاری پنج درصد زیر بازار شرایط ظلم شدید خودروسازان بر مردم است خواهشاً مسیولین مردم را نه برای خدمت بلکه برای نجات از ستم دریابند

  • ناشناس ناشناس (8 اردیبهشت 1398 ساعت 16:58)

    چین صنعت خودروسازی خود را کی شروع کرد؟ کجا بود و الان کجاست؟ آیا با ممنوع کردن واردات خودرو به این درجه از پیشرفت رسیده است؟ آیا صنعت خودروسازی ژاپن و کره جنوبی هم با ممنوع کردن واردات خودرو توانستند پیشرفت کنند؟ مسئولین و نمایندگان مجلس و ... ما به فکر توسعه صنعت خودروسازی نیستند فقط به فکر***************** هستند و هیچ اهمییتی هم به مردم نمیدهند. فقط \**************در زمان انتخابات مهم هستند و یا برای گوشت جلوی گلوله دشمن

  • علی علی (8 اردیبهشت 1398 ساعت 16:55)

    زند باد سخن حق . باید واردات ازاد باشد

  • در به در خودرو در به در خودرو (8 اردیبهشت 1398 ساعت 14:29)

    همه حرفا و کنترل بازار و فروش فوری و ... همش کشکه لعنت خدا به همه اونایی که دست دارن تو این کارا و امثال منو ناچار میبینن بترسید از آه مظلوم که به زودی میگیره چه خبرتونه این همه افزایش قیمت و عرضه کم
    400 تا خودرو درد کیو درمون میکنه تو بیست ثانیه اول میگه ظرفیت تکمیل شد!!!!! بترسین از آه مظلوم

  • مهربان توسی مهربان توسی (8 اردیبهشت 1398 ساعت 14:19)

    باید فضا رقابتی باشد نه رانتی

  • شاهد عینی شاهد عینی (8 اردیبهشت 1398 ساعت 12:41)

    فقط برای بالا نگه داشتن قیمت و فریب مردم پیش فروش میذارن ولی همش دروغه چون از تحویل خودرو به مشتری معلومه که قطره چکانی انجام میشه وگرنه نسبت به این ثبت نامها باید تریلیهای حمل خودرو کل جاده را پوشانده باشه ولی هیچ خبری نیست فقط تعداد محدودی خودرو خارجی روی تریلرها هست که در جاده ها در حال تردد هستند اگر به نمایندگیها هم مراجعه کنید معلومه

  • محمد محمد (8 اردیبهشت 1398 ساعت 11:45)

    آقا به خدا فروش فوری سوری هستش هیچ خودرویی نمیفروشن اگر هم بفروشن به قیمت خاص و افراد خاصی میفروشن .برین تحقیق کنید.

    حسین حسین (8 اردیبهشت 1398 ساعت 12:05)

    دقیقا بنده هم به این نتیجه رسیده ام. هیچکس نمی تونه ثبت نام کنه پس الکیه هیچ خودرویی فروش نمی ره فقط میخوان با حرف بازار رو کنترل کنن که بدتر میشه.