چه دلایلی باعث شد خودروی چانگان CS95 به تولید انبوه در ایران نرسد

10 اردیبهشت 13987:38
4 دقیقه


چه دلایلی باعث شد خودروی چانگان CS95 به تولید انبوه در ایران نرسد

چانگان CS95 با وجود یک طراحی حساب شده، کابینی جادار و موتوری قدرتمند می‌توانست یکی از موفق‌ترین محصولات چینی بازار ایران باشد.

یکی از بهترین برندهای چینی حاضر در بازار ایران شریک مشهور فورد آمریکا یعنی چانگان است که به گواه اغلب خریدارانش در ایران، خودرویی با کیفیت مناسب و بهتر از هموطنان نه چندان مرغوبش است. این شرکت که طبق یک برنامه مهم قرار بود به شریکی مطمئن برای سایپا تبدیل شود، بعد از فشار آمریکا و هجمه تحریم‌ها به اقتصاد ایران از مدار تولید سایپا خارج شده و شانس زیادی برای تولید ندارد. دیدن نمونه گذر موفت ان در خیابان‌های پایتخت اما از دو جنبه داغ ما را تازه کرد. نخست سرعت رشد صنعت خودرو چین و دوم از دست رفتن یک محصول کیفی که می‌توانست تا حدی جای اس‌یووی‌های وارداتی فول سایز و متوسط را در عصر ممنوعیت واردات، در بازار ایران بگیرد.

بررسی ما پس از روبرو شدن با سی‌اس ۹۵ نشان داد این خودرو به هیچ عنوان محصولی ضعیف و بی‌اعتبار نیست. سروشکل خودرو گلی بود و مشخصا از آفرود برمی‌گشت. رینگ و لاستیک ۱۹ اینچی خودرو که برای محصولی هفت نفره با طول ۴٫۹۴ متر و طرحی عضلانی انتخاب خوبی بود که در کنار مونتاژ مناسب قطعات نشان از صلاحیت چانگان در تولید محصولات شاسی‌بلند داشت. برای نمونه قدرت موتور، مواد به کاررفته در بدنه و اتاق، ارایش فنی و سیستم تعلیق یا معماری کلی خودرو نشان از سطح بالاتر از این خودرو چانگان در مقایسه با تولیداتی نظیر جک s7 یا چری تیگو۸ دارد. البته خودرو احتمالا به دلیل استفاده از پلتفرم خودروهای سواری، توان آفرودی هم اندازه تویوتا پرادو و یا حتی یک کیا سورنتو ندارد ولی قطعا نسبت به کراس‌اوورهای ریز و درشت کره ای و چینی دیگر بازار ایران وضعیت بهتری دارد.

 13.jpg

خبر خوب درباره cs95 این است که چانگان عملکرد خوبی را در سیستم محرکه‌ی این شاسی‌بلند از خود نشان داده است. برای CS95 از یک پیشرانه‌ی بلو کور (Blue Core) ۲ لیتری توربوشارژری با پاشش سوخت مستقیم استفاده شده که توانی به مقدار ۲۳۳ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتون‌متر را فراهم می‌کند. این پیشرانه با عنوان چانگان دی ۲۰ تی-جی‌دی‌آی شناخته شده و از آنجا که با همکاری شرکت چانگان، کمپانی فورد و مرکز تحقیق و توسعه‌ی این برند واقع در بیرمنگام انگلیس ساخته و پرداخته شده، کیفیت و کارایی قابل ذکری را داراست. جعبه دنده‌ی مورد استفاده هم از نوع اتوماتیک شش سرعته است که از طریق سیستم توزیع توان چانگان موسوم به نکس‌تراک (NexTrac) می‌تواند توان مناسب موتور را به تمامی چرخ‌ها انتقال دهد. در واقع ما با یک خودروی چهارچرخ متحرک روبرو هستیم.که قوای محرکه و عمده ادوات فنی آن توسط اروپاییطراحی و تولید شده است.موضوعی که باعث شده تا چانگان ادعا کند این گیربکس اختصاصی که توسط خود کمپانی توسعه داده شده و با نام TF-81SC شناخته می‌شود، توانایی تاب آوردن و انتقال گشتاورهایی تا مقدار ۷۴۰ نیوتون‌متر را نیز دارد.

 14.jpg

این خودرو که به غیر از یک کابین نسبتا مجلل از هشت ایربگ هم سود می‌برد، قرار بود با قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی به بازار ایران عرضه شود، حالا در صورت مونتاژ حداقل ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه روی دست مشتری می‌گذارد که البته نسبت به قیمت یک هیوندای توسان گرچه زیاد نیست ولی قطعا با توجه به بودجه خریداران ایرانی، طرفدار چندانی نخواهد داشت.

منبع: هفت صبح