1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. در جریان بودن تلاش‌هایی برای افزایش قیمت خودرو به حد دلخواه

در جریان بودن تلاش‌هایی برای افزایش قیمت خودرو به حد دلخواه

11 اردیبهشت 1398
  • 7

پس از یک دوره کوتاه ثبات در قیمت خودروها که در نتیجه فضای روانی پیش‌فروش‌ها و فروش‌های فوری شرکت‌های خودروساز ایجاد شده بود، چند روزی‌ست که بازار خودرو دوباره شاهد افزایش عجیب قیمت خودروهاست. از ابتدای هفته جاری، قیمت انواع خودروهای سواری افزایش چشمگیری داشته است.

افزایش قیمت خودروها در روزهای اخیر در حالی‌ست که خریداران هیچ‌گونه دلیل منطقی و اقتصادی برای چنین افزایش قیمتی پیدا نمی‌کنند؛ حال آنکه نرخ ارز نیز که فروشندگان معمولا به بهانه بالارفتن آن قیمت خودروها را افزایش می‌دادند در روزهای گذشته نوسان چندانی نداشته است. به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری سلیقه‌ای از حوزه مسکن به حوزه خودرو نیز سرایت کرده است. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران ‌و فروشندگان خودرو تهران نیز با تایید این فرضیه گفته است مالکان خودرو، قیمت‌های سلیقه‌ای می‌دهند و اگر خواهان کاهش التهاب در بازار خودرو هستیم باید خودرو به اندازه کافی در بازار وجود داشته باشد. بر اساس اظهارات نمایشگاه‌داران، افزایش قیمت‌ها اکنون ساعتی شده و به هیچ‌عنوان نمی‌توان قیمتی برای خودروها به مشتریان ارائه داد.

به گفته فعالان بازار خودرو، قیمت برخی خودروها در مقایسه با فروردین سال گذشته سه برابر شده است. یکی از نمایشگاه‌داران شرق تهران تصریح کرده است: تا پنج سال قبل هر دستگاه تویوتا‌پرادو در بازار 180میلیون تومان دادوستد می‌شد، اما همان خودرو با وجود چند سال کارکرد امروز بیش از یک میلیارد و 400میلیون تومان معامله می‌شود. به گفته او اغلب مردم در جهان، خودروهای زیر 10هزار دلار سوار می‌شوند؛ خودرو کالایی مصرفی‌ست اما در ایران به کالایی لوکس یا سرمایه‌ای تبدیل شده و خودروهایی که باید در حقیقت به قبرستان خودروها منتقل شوند، با چند برابر قیمت خرید فروخته می‌شوند.نمایشگاه‌داران نبود یا کمبود قطعه در بازار را تنها در حد یک بهانه‌ می‌دانند و شاهد مثال آنان هم تامین قطعات خودروهای لوکس وارداتی از کشورهای همسایه طی تنها 24 ساعت است. فعالان بازار خودرو بر این باورند که تلاش‌هایی در جریان است تا قیمت خودرو به حد دلخواه برسد.


افزایش قیمت خودرو در سایه کمبود عرضه

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران ‌و فروشندگان خودرو تهران در واکنش به افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو اظهار کرد: اگر خودروسازان داخلی قادر به تامین نیاز بازار نیستند، وزارت صنعت باید دست‌کم اجازه ورود خودروهای زیر 10 تا 15هزار دلار کارکرده را به داخل صادر کند. به اعتقاد سعید موتمنی حتی یک روز وقفه در عرضه خودرو به بازار، بازگشت آن به حالت عادی و خروج از بی‌تعادلی را هفته‌ها به تاخیر می‌اندازد.

او همچنین به گذشت 18 روز از آغاز مجدد فعالیت بازار پس از پشت سرگذاشتن عید اشاره کرد و گفت: تاکنون التهاب بازار فروکش نکرده و شاهدیم قیمت‌ها به‌طور ساعتی در بازار بالا می‌رود. موتمنی تصریح کرد: افزایش 70 تا80 درصدی قیمت خودروهای مونتاژی و رشد پنج تا 30میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در چند روز اخیر به هیچ‌عنوان قابل توجیه نیست و هیچ اتفاقی در سایر بازارها از جمله طلا، سکه و ارز نیفتاده که به تبع آن، چنین رشد قیمتی را در بازار خودرو شاهد باشیم.

این مقام صنفی به قیمت 480میلیون تومانی مزدا 3 گروه بهمن در بازار نیز اشاره کرد و افزود: سال گذشته همین موقع با چنین مبلغی می‌شد یک تویوتا‌لندکروز کارکرده خریداری کرد. موتمنی ادامه داد: در حالی که اسفندماه سال گذشته با عرضه مداوم خودرو از سوی خودروسازان، شاهد وضعیت آرامی در بازار بودیم، اما اکنون دوباره با یک بازار ملتهب روبه‌رو هستیم. او در عین حال خاطرنشان کرد که در طرف تقاضا نیز مردم برای خرید خودرو صف نکشیده‌اند، اما آنانی که پول دارند نسبت به خرید اقدام می‌کنند و خودروها را از پارکینگی به پارکینگ دیگر جابه‌جا می‌کنند. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران ‌وفروشندگان خودرو تهران تاکید کرد: ثبات بازار مستلزم عرضه خودرو است.

منبع آرمان


نظرات

  • کیوان کیوان (11 اردیبهشت 1398 ساعت 10:09)

    همه چی دست************
    شکرتهای خودروسازی ورشکسته اند میخوان از جیب مردم بی کفایتی خودشونو جبران کنن

  • sss sss (11 اردیبهشت 1398 ساعت 09:24)

    بازار خودرو با قوانین عجیب مثل بالا بردن تعرفه و ممنوعیت واردات خراب شده و همه اینا زیرسر خودشونه کشوری مثل برزیل تعرفه خودرو رو بالا بردن که تولید داخل رونق پیدا کنه برای ما چرا باید اینطور باشه؟ وقتی هیچ تغییری ایجاد نشده و فقط هدف سودجویی ست

  • رضا رضا (11 اردیبهشت 1398 ساعت 09:20)

    ???? سوء استفاده گروه دلالان از شیپور و دیوار برای افزایش قیمت خودروها‼️

    ▪️بر اساس شنیده‌ها چندین گروه تلگرامی مختلف برای هماهنگی جهت دست‌کاری قیمت خودرو وجود دارد. معمولاً هر کدام از این گروه‌ها به شکل متمرکز روی یک خودروی نسبتاً کم‌یاب و یا محصولات یک گروه خودروسازی غیر ایرانی فعالیت می‌کنند.

    ▪️به عنوان نمونه نیمی از اعضای فعال گروه حدود 400 نفره که مخصوص ماشین jac است بعد از نظرخواهی در گروهشان برای قیمت مشغول به کار می‌شوند و آگهی‌هایی با قیمت جدید را در سایت‌های دیوار، شیپور و باما قرار می‌دهند.
    ▪️این البته تنها اقدام نیست. برای اینکه قیمت جدید تبدیل به یک قیمت نرمال شود، نه تنها در نقش فروشنده، بلکه در نقش خریدار هم ظاهر می‌شوند و عده‌ای وظیفه دارند تا به عنوان خریدار هم آگهی ثبت کنند. اگر تصمیم بر این شده که قیمت جدید 350 میلیون تومان برای خودروی خاص باشد، پس آگهی‌های ثبت شده به عنوان خریدار هم حدود 330 میلیون تومان هستند و با این قیمت درخواست خرید خودرو را انجام می‌دهند.

    مجید مجید (11 اردیبهشت 1398 ساعت 14:18)

    کاملا درسته. من دیشب به مسیولان دیوار تماس گرفتم و گفتم مسیولیت گرانی خودرو و مسکن دیوار و شیپور هستند . که هر موردی رو با هر مبلغی اگهی میکنن و باعث بالا رفتن قیمتها میشوند. دیوار و شیپور باید بسته شود.

    مرتضی مرتضی (11 اردیبهشت 1398 ساعت 16:34)

    شما نمیتونی از دیوار وشیپور و یا حتی اقدامات این گروهها و دلالان ایراد بگیری،مشکل اصلی انحصار خودرو،شرکت های خودروساز و در نهایت دولته!
    اگر دولت از انحصار خودرو دست برمیداشت و تعرفه رو آزاد میکرد و یا حتی خودروسازان رو‌ مجبور به تولید میکرد هزاران گروه تلگرامی نمیتونست دست به قیمت ببره،هرچند بعید نیست همین گروههای تلگرامی مربوط به شبکه دلالی بزرگ خودروسازها باشند!

    شاکی از گرانی ها شاکی از گرانی ها (11 اردیبهشت 1398 ساعت 17:07)

    سایت باما رو هم اضافه کنید... من هم بارها دیدم که بواسطه حضور در گروه های تلگرامی، به صورت باندی قیمت خودروها رو همزمان گران می کنن... چرا مسوولین و سازمان های مربوطه با این دلالان کثیف برخورد نمی کنن؟

  • ناشناس ناشناس (11 اردیبهشت 1398 ساعت 08:26)

    اگرصدتاراه حل برای کاهش قیمت خودرو بدهندهیچ که بدتر هم می شودراه صدویکمی که مذاکره با**********باشدرهگشاست همه ملت ومسولین این رامی دانند خودمان رابه کوچه ی علی چپ نزنیم