1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ادامه شگفتی‌های بازار خودرو در کشور با اعلام قیمتهایی باور نکردنی

ادامه شگفتی‌های بازار خودرو در کشور با اعلام قیمتهایی باور نکردنی

11 اردیبهشت 1398
  • 6

بازار خودرو کشور این روزها چند نرخی شده است و قیمت‌های مختلفی برای خودروها (چه داخلی و چه خارجی) از سوی مالکان آنها ارائه می‌شود. اگر نگاهی به سایت‌های فروش خودرو بیندازیم، متوجه خواهیم شد برای یک محصول مشخص، چند قیمت مختلف پیشنهاد شده که گاهی قیمت‌های مربوطه نامتعارف و اغراق‌آمیز به‌نظر می‌رسند.

به‌عنوان مثال، برخی مالکان ساندرو استپ‌وی قیمت 200 میلیون تومان را برای این محصول (در مدل 98) ارائه داده‌اند، حال آنکه مدل 96 این خودرو 135 میلیون تومان پیشنهاد شده است، یعنی بیش از 32 میلیون تومان افت قیمت به ازای هر یک سال. این در حالی است که معمولا قیمت خودروهای داخلی سالی دو، سه میلیون تومان افت دارد. یا مثلا برای پژو 206 برخی قیمت 120 میلیون تومان را پیشنهاد داده‌اند و برخی دیگر به کمتر از آن نیز راضی هستند.

در مجموع بازار خودرو عملا چند نرخی شده و هرکس با توجه به تصورش از آینده کشور و مسائلی دیگر، قیمت خاص خود را پیشنهاد می‌دهد. اینکه چرا بازار خودرو چنین شرایطی را پیدا کرده و از حالت مصرفی به سرمایه‌ای چرخیده، ریشه در مسائل مختلفی دارد، از جمله تورم انتظاری ایرانی‌ها و وجود فاصله زیاد بین نرخ کارخانه و بازار خودروها. در این بین، تورم انتظاری بالای مشتریان سبب شده بسیاری از آنها قیمت‌هایی نامتعارف و اغراق‌آمیز را برای خودروهای خود در نظر بگیرند.

در واقع خودرو هم‌اکنون حکم کالایی سرمایه‌ای را پیدا کرده و تقریبا همه می‌خواهند نهایت استفاده را از آن در راستای درآمدزایی انجام دهند. نکته دیگر اما وجود فاصله زیاد بین نرخ کارخانه و بازار خودروها است که عرصه را برای جولان دلال‌ها و واسطه‌گران فراخ کرده است. این در حالی است که دولت همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری آن‌هم با وجود مصوبه تعیین قیمت در حاشیه بازار، اصرار دارد.



نظرات

  • احمد احمد (11 اردیبهشت 1398 ساعت 15:18)

    آقای نماینده مجلس و وزیر گوش کنید ، روز قیامت جلو همه ی شما رو خواهم گرفت.از آتش قیامت بترسید.چرا در شرایط موجود خودرو ارزان وارد کشور نمی کنید؟؟؟؟؟؟

    رضا رضا (11 اردیبهشت 1398 ساعت 16:20)

    داداش جونتم در بیاد قیامتم نمیاد خیالت راحت قیامتم مال منو تو نیست اینقد جوش نزن

    سبحانی سبحانی (11 اردیبهشت 1398 ساعت 16:49)

    ظاهرا برای مسئولین و نمایندگان استغفراله قیامتی هم در کار نیست و ما ملت بد بخت سرکاریم اگر بود که اینا این همه بلا بر سر مردم نازل نمی کردند.

  • رضا رضا (11 اردیبهشت 1398 ساعت 15:12)

    لزوم نظارت جدی بر دلالان آگهی دهنده قیمت‌های نجومی در دیوار و شیپور!

    ????باتوجه به اقدام ظالمانه برخی دلالان در تشکیل گروه‌های مجازی برای افزایش نابجای نرخ خودرو در دیوار و شیپور، و قابل تشخیص بودن این مجرمان، لزوم نظارت جدی مقام‌های نظارتی، خصوصا پلیس فتا و قوه قضائیه را میطلبد. #اجتماعی

  • عباسعلی عباسعلی (11 اردیبهشت 1398 ساعت 14:39)

    بیش از شش ماه است که در تحویل سواری تاخیر انداخته اند و باسرعت و قیمت بالا سواری های خود را بصورت فوری می فروشند .چه کسی می خواهد انحصار شرکتهای معدود کشورمان را بشکند و حق را جایگزین کند .فعلا امیدی نیست!

  • اویس اویس (11 اردیبهشت 1398 ساعت 10:22)

    بابا انصافتون کجا رفته .. خیلی از این گرونی ها اصلا به خاطر دلال نیست .. خود ما مردم پر از طمع هستیم .. یارو تیباشو 22 میلیون خریده الان با 55 میلیون نقد با خواهش و التماس هم راضی نمیشه !! بابا چقدر سود دیگه به خاطر یه ماشین بی کیفیت ؟!! این کشور دیگه جای زندگی نیست ...