1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. هرج و مرج کامل در بازار خودروی کشور

هرج و مرج کامل در بازار خودروی کشور

15 اردیبهشت 1398
  • 3

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل گفت: بازار به شدت خریدار شده و نهایتا ظرف 5 دقیقه برای خودرو می‌توان مشتری پیدا کرد. این درحالیست که من با سابقه چند ده ساله در این صنف می‌ترسم این طور بی محابا خودرو بخرم. بازار ترس آور شده اما مردم این فکر را نمی‌کنند و فقط می‌خواهند پول خود را از بانک بکشند بیرون و آن را تبدیل کنند.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل گفت: پدیده‌ای به اسم کپی پول آمده به طوری که برخی افراد که وابسته به نمایندگی‌ها هستند هر خودرویی که بخواهید را ظرف یک هفته صفر کیلومتر و سند دست اول کمپانی تهیه می‌کنند. در حالی‌که شما اگر به صورت عادی به نمایندگی بروید می‌گویند خودرو ندارند. این افراد با گرفتن کپی شناسنامه و پول در عرض یک هفته تا 10 روز، خودرویی که مد نظر شما است تهیه می‌کنند و هر چه قدر رنج قیمتی خودرو بالاتر باشد، تهیه آن ساده‌تر است.

حسین عبدالهی در خصوص وضعیت بازار خودرو گفت: این افزایش قیمت‌ها کاملا طبیعی است! و فعالان این حوزه انتظار آن را داشتند.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل ادامه داد: نظام بازار در تمام دنیا یکی است و آن هم عرضه و تقاضا است. در کشور ما هم همین‌گونه قیمت خودرو مشخص می‌شود. در سال قبل به دلیل عرضه قطره چکانی خودرو از سوی دو خودرو ساز اصلی قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و تفاوت معناداری بین قیمت کارخانه و بازار به وجود آمد.

وی ادامه داد: در سال جدید به رغم اینکه اعلام شد مبلغی به قطعه سازان پرداخت شده و آنها نیز شروع به تولید کردند اما همان تزریق قطره چکانی هم قطع شد. از طرف دیگر با موج جدید تحریم‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی تعداد زیادی از مردم اقدام به حفظ ارزش پول خود کردند به طوری که الان فقط مردم عادی خریدار نیستند بلکه از صنف‌های دیگر هم با تمام سرمایه خود به این بازار آمده‌اند. من امروز مشتری دارم که طلا فروش بوده اما اکنون دارد تمام سرمایه خود را به خودرو تبدیل می‌کند.

عبداللهی گفت: بازار به شدت خریدار شده و نهایتا ظرف 5 دقیقه برای خودرو می‌توان مشتری پیدا کرد. این درحالیست که من با سابقه چند ده ساله در این صنف می‌ترسم این طور بی محابا خودرو بخرم. بازار ترس آور شده اما مردم این فکر را نمی‌کنند و فقط می‌خواهند پول خود را از بانک بکشند بیرون و آن را تبدیل کنند. با این شرایط نباید انتظار داشته باشیم که حداقل در آینده نزدیک، قیمت‌ها ریزش پیدا کند و این روند افزایشی قطع شود.

وی افزود: وقتی بازار اینگونه می‌شود شرایط فساد نیز مهیا می‌شود. الان پدیده‌ای به اسم کپی پول آمده به طوری که برخی افراد که وابسته به نمایندگی‌ها هستند هر خودرویی که بخواهید را ظرف یک هفته صفر کیلومتر و سند دست اول کمپانی تهیه می‌کنند. در حالی‌که شما اگر به صورت عادی به نمایندگی بروید می‌گویند خودرو ندارند. این افراد با گرفتن کپی شناسنامه و پول در عرض یک هفته تا 10 روز، خودرویی که مد نظر شما است تهیه می‌کنند و هر چه قدر رنج قیمتی خودرو بالاتر باشد، تهیه آن ساده‌تر است.

عبداللهی در خصوص راه حل درست شدن این وضعیت گفت: جواب این سوال ساده است فقط با عرضه می‌توان این قیمت‌ها را شکست، آن هم در تیراژ بالا زیرا افرادی که در پشت پرده هستند آن قدر قدرت دارند که بتوانند تزریق‌های مقطعی و محدود را مدیریت کنند. از طرف دیگر آزاد سازی واردات باعث خواهد شد که این افراد دور بخورند زیرا دیگر کنترل این مورد در اختیار آنها نیست.

عبدالهی درباره راه‌حل پیش‌روی دولت گفت: واقعیت این است که دولت نمی‌تواند با این دو خودرو ساز بازار را تغذیه و اشباع کند پس بهتر است سقف 40 هزار دلاری را بردارد و بگذارد خودروی خارجی با هر قیمتی وارد شود اگر دولت نخواهد درآمد خود را کم کند و باز هم سود 100 درصدی در هر خودروی خارجی بخواهد به دست آورد یک خودروی کره‌ای 10 هزار دلاری با احتساب دلار بازار آزاد و تمام هزینه‌ها نهایت 200 میلیون تومان به مصرف کننده می‌رسد خب اگر این خودرو با کیفیت خارجی با این قیمت در بازار باشد دیگر چانگان چینی سایپا 230 میلیون تومان آن هم به شرط موجود بودن نخواهد بود و قیمت آن به زیر 100 میلیون خواهد رسید.البته این باعث شکست انحصار خواهد شد و این امری نیست که برخی آقایان آن را بخواهند.

منبع ایلنا


نظرات

  • مجتبی مجتبی (16 اردیبهشت 1398 ساعت 07:45)

    خواسته ی آقایان**** و دلال بر سرنوشت 80 میلیون انسان ارجحیت دارد. وای بر این ظلمی که به مردم میکنید.

  • بهروز بهروز (15 اردیبهشت 1398 ساعت 10:08)

    اصلاح تعرفه و آزادسازی واردات

  • محمد محمد (15 اردیبهشت 1398 ساعت 09:39)

    اگر عقلانیت نزد مسئولین وزارت صنعت و سایر ارگانهای ذیربط حاکم باشد و به هر مقوله ای نگاه دلالی و کاسب کارانه نداشته باشند راهکار زیاد است . نیازی نیست که دولت اجازه ورود هر خودرویی را هم بدهد . می تواند محدودیتی تعیین کند با توجه به نیاز حداکثری جامعه . مثلا خودروهای تا 2000 یا 1500 سی سی . حتی می توان اجازه ورود خودروهای با کیفیت ؛ با عمر زیر 5 سال را با تعرفه گمرکی حداقل را صادر کرد تا این التهاب کاذب از بازار برداشته شود . برای 6 ماه یا یکسال . اما اگر هدف این باشه که مرغ یه پا داره و تحت هر شرایطی بازار دست این 2 تا سوگلی باشه ؛ همینه که هست .