1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. کاهش قیمت خودروهای داخلی از 3 تا 30 میلیون تومان در بازار

کاهش قیمت خودروهای داخلی از 3 تا 30 میلیون تومان در بازار

21 اردیبهشت 1398
  • 13
  • 70731

پس از چند هفته صعود، منحنی قیمت در بازار خودرو طی این هفته نزولی شد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت خودروهای داخلی روز گذشته حدود 5 تا 10 میلیون تومان برای مدل‌های با داخلی‌سازی بالا و تا مرز 30 میلیون تومان برای مونتاژی‌ها افت کرده است.

از حدود یک ماه قبل، قیمت خودروهای تولید و مونتاژ داخلی روندی صعودی را در پیش گرفت، تا جایی که کف قیمت از ۵۰ میلیون تومان نیز فراتر رفت. اگرچه فروش فوری خودروسازان در این مدت ادامه داشت و برخی امیدوار بودند به تبع آن، قیمت‌ها پایین بیاید، با این حال منحنی قیمت بالاتر رفت تا در نهایت دولت و نهادهای نظارتی برای کنترل آن وارد عمل شوند. به زعم آنها، سایت‌های مرتبط با خرید و فروش خودرو عامل انفجار قیمتی اخیر بوده و به نوعی قیمت‌سازی می‌کردند. از همین رو به دستور پلیس فتا، سایت‌های موردنظر قیمت خودروها را حذف کردند تا به این واسطه از التهاب بازار کاسته شود.

هرچند طی هفته جاری و پس از این اقدام پلیس فتا، قیمت‌ها در بازار نزولی شده است، با این حال اینکه افت قیمت در نتیجه ممنوعیت درج قیمت بوده، محل تردید است. به اعتقاد برخی کارشناسان بازار، قیمت خودرو به‌صورت کاذب بالا رفته بود و چون خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گرفت، منحنی قیمت رو به نزول رفت. به‌نظر می‌رسد حتی اگر تاثیر حذف قیمت خودرو از سایت‌ها را نیز بر بازار بپذیریم، نمی‌توان به پایداری و درازمدت بودن این اثربخشی امیدی داشت. بازار خودرو مدت‌هاست حبابی شده و این حباب تحت‌تاثیر عوامل مختلف گاهی بزرگ و گاهی نیز کوچک می‌شود و هیچ بعید نیست چندی دیگر باز هم منحنی قیمت رو به صعود رود.

به نظر می‌رسد مانور زیاد روی تاثیر ممنوعیت درج قیمت خودرو در سایت‌ها، سبب می‌شود ریشه‌های اصلی رشد قیمت خودرو مغفول مانده و چندی دیگر با انفجار قیمتی جدیدی در بازار مواجه شویم. بر کسی پوشیده نیست که رشد قیمت خودرو تحت‌تاثیر عواملی مانند تورم انتظاری کاهش تولید و هجوم نقدینگی به بازار خودرو، اتفاق افتاده و بنابراین اگر قرار بر کنترل قیمت‌ها است، باید فکری به حال این مولفه‌ها کرد. در این بین، مهمترین موضوع به بخش تولید مربوط می‌شود، چه آنکه تا وقتی تولید رونق نگیرد، عرضه با تقاضا متناسب نخواهد شد و در نتیجه، قیمت‌ها به صعود ادامه خواهند داد. در حال حاضر اوضاع تولید خودروسازان داخلی چندان مناسب نیست و آمارهای فروردین نشان می‌دهد آنها با افتی قابل‌توجه در مقایسه با اسفند ۹۷ و همچنین فروردین سال گذشته مواجه شده‌اند. کمبود قطعات که از تحریم و مشکلات داخلی اقتصاد سرچشمه می‌گیرد، تولید را به محاق برده و اگرچه گاهی گفته می‌شود تیراژ خودروسازان بالا رفته است، با این حال نباید فراموش کرد بخشی از تولیدات روزانه شرکت‌های خودروساز، ناقص بوده و قابل‌عرضه به بازار نیست.

در چنین شرایطی که تولید ضعیف و سخت شده است، نمی‌توان انتظار عرضه مناسب به بازار را داشت و به تبع آن، قیمت از ناحیه نبود تعادل میان عرضه و تقاضا، بالا می‌رود. بنابراین جلوگیری از افزایش قیمت و نزولی کردن قیمت‌ها، با اقداماتی پلیسی و ضربتی امکان‌پذیر نیست و باید به سراغ عوامل اصلی رفت و آنها را اصلاح کرد. بدون تردید اگر تولید خودروسازان رونق بگیرد و دولت نیز نیز دست از سرکوب قیمت و تحمیل نرخ‌های دستوری به خودروسازان بردارد، می‌توان به بازگشت آرامشی نسبتا پایدار به بازار امیدوار بود.




نظرات

  • سیما سیما (22 اردیبهشت 1398 ساعت 09:21)

    باسلام به نظر من وخیلی ها عامل اکثر گرونی ها خود مردمند وقتی هنوز خبر موثق از گرون شدن جنسی نیست واین مردم زودتر بازارو از وجود اون کالا خالی میکنن وبرای خریدش هجوم میبرنن خود به خود اون کالا گرون میشه لاافل سر یه مورد امتحان کنن اگه کالایی گرون شد برای مدتی نخرن اونوقت میبینیم که نبود تقاضا باعث میشه قیمت اون کالا برگرده سرجاش

  • Kiamars.najafvand Kiamars.najafvand (22 اردیبهشت 1398 ساعت 04:12)

    تاوقتی که پراید بخواد ارزون بشه من پیر شدم ودر حال مرگم که اون وقت پولم رو باید خرج کفن ودفنم کنند این هم زندگی ما ایرانیان

  • محمود از یاد رفته محمود از یاد رفته (22 اردیبهشت 1398 ساعت 01:50)

    ادمین چرا پیام رو منتشر نمیکنی خودت هم طرف حسن روحانی هستی؟؟؟
    تنها راهکار وضعیت بهتر استعفای رییس جمهوره
    و برگشت شیوه مدیریت دولت قبلیست

  • مسعود مسعود (22 اردیبهشت 1398 ساعت 00:59)

    الان با این متن داری پالس مقاومت به دلالان میدهی که قیمتها را بالا نگه دارند؟

  • محمد محمد (21 اردیبهشت 1398 ساعت 20:46)

    به نظر بنده قیمت تحمیلی دولت به خودروساز کار خیلی خوبیه برای مثال شرکت مدیران قیمت ام وی ام ایکس ۲۲ اتومات برج پنج نودوهفت بنده خریدم ۸۳ میلیون والان خود شرکت داره۱۷۵ میلیون به فروش میرسونه

  • Ali Ali (21 اردیبهشت 1398 ساعت 20:31)

    مسئولان باید نظارت شدید بر بازار داشته باشند وگرنه کجای دنیا کدوم کشور ماشین تو یکسال سه برابر شده مثلا ما مسلمانیم و دم از عدالت میزنیم کاش مردم یکسال ماشین نمیخریدند والله خودرو ساز و دلال به زانو در میآمدند و درست میشد قیمتها وگرنه پراید چی داره که ۶۰ میلیون بشه

  • محمد محمد (21 اردیبهشت 1398 ساعت 20:18)

    خودروسازها خودشان قیمت‌ها را به طور غیر واقعی افزایش دادند تا بتونند خودروهای پیش فروش شده شون رو با اون مصوبه کذایی پنج درصد زیر قیمت بازار به قیمت بالا بفروشند.

  • مجید مجید (21 اردیبهشت 1398 ساعت 15:29)

    یکساله میخوایم ماشین بخریم کار میکنیم پول جمع میکنیم پراید شد ۳۰ میلیون. باز دوباره کار پول جمع میکنیم پراید شد ۴۰ میلیون باز دوباره پراید ۵۰تومن و....

  • علی علی (21 اردیبهشت 1398 ساعت 14:58)

    سه میلیون کاهش قیمت ***** کنید

  • میر میر (21 اردیبهشت 1398 ساعت 14:39)

    چندوقتیه که میخوام خودرو بخرم. ولی چون قیمتها حبابها دست نگه داشتم ولی جالب اینجاست
    ۱. خودروساز فروش فوری میزنه ولی مشتری واقعی نمیتونه بهره
    ۲. نمایندگی های خودرو سازها حواله خودرو را ۱۱ میلیون بالاتر از سایت بفروش می رسانند
    ۳. تو دیوار و شیپور هم ببینید یکسری فروشنده عادین. یکسری دلال خرده پا بقیه نمایندگی
    نتیجه پس یعنی عامل اصلی حباب نمایندگیهان

  • هاشم هاشم (21 اردیبهشت 1398 ساعت 11:58)

    واقعا به این میگید کاهش قیمت
    خودرویی که به خاطر دلال بازی وزیر صنعت و سایپا وایران خودرو یکباره اوج نامتعادلی گرفته حالا با کاهش پشیزی شما میگید افت کرده متاسفم برا شما ها که این اخبارو توسایت درج میکنید

  • رضا رضا (21 اردیبهشت 1398 ساعت 10:19)

    آرامش نسبی از نظر خودروسازهای سوگلی یعنی خودروهای اقتصادی که مربوط به قشر ضعیف یا متوسط جامعه هست پراید ۷۰ میلیون

    پژو ۴۰۵ صد میلیون


    یه ماهه روزی ۲ میلیون گرون میشه یه هفته ای ۲۰۰ تومان ارزون میگیم ارزون شد


    اللهم کن الولیک الفرج

    کارگرمعدن کارگرمعدن (21 اردیبهشت 1398 ساعت 13:46)

    من کارگرمعدن ذغال سنگ درعمق 600متری زیرزمین کارمیکنم باحقوق ماهانه2میلیون حالا چندسال باید کارکنم که بتونم ی ماشین برا رفاه خانوادم بخرم مگه بااین حقوق میشه زندگی کرد چرا ریس و روسا انصاف ندارند چرا ما باید شرمنده زن وبچه مون باشیم چرا فرزند وزیر ماشین میلیاردی سواربشه منه کارگر پول ی موتور رو هم نداشته باشم تورو به حق امام حسین ی ذره انصاف داشته باشید ایران رو به فنا ندهید نگذارید ثمره انقلاب40ساله خراب بشه فقط یکم همت وتوجه مسولان رومیخاد مدیریت قوی میخاد که متاسفانه هیچکدوم روندارند