1. خانه
  2. اخبار
  3. خودروسازان داخلی
  4. بررسی سرنوشت قیمت خودروهای داخلی، پراید دوباره 23 میلیونی خواهد شد؟

بررسی سرنوشت قیمت خودروهای داخلی، پراید دوباره 23 میلیونی خواهد شد؟

31 اردیبهشت 1398
  • 70
  • 165100

چه اتفاقی برای قیمت خودروهای داخلی می‌افتد؟ آیا پراید 55 میلیونی 23 میلیون تومان می‌شود؟ آیا خودروسازان می‌توانند با قیمت‌های جدید تولیدشان را حفظ کنند؟ این سؤال‌هایی است که مردم با برگشت شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری می‌پرسند.

خودروسازان در جواب سؤالات مردمی می‌گویند: کاهش قیمتی در کار نخواهد بود چرا که در شرایط فعلی غیرممکن است. اگر شورای رقابت بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ها بخواهد قیمت‌های کارخانه‌ای را پایین بیاورد دیگر این صنعت نمی‌تواند ادامه حیات دهد. با آن‌که خودروسازان حضور شورای رقابت را در قیمت‌ها بی‌اثر می‌دانند اما بازار نسبت به این خبر واکنش مثبت نشان داد و قیمت‌ها بین 3 تا 4 میلیون تومان ارزان‌تر شد. خودروهای پیشتاز در کاهش قیمت انواع پژوها، پراید و سمند بوده است. البته معلوم نیست این تأثیرپذیری تا چه زمان ادامه خواهد داشت.

در این میان، نمایندگان مجلس در پاسخ به سؤالات مردم می‌گویند: خودروسازان به خاطر انحصاری که ایجاد کرده‌اند اجازه نمی‌دهند قیمت خودرو کاهش پیدا کند اما با برگشت شورای رقابت قیمت‌ها کاهش پیدا و تولید هم همین مسیر را طی می‌کند. 20 دیماه بود که دولت شورای رقابت را از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشت. شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه پس از گلایه‌های متعدد وزرای سابق و اسبق صنعت، معدن و تجارت قیمت خودرو را به حاشیه بازار سپرد تا قیمت‌ها روند تعادلی به خود بگیرد و دیگر فاصله قیمت بازار و کارخانه باعث سوء‌استفاده دلالان نشود.قرار بود خودروسازان 5 درصد کمتر از حاشیه بازار قیمت هایشان را تعیین کنند اما با گذشت زمان هر روز بر ناکامی‌های این طرح افزوده شد. طرحی که در دهه 70 اجرا شد و قیمت خودرو در مقایسه با سایر کالا در آن دهه کمترین رشد را تجربه کرد.

طرح حاشیه بازار توسط کارخانه‌ها به درستی اجرا نشد چرا که سازمان حمایت دست و پای خودروسازان را بست تا آنها به هر قیمتی خودرو روانه بازار نکنند. گفته می‌شود سد سازمان حمایت مانع اصلی عدم موفقیت فروش خودرو در حاشیه بازار است. البته در خودروهای بالاتر از 45 میلیون تومان این طرح تا حدودی موفقیت‌آمیز بود اما در نهایت می‌توان به این جمع بندی رسید که فروش کمتر از 5 درصد از بازار شکست خورده است. با افزایش قیمت‌ها نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند؛ طرح «ساماندهی بازار خودرو» را تصویب کنند. با تصویب این طرح که داد خودروسازان را درآورده است«شرکت‌های خودروسازی موظف هستند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند.»

خروج از قیمت‌گذاری درست نبود
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در پاسخ به این سؤال که برگشت قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت تا چه حد می‌تواند منجر به کاهش قیمت خودرو در بازار شود، گفت: خروج قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت اشتباه بود، چرا که ما بر اساس فرمول مشخص نسبت به قیمت‌گذاری اقدام می‌کردیم. وی افزود: بعد از شورای رقابت، قیمت‌گذاری خودرو توسط خودروسازان صورت گرفت و بخشی هم در حاشیه بازار تعیین شد، اما با تمام تلاش‌های که برای کنترل قیمت‌ها صورت گرفت شاهد سیر صعودی قیمت‌ها بودیم.

تعیین سازوکار جدید
شیوا اظهارداشت: برای تعیین قیمت خودرو در شرایط فعلی بایستی شورای رقابت ساز و کار مناسبی را انتخاب کند.

وی تصریح کرد: برای قیمت‌گذاری مجدد خودروها باید مواردی مانند تیراژ تولید خودرو، میزان تعهدات خودروسازان، محدودیت‌های موجود برای صنعت خودرو و همچنین روند عرضه خودرو مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. رئیس شورای رقابت ادامه داد: قیمت‌گذاری خودروها ۵ درصد زیر قیمت بازار از ابتدا اشتباه بود زیرا در وضع کنونی بازار معنا ندارد و انحصارگر همیشه در پی قیمت بالا است.

هزینه انباشت از کجا آب می‌خورد
شیوا گفت: تا زمانی که تولید افزایش پیدا نکند، نمی‌توان براساس دستورالعمل قیمت خودرو را کاهش داد. وی با بیان این‌که باید محدودیت‌های عرضه را کاهش دهیم، افزود: خودروسازان هزینه‌های اضافه غیر مرتبط با تولید دارند که موجب انباشت زیان آنها شده است.

شورای رقابت و زیان 20 هزار میلیارد تومانی
محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز گفت: زمانی که قیمت‌گذاری خودرو دست شورای رقابت بود خودروسازان 20 هزار میلیارد تومان زیان دیدند حال با ورود دوباره شورای رقابت به مسأله قیمت‌گذاری این زیان چند برابر خواهد شد.

ورشستگی در انتظار خودرویی‌ها
وی ادامه داد: با زیان دهی دوباره خودروسازان این صنعت دیگر نمی‌تواند سرپا بماند. با کاهش قیمت‌ها و قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو ورشکسته می‌شود و این همان چیزی است که کشورهای تحریم کننده ایران، دنبال می‌کنند.

هیچ دولتی در قیمت‌ها دخالت نمی‌کند
نجفی منش اذعان داشت: در هیچ کشوری دولت‌ها و مجلس در مسأله قیمت‌گذاری دخالت نمی‌کنند. امیدوار بودیم که به سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کنیم و موضوع حاشیه بازار به درستی اجرا شود اما به جای اجرای راهکارهای درست به سمت روش منسوخ شده گذشته رفتیم.

گرانی دوباره خودرو
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت قیمت‌ها چه مسیری را دنبال خواهند کرد، گفت: پیش‌بینی می‌کنم قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا کند چرا که خودروسازان روند زیان‌دهی شان افزایش پیدا می‌کند و در جهت کاهش تولید حرکت می‌کنند. با کاهش تولید بازار با کمبود و گرانی بیشتر مواجه می‌شود.

طرح حاشیه بازار اجرا نشد
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شکست وزارت صنعت در طرح حاشیه بازار باعث شد که شورای رقابت وارد قیمت‌گذاری شود، افزود: طرح حاشیه بازار اصلاً اجرایی نشد، اگر اجازه داده بودند که این طرح همانند دهه 70 اجرا شود، اکنون قیمت خودرو در بازار کنترل شده بود.

امید ما به شورای نگهبان است
نجفی منش درباره این‌که در این شرایط چه راهکاری وجو دارد، اذعان داشت: امید ما به شورای نگهبان است که با مصوبه مجلس مخالفت کند و اجازه ندهد صنعت خودرو وارد چالش جدیدی شود.

مخالف با ورود شورای رقابت هستم
بهرام شهریاری، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان هم گفت: ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو باعث درجا زدن این صنعت می‌شود و این امر به ضرر فعالان صنعت خودرو است. وی ادامه داد: با قیمت‌گذاری خودرو، صنعت قطعه‌سازی هم بشدت آسیب می‌بیند و معلوم نیست که توان بلند شدن را داشته باشند.

مردم ضرر خواهند کرد
شهریاری اذعان داشت: با ورود دوباره شورای رقابت به قیمت‌گذاری شرایط بدتر خواهد شد و این امر در نهایت به ضرر مردم خواهد شد.

دلایل گرانی خودرو
وی گفت: نمایندگان مجلس با هدف کاهش قیمت‌ها ورود شورای رقابت را به موضوع قیمت‌گذاری تصویب کردند این در حالی است که در عمل چنین اتفاقی نخواهد افتاد. قیمت فعلی خودروها با توجه به تحریم‌ها، افزایش قیمت ارز و مسدود شدن مجرای واردات است. (روزنامه ایران)




نظرات

  • رایش سوم رایش سوم (2 خرداد 98 ساعت 17:42)

    ملت حقشون هست بذار گرونتر بشه.
    باهم متحد نمی شن.
    نخرید
    نخرید
    نخرید

  • قاسم قاسم (2 خرداد 98 ساعت 02:56)

    به خدا هر چی میگنند دروغه ای کاش این دو خودروسازان ورشکست میکردند تا مردم راهت بشند از کشتار به امید آن روز

  • رایش سوم رایش سوم (1 خرداد 98 ساعت 23:49)

    ????ملت خواهشا شده یکبار هم باهم
    متحد بشیدخودرو نخرید تااین صنعت
    پکیده ازبین بره.
    گول ثبت نام.وام بانکی برای خودرو
    نخورید
    هرکه دوگروه دوستانش تشویق به نخریدن
    خودرو کنه فقط۶ماه تحمل کنید
    ????نخرید نخرید نخرید نخرید.????

  • Bahrammom Bahrammom (1 خرداد 98 ساعت 18:26)

    مرزها را باز کنند خودرو ارزان میشه چون تقاضا برای خودروی داخلی کم میشه.

  • احمد احمد (1 خرداد 98 ساعت 10:04)

    به بهانه بیکاری کارگر ها این صنعت ضعیف رو نگه داشت(ولی در اصل برا جبران کمبود بوجه ایناش)در حالی که همین صنعت باعث نابودی کلی قطعه ساز و بیکاری کلی آدم شده حالا هر چی کشته هیییییچ

  • کورد کورد (1 خرداد 98 ساعت 09:09)

    بخدا خیلی خندیدم. گفته امیدمون به شورای نگهبانه. آخه اونا از این مسائل چی حالیشون میشه. یه مشت پیر خرفت. اونارم با پول میشه خرید

  • حسن حسن (1 خرداد 98 ساعت 08:06)

    ما مردم هستیم، بگذارید ضرر کنیم‌‌، برای ما دلسوزی نکنید. کاهش قیمت خودرو به ما کمک خواهد کرد.

  • عارفی عارفی (1 خرداد 98 ساعت 06:34)

    متاسفانه خودروسازهای ما اینقدر گردن گلفت و چاق شده اند که با کمال وقاحت در رسانه ها صحبت میکنند.... شما گزارشی رو که به اشتراک گذاشته اید بخوانید! طرف خودروساز محکم و دستوری و تهدید آمیز با گزارشگر سخن گفته!.... کاش قانونی بود که گردن این گردن کلفتها رو میشکست

  • Amini Amini (1 خرداد 98 ساعت 05:34)

    اهای ملت ایران کمپین نخریدن خودرو اعلام کردن که نخرید برعکس ۶صبح تو نمایندگی ها مردم صف کشیدن برید انقد صف بکشید تا ماشین هاتونو تحویل بدند..بخدا حقمونه هرچی سرمون بیارن ..تابوت ۵۰ملیونی سوار بشین کیف کنین

  • رضا رضا (1 خرداد 98 ساعت 05:10)

    در مملکتی که مردم به جای اینکه به فکر کیفیت باشن به فکر سود باشن دیگه وضع از این بهتر نخواهد شد مگه نمیگیرد خودرو ساز گرون میده مردم یک سال خرید نکنن میخوان با این آشغالها که تولید میکنن چیکار کنن صادرات که نداره فقط مصرف داخلی داره پس میبینیم که مقصر اصلی مردم هستن خودرو ساز فقط یه دلاله از اب گل آلود ماهی میگیره

    حمید حمید (1 خرداد 98 ساعت 20:27)

    خودم کردم ک لعنت برخوردم باد.
    بابا اینهمه داد زدن، کمپین نخریدن خودرو گذاشتن، تا سایت باز میشه عرض10دقیقه موجودی تموم میشه اگه یکبار هیشکی نخره این ازخدابی خبرا قیمت کاهش میدن

  • Nader Nader (1 خرداد 98 ساعت 04:36)

    هر جای دنیا بری ایرانی به علی بابا معروفه یعنی *** پس ابرومون رو بیشتر از این نبرید پراید بیشتر از 25تا نمی ارزه اونم چون الان میگیم دلار بالاست اگر دلار بره پایین همون 7تا هم براش زیادیه بسه **** بابا

  • وحید وحید (1 خرداد 98 ساعت 03:24)

    ازماست که برماست

  • مریم مریم (1 خرداد 98 ساعت 03:03)

    مرگ بر ******** و ******* که به فکر جیب خود هستند مرگ مرگ مرگ

  • حسن حسن (1 خرداد 98 ساعت 02:39)

    دروغ وفریب مردم بسه ،راهی که داریدمیروید بیراهست از اون روزی بترسید که ماه از پشت ابرا در بیاد وهمه بفهمن چی بودین مگه تاریخ نمیبینید ظالمان چطور به زباله دونهای تاریخ پیوستن ندیدین چطور رسوا شدن بستونه خجالت بکشین این فیلمهاونداریم نداریمهارواینقدر تکرار نکنید از خدا بترسید

  • مهدی مهدی (1 خرداد 98 ساعت 02:03)

    *** برسرما
    اقا جمع کنید ای چرتو پرتا و حرف زدنای الکیو ک فقط نمک رو زخم مردم میپاشه اخه پرروویی تا چ حد

  • ناصر ناصر (1 خرداد 98 ساعت 01:56)

    شما اگر دلتون برای مصرف کننده می سوزه بزارید خودرو وارد بازار بشه با قیمت اونور اونوقت خودرو ساز داخلی با هر قیمتی دلش خواست بفروشه اونموقع مرد بگه پراید ۵۰ ملیون ببینم کدوم .... می خره
    خواهشن این ملتا ** فرض نکنید

  • محمد محمد (1 خرداد 98 ساعت 01:37)

    باسلام چرا از قیمت بالا رفتن پراید ناراحت هستید ۵۵میلیون قیمت مناسبی هست چرا که اینقدر این ماشین ابشن داشته بعضی از ابشناش رو حذف کردن از زیادی ابشن .مثلا زه بقل در چه ابشن مهمی خیلی جالبه قیمتش رو بالا میبرن چون هزینه زیاد میکنن مثلا پلاستیک به سپرش میکشن کادوی باشه کجای دنیا ماشین رو کادو میکنن پس ما به محکمی فرقون رای میدهیم

  • فروتن فروتن (1 خرداد 98 ساعت 00:42)

    بااینکه از بالارفتن قیمت خودرو همه ناراحتیم ولی من درعجبم که یک مسئله به این سادگی انقدر تجزیه وتحلیل نیاز نداره ، درحقیقت ودریک کلام این خودرو وگوشت وپیاز ورب وهزاار مورد دیگر که درراه است ودرصف گرانی ایستاده اند ومنتظر به علت افت ارزش پول ملی ماست واین کاملا طبیعی است مایک کشور مصرف کننده هستیم واجناس وارداتی یک مثال ساده: دربه اصطلاح ارزانی پراید چند بود؟ مثلا سال ۸۹ و۹۰ ۱۰/۵۰۰ م قیمت پرایدبود؛ خوب دلار چند؟ ۱۰۰۰ تومان؛ چند دلار میشد ؟ ۱۰ هزار دلار حداقل قیمت پراید بود الان به همان قیمت به اصطلاح ارزانی دلار سال ۹۰ که ۱۰ هزار دلار بود الان چقدر میشه ؟ ۱۴۰ میلیون تومان ، ولی چنده ؟ ۵۰ میلیون، چند دلار میشه ؟ ۳۵۰۰ دلار ! حالا پراید ارزان شده؟ یا گران ؟
    عزیزان پولمون ارزان شده ، دنبال علت جای دیگه نگردید ، چه بسا که پراید ۱۰ هزار دلاری همیشه دراین کشور ۱۰ هزار دلار بوده وباید منتظر باشیم تا به قیمت واقعیش هم برسه ! متآسفانه حقیقت تلخ است اما باید مفروضا آن را پذیرفت ...

    مهدی مهدی (4 خرداد 98 ساعت 01:16)

    عالی بود موافقم????

  • وحید رحمانی وحید رحمانی (1 خرداد 98 ساعت 00:36)

    اینکه رئیس قطعه سازان و خودروسازان دوست ندارن حاشیه بازار برداشته بشه مشخصه سود کلانی براشون داره این وسط مردم بیچاره چی از کجا توان خرید یه پراید پیدا کنه خیلیا پارسال ثبت نام کردن به اینا اعتماد کردن از بازار نخریدن چرا باید اونقدر قیمتهارو بالا ببرن که حق مردم پایمال بشه امیدوارم دولت هم مثل مجلس پشت مردم دربیاد و این ظلم تموم کنه حتی اگه قرهره خودرو سازی ورشکست بشه که مطمعنا نمیشه اینا همش برا ترسوندن دولت هستش به امید روزی که واردات خودرو بدون عوارض گمرک به کشور ازاد بشه مردم سختی کشیده ایران بتونن ماشینهای با کیفیت بالا سوار بشن ایمینیشون تو جاده ها حفظ بشه چقدر خانواده داغدار شدن فقط به خاطر اینکه این خودروها تو کوچیکترین تصادفات عین چرخ گوشت مسافر راننده رو چرخ کرده به امید برتری به امید کیفیت به امید روزهای جهادی به امید اهمیت دادن به مردم .

  • علیرضا علیرضا (31 اردیبهشت 98 ساعت 23:59)

    انصاف نیست به خاطر منافع عده خیلی کمی از تولید کننده ها چند ملیون نفر چپاول بشن