1. خانه
  2. اخبار
  3. خودروسازان داخلی
  4. ورود وزارت دفاع به صنعت خودرو برای کمک به خودروسازان

ورود وزارت دفاع به صنعت خودرو برای کمک به خودروسازان

10 خرداد 1398
  • 7
  • 40365

وزارت دفاع به کمک قطعه سازی آمد. روز گذشته یکی از مدیران خودروسازی این خبر را داد و گفت: مقرر شده با همکاری وزارت دفاع، در 6 ماه آینده قطعات‌ «های تک» مورد نیاز خودرو را داخلی‌سازی کرده و وابستگی‌ها را به حداقل برسانیم.

قطعات های‌تک به گلوگاه صنعت خودروسازی تبدیل شده‌اند و سازندگان خارجی نمی‌توانند طبق روال قبل، آنها را به ما تحویل دهند. این اتفاق خبر خوشی برای مردم است، چرا که دیگر خودروها به خاطر کمبود قطعه در پارکینگ‌های خودروسازان خاک نمی‌خورد. آمارهای رسمی می‌گوید: در مجموع ایران خودرو و سایپا 160 هزار خودرو در پارکینگ دارند که هنوز تجاری‌سازی نشده و به همین دلیل مردم نمی‌توانند سوئیچ این خودروها را بگیرند. آمارهای غیر رسمی این تعداد را 300 هزار دستگاه عنوان کرده است. انجمن خودروسازان در نشستی که با خبرنگاران داشتند، اظهار کردند بخش اعظمی از خودروها که کامل نشده به خاطر عدم ارائه قطعه از سوی یک شرکت قطعه ساز است. اگر این شرکت به صورت انحصاری کار نمی‌کرد، اکنون خودروسازان با کمبود قطعه مواجه نشده بودند.

سایپایی‌ها می‌گویند که 80 درصد خودروهای ناقص شان (مجموعه تعهدات سایپا تا روز گذشته ۴۴۲ هزار دستگاه بود که حدود ۲۲۰ هزار دستگاه آن معوق شده سال 97 است) را تا یکماه آینده تحویل می‌دهند و ایران خودرویی‌ها هم عنوان می‌کنند که تا پایان مهرماه خودروی ناقص در پارکینگ‌ها نخواهند داشت.

علیرضا بادکوبه قائم مقام امور اقتصادی و مالی گروه سایپا در نشست خبری که داشت عنوان کرد: عدم ارائه قطعه توسط برخی از قطعه سازان مشمول سایپا نشده است و ما روابط بسیار خوبی با قطعه سازان داریم. به همین دلیل هر قطعه‌ای که روی خودروها نصب نشده به خاطر تحریم و نبود آن قطعه در کشور است. ایران خودرویی‌ها عدم ارائه قطعه از سوی یک شرکت قطعه ساز را تکذیب نکرده‌اند و آنگونه که یک منبع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است، ندادن قطعه از سوی یک شرکت قطعه ساز صحت دارد و این موضوع از سوی مراجع ذیصلاح در حال پیگیری است. گفته شده به دلیل انحصار در تولید برخی از قطعات یکی دو شرکت قطعه ساز با آنکه در انبارهایش قطعه مورد نیاز خودروسازان وجود دارد، اما از ارائه آن امتناع می‌کند.شاید همین اتفاق‌ها باعث شد که خودروسازان به سمت وزارت دفاع بروند تا بتوانند کمبودهای قطعه‌ای خود را جبران کنند.

بادکوبه در خصوص خودروهای رسوب کرده در کف کارخانه، خاطرنشان کرد: تأمین برخی قطعات این خودروها با مشکل مواجه شده بود، اما به دنبال تعامل با قطعه سازان برای واردات آنها هستیم.مشکلات مختلفی از جمله بحث‌های بانکی و انتقال ارز سبب شده تا سازندگان خارجی نتوانند قطعات مورد نیاز را در اختیارمان قرار دهند، اما با کمک بانک مرکزی راهکارهای لازم اتخاذ شده است.

وی همچنین به پویش ملی داخلی‌سازی قطعات در سایپا اشاره کرد و گفت: مقرر شده با همکاری وزارت دفاع، در ۶ ماه آینده قطعات خارجی مورد نیاز را داخلی‌سازی کرده و وابستگی‌ها را به حداقل برسانیم. ایران خودرویی‌ها هم چندی پیش از همکاری با وزارت دفاع خبر داده بودند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند برای اینکه انحصار در تولید قطعات‌ ریسک خودرو شکسته شود، حضور مجموعه‌ای قدرتمند مانند وزارت دفاع راه حل است. وزارت دفاع در سال‌هایی نسبت به تولید خودرو هم اقدام کرد و توانست به موفقیت‌های خوبی برسد بدین جهت در تولید قطعه هم می‌تواند حضور مؤثری داشته باشد.




نظرات

  • محمد محمد (11 خرداد 98 ساعت 21:33)

    چرت میگن اصلا قبول قطعه نمیدن به خودرو ساز همون ماشین ناقص را به قیمت سال۹۷ به مردم بدین خودشون قطعه از بازار آزاد بندازن روش

  • واقعیت واقعیت (11 خرداد 98 ساعت 07:54)

    برو بابا مسخره کردید بجای اینکه صنعت خودرو بعد از 60 سال یه منبع تولید ارز برا کشور باشه در حال حاضر ************ و ******** مردم حتی از لحاظ شرعی هر چیزی که برای سلامت انسان ضرر داشته باشه حرام دقیقا مثل ماشین ها ایرانی هر کس این دله ها آدم کش بگیره حرام تعداد کشته بیشتر از جنگ جهانی دوم خبر دارید؟

  • حسن حسن (11 خرداد 98 ساعت 04:04)

    دروغ بزرگ تر آنکه قطعه نیست ...برای عدم کاهش قیمتها ،مردم هم که هیچ ....چی فکر میکنن اینا

  • عیسی عیسی (11 خرداد 98 ساعت 00:24)

    باسلام وخسته نباشیدخدمت مسئولینی*************************** ولاهه کشورما ازهمه لحاظ بهترازکشورهای دیگه است توروبه خداقسمتون میدم بحال دردمردم بدبخت برسید چه خبره پژوپارس شده ۸۵میلیون پژو بایدازسی میلیون بیشترنباشه پرایداز۲۰میلیون نباشه اون دنیا جواب گو باید باشین پیش خداوپیغمبرخدا انسانیت ب پول نیست ب مردم داری است ..باتشکر

  • ناشناس ناشناس (10 خرداد 98 ساعت 20:38)

    من هنوز نفهمیده ام چطوراین خودروهای ناقص درپارکینگ های بزرگ این دو شرکت به این خوبی پارک شده اند اگرخودروناقص است که اصلاروشن نمی شود باهل دادن هم که نمی شوداین همه خودرو راپارک کردشمامراروشن کنید

  • محمد محمد (10 خرداد 98 ساعت 16:45)

    انجمن قطعه سازان اظهار کردند بخش اعظمی از خودروها که کامل نشده به خاطر عدم ارائه قطعه از سوی یک شرکت قطعه ساز است. اگر این شرکت به صورت انحصاری کار نمی‌کرد، اکنون خودروسازان با کمبود قطعه مواجه نشده بودند.
    این جک سال بود
    انجمن مردم هم اظهار می‌کنند : اگر این دو شرکت اشغال خودرو سازی در کشور انحصار نداشتند مردم مجبور به استفاده از این خودرو های اشغال نبودند

  • ایرانی ایرانی (10 خرداد 98 ساعت 12:31)

    خبر خوبی بود