1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ادامه نوسانات کلافه کننده در بازار خودروی کشور

ادامه نوسانات کلافه کننده در بازار خودروی کشور

11 خرداد 1398
  • 0

قیمت‌ها در بازار خودرو با نوسان شدیدی همراه است؛ به‌طوری‌که طی هفته جاری قیمت برخی محصولات افزایشی و برخی دیگر با کاهش روبه‌رو بود. با این حال بسیاری از دست‌اندرکاران معتقدند که بازار این روزها خلوت‌تر از همیشه است و نه خریداری به بازار ورود می‌کند، نه فروشنده‌ای در این نوسان قیمتی پیدا می‌شود.

البته فعالان بازار ماه رمضان را هم بی‌تاثیر در این وضعیت نمی‌دانند، با این حال نوسانات بازار و همچنین غبارآلود بودن آینده را موثرتر می‌دانند. در این زمینه برخی از کارشناسان معتقدند که زمزمه بازگشت شورای رقابت به چرخه قیمت‌گذاری خودرو، اتفاقی است که از هفته قبل سبب شده دامنه نوسان قیمت شدیدتر شود. یکشنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس با بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس، خواستار ورود شورای رقابت به چرخه قیمت‌گذاری خودرو شدند.

فعالان بازار معتقدند انتشار این خبر بیش از پیش بازار را بلاتکلیف کرده است. در این شرایط خریداران به امید اینکه بازگشت شورای رقابت قیمت‌ها را از مبدا کاهش دهد، خرید خود را به تاخیر انداخته‌اند، این مساله تا حدی شیب قیمت‌ها را نزولی کرده است. در مقابل فروشندگان نیز همچنان در مقابل کاهش قیمت مقاومت کرده و با این تحلیل که قیمت خودرو باز هم روند صعودی خواهد گرفت، خودروهای خود را به بازار عرضه نمی‌کنند.

فعالان بازار می‌گویند بازگشت شورای رقابت تنها زمانی می‌تواند موثر باشد که روند عرضه از سوی شرکت‌های خودروساز به روال سابق بازگردد، در غیر این صورت بازگشت شورای رقابت دردی از بازار دعوا نخواهد کرد. فعالان بازار همچنین به کاهش تنوع محصولات به‌عنوان یکی دیگر از چالش‌ها اشاره می‌کنند و تاکید دارند چنانچه شورای رقابت همین لحظه نیز اقدام به نظارت و قیمت‌گذاری خودرو کند، به‌دلیل اینکه بخشی از محصولات مونتاژی دیگر در کارخانه تولید نمی‌شوند، اما همچنان در بازار حضور دارند قادر به قیمت‌گذاری این دسته از محصولات نخواهد بود.



نظرات