1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. انجمن واردکنندگان خودرو : در تولید خودرو ژاپن می‌تواند به ما کمک کند

انجمن واردکنندگان خودرو : در تولید خودرو ژاپن می‌تواند به ما کمک کند

24 خرداد 1398
  • 5

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: پس از برجام شرکت میتسوبیشی برای حضور در ایران و تولید خودروی سبک وارد فاز عملی شد و سایت سایپا خمین را به همین منظور توسط نمایندگی خود در ایران خریداری کرد و نزدیک به ۱۴۰ میلیارد تومان ماشین‌آلات سبک و خط تولید را در آنجا نصب کرد. مطابق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود این شرکت یک خودرو مدل روز (۲۰۱۹) در ایران تولید کند و ۴۰ درصد آن را صادر کند.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص سفر نخست وزیر ژاپن به ایران و ظرفیت‌های دو کشور در بخش خودرو گفت: کشور ژاپن دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای در حوزه خودرو است و حضور دو شرکت تویوتا و میتسوبیشی نشان از قدرت این کشور در حوزه خودروهای سبک و سنگین دارد.

وی اظهار داشت: حضور آبه در ایران پس از 40 سال می‌تواند آثار بسیار مثبتی برای کشور داشته باشد. البته به شرط آنکه بتوانیم از آن بهره‌برداری لازم را ببریم. پس از برجام شرکت میتسوبیشی برای حضور در ایران و تولید خودروی سبک وارد فاز عملی شد و سایت سایپا خمین را به همین منظور توسط نمایندگی خود در ایران خریداری کرد و نزدیک به 140 میلیارد تومان ماشین‌آلات سبک و خط تولید را در آنجا نصب کرد. مطابق برنامه‌ریز‌ی‌ها قرار بود این شرکت یک خودرو مدل روز (2019) در ایران تولید کند و 40 درصد آن را صادر کند.

1866776_490.jpg

دادفر ادامه داد: پیش از آغاز تحریم‌های خارجی، تحریم‌های داخلی و عدم توجه مدیران و مسئولین دولتی به این پروژه و سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در آن باعث شد که مدیران این شرکت از تولید خودرو در ایران صرف‌نظر کنند. اگر بخواهیم راحت صحبت کنیم معنی آن این است که آقایان برای حفاظت از سایپا و ایران خودرو شرایط را برای این برند سخت کردند.

وی تاکید کرد: اگر کسی در ایران بخواهد ماشین روز و ارزان تولید کند، منافع این دو خودروساز به خطر می‌افتد و از آنجا که این شرکت‌ها دولتی هستند افراد ذی نفغ تمام‌قد با سرمایه‌گذار مقابله می‌کنند. به مفهوم عام رئیس جمهور و یا وزیر صمت این موضع‌گیری‌ها را ندارند اما بدنه وزارتخانه و برخی مدیران آن جلوی هر گونه دست‌اندازی و تهدید بازار این دو خودروساز را خواهند گرفت. وضعیت امروز بازار خودرو محصول نگاه همین افراد است.

دادفر در خصوص حضور تویوتا در ایران گفت: نماینده این برند ژاپنی در دهه 70 سایپا پرس را در جاده بهشت زهرا برای تولید خودرو خریداری کرد اما همان بلایی که سر میتسوبیشی آوردند سر تویوتا نیز آوردند. وقتی مدیر یک کارخانه را برای گرفتن پروانه تولید، شش ماه پشت درب کارشناس و مدیرکل معطل می‌کنند دیگر انگیزه‌ای برای راه‌اندازی واحد تولیدی نمی‌ماند. جالب اینجاست که حتی آقایان نظر هم می‌دهند و می‌گویند که تولید فلان خودرو توجیه اقتصادی ندارد و یا نقطه سر به سر آن طولانی است. این موضوع چه ربطی به وزارتخانه و مدیران آنها دارد؟ آنها فقط باید اطلاع داشته باشند که چه چیزی تولید می‌شود و آیا مطابق با استانداردها هست یا خیر؟ دیگر موارد اقتصادی آن بر عهده سرمایه‌گذار است و نباید به این بهانه‌ها جلوی تولید را بگیرند.

منبع ایلنا


نظرات

  • وحيد وحيد (25 خرداد 1398 ساعت 07:54)

    آقايون معظم و دانا اين رو خود شما بهتر از من و امثال من ميدونيد پس دنبال چه علتي هستيد؟؟؟!!!!!!!!!!!! ميدونيد كه علتش انحصاري بودن خودرو سازي كشور هست، رقابت كه باشه كيفيت ميره بالا و قيمت مياد پايين و وقتي سايپا و ايران خودرو انحصاري باشند و رقيب نداشته باشند محصولات بي كيفيتشون رو خيلي خيلي گرون ميدن دست خلق اله برادر!!!!!

  • محمد محمد (25 خرداد 1398 ساعت 07:33)

    بدنه وزارتخانه و برخی مدیران آن جلوی هر گونه دست‌اندازی و تهدید بازار این دو خودروساز را خواهند گرفت. وضعیت امروز بازار خودرو محصول نگاه همین افراد است.
    بعد میگن مافیا نداره خودرو

  • korand korand (24 خرداد 1398 ساعت 15:28)

    انجمن واردکنندگان چطور راجع به تولید داخل حرف میزنه؟پ

  • علی علی (24 خرداد 1398 ساعت 11:30)

    اینکه گفتینو که همه ملت می دونن و سالهاست به همین منواله کی می خواد و می تونه درستش کنه اونو بگین !

  • حالم؟ حالم؟ (24 خرداد 1398 ساعت 08:59)

    برادرمن خانه ازداخل ویران است ؟چراکشورسردرگم است ؟ چرا قانون درهرج ومرج است؟ چرااولویت سیاست خارجی است ؟ چرابه فکرسیاست های داخلی نیستیم؟ چرادشمنان داخلی که رزق وروزی ملت را نشانه رفته اند نمی بینیم؟ چرا باندبازی ها وامتیازهارانمی بینیم ؟ چراخلاف های علنی دلا لان داخلی مثل خودروسازی و.......را نمی بینیم ؟چرافقط مظلومان خارجی ؟