1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. رمزگشایی از معمای پارکینگ‌های در حال انفجار ایران خودرو

رمزگشایی از معمای پارکینگ‌های در حال انفجار ایران خودرو

27 خرداد 1398
  • 5

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از پارکینگ ایران‌خودرو دیروز حسابی خبرساز شد. تصاویری که در نگاه نخست به نظر می‌رسد انبار احتکار خودروسازان است، اما مدیر روابط عمومی ایران‌خودرو می‌گوید تصاویر منتشرشده مربوط به خودروهایی است که نقص قطعه دارند و آماده ارایه به بازار نیستند.

مرتضی آقایی دراین‌باره می‌گوید: «درحال حاضر چیزی حدود بین ٦٠ تا ٧٠‌ هزار خودروی ناقص در پارکینگ ایران‌خودرو وجود دارد که امکان عرضه آن در بازار وجود ندارد.» به گفته او عمده نقص این خودروها مربوط به قطعات الکترونیکی است و با دستور مدیرعامل ٢٠‌هزار تای آنها تا امروز تکمیل شده و به‌زودی عرضه خواهند شد. این گفته‌ها اما در شرایطی مطرح شده که مدیرکل تعزیرات تهران همین چند روز پیش اعلام کرده بود که ادعا‌ی دو شرکت خودروساز داخلی مبنی بر کمبود قطعه غیرواقعی است. محمدعلی اسفنانی در ادامه گفته بود که طبق شکایت‌هایی که به ما رسیده است، برخی خودروسازان ازجمله دو خودروساز مهم کشور به تعهدات خود مبنی بر فروش فوری عمل نکرده‌اند و قطعا سازمان تعزیرات در این خصوص ورود می‌کند.

از آن سو رضا رحمانی، وزیر صنعت می‌گوید که حتی دو خودروی ملی پراید و سمند کاملا ملی نیستند و حداکثر حدود ٨٥‌ درصد قطعات آنها داخلی‌سازی شده است و این خودروها بیشتر از نظر قطعات الکترونیک وابستگی دارند و تامین این قطعات از خارج کشور دشوار است.

ایران‌خودرو روزانه چند دستگاه خودرو عرضه می‌کند؟

در حالی به گفته آقایی در برخی از روزها تعداد خودروهای تحویلی ایران‌خودرو به ٣‌هزار دستگاه خودرو هم می‌رسد که گشتی در بازار نشان می‌دهد بسیاری از افرادی که در‌ سال گذشته نسبت به خرید قطعی خودرو اقدام کرده‌اند، هنوز موفق به دریافت خودروی خود نشده‌اند. فعالان بازار که خودروسازان را مقصر گرانی خودرو می‌دانند، می‌گویند که جاده‌مخصوص‌نشین‌ها هر وقت که خود می‌خواهند عرضه را به حداقل می‌رسانند و با این روش همواره بازار را برهم‌ریخته و قیمت‌ها را بالا می‌برند.

رویای خودکفایی خودروهای ملی

آن‌گونه که از گفته‌های این مقام مسئول در صنعت خودرو‌سازی بر می‌آید مشکل نقص قطعه تنها محدود به یک خودروی خاص نیست و تمامی محصولات این شرکت از سمند که خودروی ملی است تا گروه خانواده پژو با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. البته این نخستین بار نیست که مسئولان صنعتی اعتراف می‌کنند داخلی‌سازی برخی از خودروها در کشور هیچ وقت واقعیت نداشته است.

١٨١ زمین فوتبال، فضای لازم برای پارک ٦٠‌ هزار خودرو

برای نگهداری هر دستگاه خودرو نیازمند متوسط ۲۵ مترمربع فضای پارکینگی هستیم که با احتساب ۶۰‌ هزار دستگاه خودروی ادعا شده، دست‌کم ۱۵۰ هکتار فضا برای پارک این تعداد خودرو نیاز است. برای درک بهتر بزرگی این فضا جالب است بدانید مساحت یک زمین فوتبال براساس استانداردهای بین‌المللی (طول ١١٠ متر و عرض ٧٥ متر) چیزی حدود ٨٢٥٠ متر می‌شود و فضایی که برای پارک این تعداد خودرو نیاز است، معادل با ١٨١زمین فوتبال بین‌المللی است.

منبع شهروند


نظرات

  • کوروش دستگردی کوروش دستگردی (28 خرداد 1398 ساعت 12:47)

    من خودم رفتم اونجا دنا توربو رو بگیرم واقعا همین طوری بود

  • محمد محمد (27 خرداد 1398 ساعت 17:10)

    نقص قطعات دروغ است این یک سناریوی طراحی شده است افزایش بی حساب کتاب قیمت خودرو رو بر مصرف کننده تحمیل کنند کاش قوه قضاییه ورود پیدا کند تا مسئله حل شود

  • تنها تنها (27 خرداد 1398 ساعت 16:11)

    خوب قوه قضاییه یه کارشناس بفرسته اونجا بررسی کنه که ایا درست میگن و نقص قطعات در کاره یا این که ماشینای سالم خوابوندن برای گرون شدن..به خدا ماشین لازم دارم و مادر مریض فشار خونی و ناراحتی قلبی داره نمیتونه تو گرما و سرما رفت و امد کنه..خودم کارگر ساختمونم.چرا اینقد گرونه خدا ماشین ارزون بشه..خواهش میکنم

    محسن قربانی محسن قربانی (27 خرداد 1398 ساعت 21:24)

    ای بیچاره مثل اينكه هنوز متوجه نیستی کجا داری زندگی میکنی والا این حرف ودرخواست رو نمیکردی.چقد ساده ای داداش.اگه قرار باشه مجانی به******** و ******میدن ولی به من وتو ایرانی هزار برابر میفروشن.خخخخ

  • مسیح مسیح (27 خرداد 1398 ساعت 13:08)

    دروغ میگن مثل .... تا وقتی هیچ کس حتی قوه قضاییه برخورد شدید با زالوها نکنه اوضاع همین طور هست