1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. مشاهده خودروی CS55 محصول جذاب چانگان در ایران + عکس

مشاهده خودروی CS55 محصول جذاب چانگان در ایران + عکس

28 خرداد 1398
  • 1

پیشرفت چینی‌ها را باید با خودروسازان بزرگش درک کرد. با ساخته‌های متاخر و جدید جیلی، بی‌وای‌دی، گک و بائوجون. چانگان هم که سالهاست راه خود را از رقبای کوچک‌تری همانند جک، چری و هاوال جدا کرده در ساخته‌های جدیدش رگ و ریشه‌های عمیق خود با فورد و لندروور را در کنار طرح‌های بلندپروازانه نشان می‌دهد. مصداق بارز این موضوع هم کراس‌اوورهای سری cs و به طور خاص مدل CS55 است که چانگان در خلال ساخت آن با رعایت طول و ابعادی نزدیک به فورد اسکیپ و لندروور دیسکاوری اسپورت، محصولی باکیفیت، درخور توجه و قابل تامل را از خود ارائه کرده است.

اهمیت و ارزش این شاسی‌بلند برای خودروسازان ایرانی‌ از آن جهت بیش از هر مدل دیگر است که دو خودروساز وطنی با وجود نیم قرن فعالیت در این بخش، هنوز هم از تولید کراس‌اوور و شاسی‌بلند به عنوان محصولات ترند بازار و مطابق مد و خواست جامعه عاجزند.

33.jpg

عصر روز گذشته که نسخه گذرموقت چانگان CS55 را در محدوده سهروردی جنوبی شکار کردیم، چیزی که بیش از همه قابل توجه بود طراحی پخته خودرو و فاصله‌گرفتن چانگان از هیجانات کودکی است! هیجاناتی که هنوز هم در محصولات هاوال، چری، جک و بایک دیده می‌شوند ولی مدتی است چانگان به کمک فورد آمریکا و شریک قدیمی‌اش لندروور، راهبردی اتخاذ کرده تا در خودروهای خانواده CS روحی مدرن و اروپایی بدمد.

ادعای گزافی است اما اگر نشان چانگان را از روی دماغه CS55 پاک کنیم، شاید برخی عابران این محصول را با خودرویی اروپایی یا کره‌ای اشتباه بگیرند. استایلی متناسب و اروپایی دارد. به لطف همین طراحی مناسب، چانگان CS55 در نمای جلویی ساده و مستقیم حرفش را می‌زند گرچه در نمای کناری الهام گیری طراحانش از لندروور دیسکاوری کاملاً مشهود است. خطوط متوازن بدنه، چراغ‌های باریک و دی‌لایت‌های تیز چانگان CS55 هم تا حدودی زبان طراحی فورد را یادآور می‌شوند. این ترکیب البته وقتی با تغییرات خاص چانگان همراه می‌شود زبان طراحی مخصوص سازنده چینی را یادآور می‌شود. زبانی که هرچه از تاسیس آن می‌گذرد، رفته رفته از فورد فاصله گرفته و شخصی‌تر می‌شود.
2.jpg
اوج کار چانگان در طراحی نمای داخلی خودرو است. به طوری که به محض ورود به کابین CS55 با فضایی لوکس‌تر و مجهزتر از سایر محصولات چینی مواجه می‌شویم که هرگز انتظار آن‌را در یک کراس‌اوور ارزان‌قیمت نداریم. با اینکه این طراحی اندکی ما را یاد نسل قبل توسان می‌اندازد اما چانگان با ظرافت مناسب آن را به فرمی شخصی بدل کرده است. آنچه بیش از هر چیز در اتاق CS55 بازتاب دارد، صفحه‌نمایش لمسی هشت اینچی، فرمان خوش فرم، جنس مواد به‌کاررفته در اتاق از قبیل پلاستیک و چرم مصنوعی و کروم و البته مونتاژ خوب آنهاست. موضوعی که کاملا جلب‌توجه می‌کند و چانگان را هم‌ردیف برندهای کره‌ای قرار می‌دهد.

این خودرو که به موتور بلوتک و ۱٫۵ لیتری چانگان مجهز است، به لطف استفاده از سامانه توربو تا ۱۵۵ اسب بخار نیرو و ۲۲۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که این مورد در کنار جعبه دنده شش سرعته خودکار و سیستم فنربندی سواری مناسب و متعادلی را عاید راننده می‌نماید.
3.jpg
خلاصه اینکه شاسی‌بلند ۲۱ هزار دلاری چانگان که ۳۰ درصد از رقبای کره‌ای خود ارزان‌تر است، با طول، عرض و ارتفاع ۴٫۵، ۱٫۸۵ و ۱٫۶۹ متر وضعیتی مناسب در مقایسه با هیوندای توسان، رنو کجار و کیا اسپورتیج دارد. خودرویی که نمره ۳ از ۵ را از مجله اروپایی اتوکار گرفته و در سه سال اخیر حدود ۳۰۰ هزار دستگاه در چین فروش داشته است.

متاسفانه مدتی است مشخص شده چانگان cs55 که قرار بود با قلب تپنده توربو، طراحی مدرن و قیمتی مناسب، برای رقابت با جک اس۵، هایما اس۷ و چری تیگو۵ وارد بازار ایران شود قربانی تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودرو گشته و شاید امکان عرضه این محصول در بازار ایران نباشد.

منبع هفت صبح


نظرات

  • حمید س حمید س (29 خرداد 1398 ساعت 09:38)

    دلال و خودرو سازها،ملت رو به روزی نشوندن که ی ماشین چینی آرزوی محالی شده برامون.