1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. مونتاژ فیات در سلفچگان ؛ شایعه یا واقعیت؟

مونتاژ فیات در سلفچگان ؛ شایعه یا واقعیت؟

مونتاژ فیات در سلفچگان ؛ از شایعه تا واقعیت
28 خرداد 1398
  • 3

خرید زمین، اجاره سوله و ورود تجهیزات تولید توسط خودروساز ایتالیایی در ایران تایید شد

درحالی‎که محدودیت‌های مبادله مالی خودروسازان داخلی با شرکت‌های خودروسازی جهانی خطوط تولید بیشتر کارخانه‌ها را کند کرده است، خبرهای دل‌گرم کننده‌ای از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به گوش می‌رسد.

در همین زمینه، سیدمهدی طباطبایی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم با اشاره به تمایل یک شرکت مشهور خودروسازی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه، اعلام کرده است: «شرکت فیات زمینی برای استقرار واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان خریداری کرده است.»

به گفته وی، این شرکت سوله‌ای نیز در این منطقه اجاره کرده و در حال وارد کردن تجهیزات خودروسازی است و بر این اساس، به‎زودی مونتاژ یک مدل از سواری‎های فیات در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان آغاز خواهد شد.

مونتاژ خودروهای تجاری هیوندای

طباطبایی درخصوص ویژگی‌های مطلوب این منطقه برای سرمایه‌گذاری معتقد است: «این منطقه آماده استقبال از سرمایه‎گذاران داخلی و خارجی برای استقرار صنایع خودروسازی است و در این زمینه ظرفیت‌های مطلوبی دارد.»

وی درباره فعالیت موثر برخی شرکت‌های صنعتی و خودروسازی در منطقه ویژه سلفچگان اظهار داشت: «این منطقه از سال‌های گذشته در زمینه استقرار شرکت‌های فعال در حوزه صنایع خودروسازی مطرح بوده است و واحدهای صنعتی در آن استقرار دارند که هم‎اکنون نیز در زمینه تولید لیفتراک، موتور سیکلت‌های برقی و در آینده نزدیک خودروهای برقی به فعالیت می‌پردازند.»

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ادامه بیان کرد: «هم‎اکنون شرکت سروش‎دیزل مپنا در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، برخی خودروهای تجاری شرکت هیوندای شامل کامیونت، ون و مینی‎بوس را تولید می‌کند و اخیرا این شرکت قراردادی را با بانک رفاه منعقد کرده است و بر اساس آن، ۱۰۰دستگاه آمبولانس توسط این شرکت خودروسازی تولید خواهد شد و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار خواهد گرفت که تاکنون ۱۰دستگاه از این آمبولانس‌ها تحویل داده شده است.»

مشوق‎های سرمایه‎گذاری خارجی در مناطق ویژه

طباطبایی درخصوص دیگر مزایای سرمایه‎گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: «این منطقه دارای مجوز عام است و همه نوع فعالیت اعم از تولیدی و تجاری در آن مجاز محسوب می‌شود. از این رو، همه نوع فعالیت تولیدی، تجاری و خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان جریان دارد.»

وی افزود: «بر اساس قانون ایجاد مناطق ویژه اقتصادی کشور، محدوده محصور مناطق ویژه خارج از مرزهای گمرکی تلقی می‌شود و به همین علت ورود تجهیزات و امکانات تولید به این نقاط نیازی به تعرفه گمرکی ندارد.»

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، هفت سال معافیت مالیاتی را از دیگر مزایای مهم سرمایه‎گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ذکر کرد و افزود: «به‎طور معمول متقاضیان سرمایه‎گذاری در این منطقه، نخست طرح خود را ارائه می‎دهند و پس از تایید اولیه، آن را به دبیرخانه شورای عالی مناطق ویژه اقتصادی ارسال می‌کنند که در نهایت طرح مورد نظر به هر میزان که ارزش افزوده ایجاد کند، از پرداخت تعرفه گمرکی نیز معاف می‌شود.»

گفتنی است؛ راه‎اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50کیلومتری قم در زمینی به مساحت 2هزار هکتار در سال 1376 به تصویب هیات وزیران رسید. این منطقه به‎عنوان مهم‎ترین و نزدیک‎ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی، اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال جنوب و غرب ایران بوده و برای برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به‎منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین‎کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا کند.

بیش از 120واحد صنعتی و تجاری در این منطقه مشغول فعالیت هستند که این رقم نمایان‌گر فعالیت 87درصد واحدهای دارای پروانه بهره‎برداری منطقه است.



نظرات

  • حمید س حمید س (29 خرداد 1398 ساعت 09:55)

    بشنو و باور نکن

  • مهدی مهدی (28 خرداد 1398 ساعت 17:24)

    از چه خوشحال باشیم ! دست ما کوتاه و خرما برنخیل وقتی این برندها افراد خاصی می توانند حالشو ببرند چه فایده ؟ باید به گونه ای باشد که همه ی طبقات جامعه از این سرمایه گذاری ها منتفع شوند

  • Ali Ali (28 خرداد 1398 ساعت 13:13)

    پس خودرو ارزان میشه . نه نه صبر کنید نمیشه چون خودرو دولتیه و هر چی کی دولتی باشه بهای سترگی از مردم می ستاند. بهای جان. برسد به دست مسولان. هر چه دیرتر مردم بیشتر ضرر می کنند