1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. زیان‎دهی خودروساز بزرگ کشور پس از چهار سال درخشان مالی

زیان‎دهی خودروساز بزرگ کشور پس از چهار سال درخشان مالی

30 خرداد 1398
  • 5

قیمت‎گذاری اشتباه و دستوری و پیش‎فروش‎های تحمیلی و تکلیفی آن هم با قیمت قطعی نتیجه‎ای جز زیان نداشت.

شرایط سختی که از ما‎ه‎های آغازین سال گذشته با جهش نرخ ارز برای خودروسازان رقم خورد و با تحریم مستقیم صنعت خودرو از سوی آمریکا به اوج دشواری رسید، تولید را در این صنعت با دست‎اندازهای بسیاری مواجه کرد. از یک‎سو شرکای خارجی خودروسازان داخلی، ایران را ترک گفتند و مانع از تولید محصولات مشترک قبلی و جدید شدند و از سوی دیگر افزایش چندبرابری هزینه‎های تولید از مواد اولیه فلزی و پلیمری گرفته تا قطعات داخلی و وارداتی، قیمت تمام‎شده خودرو را به‎یک‎باره به چند برابر قبل رساند. اما شاید فراتر از همه این مشکلات، قیمت‎گذاری دستوری بیش‌از همه به صنایع خودرو و قطعات آسیب جدی زد.

تبعات قیمت‎گذاری دستوری و پیش‎فروش‎های تکلیفی

  قیمت‎گذاری غلط و دستوری و پیش‎فروش‎های تحمیلی و تکلیفی آن هم با قیمت قطعی موجب زیان بزرگ‎ترین خودروسازان کشور شد و درحالی‎که شرکتی مانند ایران‎خودرو به‎عنوان شرکت مادر گروه صنعتی ایران‎خودرو از سال 1393 تا 1393 از حاشیه سود عملیاتی و گزارش همواره‎مثبت ارزش سهام برخوردار بود، در سال 1397 با زیان عملیاتی مواجه شد. این در حالی است که ایران‎خودرو از سال ۹۳ تا ۹۷ (به‎عنوان شرکت مادر و فارغ از شرکت‎های اقماری زیرمجموعه) همیشه سود قبل از کسر مالیات داشت.
 

چهار سال درخشان مالی

در سال 1392 شرکت ایران‎خودرو به‎واسطه تحریم‎های قبلی با زیان ۳۳۹میلیارد تومانی مواجه شده بود، اما از سال ۹۳ تا ۹۶ شرکت مادر با وجود تورم بالا و هزینه‎های سنگین خود توانسته بود این مشکلات را مدیریت کند تا شرکت همچنان در حاشیه سود باقی بماند. شرکت ایران‎خودرو طی سه‌سال از طریق مدیریت هزینه‎ها موفق شده بود بالغ‌بر ۳هزار میلیارد تومان هزینه را با اجرای پروژه‎های متعدد کاهش دهد. بر این اساس، شرکت مادر از سال ۹۳ تا ۹۶ هیچ‎گاه زیانی را شناسایی نکرده بود.
 

از افزایش قیمت 3.5‌برابری مواد اولیه تا مجوز افزایش قیمت 7.8 درصدی

در دسته اول محصولات ایران‎خودرو که پرتقاضاترین محصولات شرکت مانند سمند و پژو را با درصد داخلی‎سازی بالا شامل می‎شود، اثر جهش قیمت مواد اولیه و قطعات باتوجه به تورم بالا و تورم بخشی صنعت که ۷۰درصد بوده، در آذرماه ۹۷ حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰درصد بر قیمت تمام‎شده تاثیر افزایشی داشته است. اما از آن‎جا که قیمت‎گذاری این محصولات مشمول مقررات شورای رقابت و کمتر از قیمت تمام‎شده بود، روند زیان‎دهی ایران‎خودرو کلید خورد. 

به‎رغم افزایش 2.7 تا 3.5 برابری قیمت مواد اولیه تولید، شورای رقابت تنها 7.8درصد مجوز افزایش قیمت برای ایران‎خودرو صادر کرد. اما ماجرا به همین‎جا ختم نشد و درحالی‎که تولیدکننده تمایلی به عرضه محصول همراه با زیان نداشت، به گفته احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان؛ مسئولان وقت دولتی نیز پیش‎فروش‎هایی را با قیمت قطعی به خودروساز تحمیل و تکلیف کردند، تا جایی‎که ایران‎خودرو همچنان خودروهایی را با قیمت سال ۹۶ و در قالب تعهدات معوق ناشی‌از همان تکالیف تحمیلی به مشتریان خود تحویل می دهد. 

قیمت‎گذاری دستوری فاصله بین قیمت تمام‎شده و فروش را بیشتر و بیشتر کرد و بیشترین زیان در گروهی از محصولات داده شد که مشمول قیمت‎گذاری شورای رقابت بودند. به عبارت دیگر، به ازای هر میزان تولید بیشتر، زیان بیشتر شناسایی شد.

مشکلات تولید محصولات چینی در دوره فعلی تحریم‎ها

اما قیمت تمام‎شده دسته دوم تولیدات که شامل محصولات چینی مانند دانگ‎فنگ با سهم سی‎کی‎دی ۵۰درصدی می‎شود نیز متاثر از دو عامل افرایش نرخ ارز با تاثیر ۵۰درصدی و افزایش قیمت اقلام ساخت داخل است که به‎طور مستقیم از جهش قیمت مواد اولیه داخلی تاثیر می‎پذیرد. این دوعامل باعث افزایش ۱۹۶درصدی قیمت تمام‎شده هستند. به‎ویژه آن‎که مواد اولیه داخلی نیز در بورس کالا و با قیمت‎های جهانی عرضه می‎شود. دسته‌سوم، شامل محصولات سی‎کی‎دی مانند هایما و سوزوکی می‎شوند که قیمت تمام‎شده آن‎ها وابستگی شدیدی به نرخ ارز دارد.

وقتی مبنای قیمت ارز از ۳۲۵۰ به ۴۲۰۰ تومان و در ادامه به بالای ۸هزار تومان ارز نیمایی افرایش پیدا کرد، قیمت تمام‎شده این محصولات حدود ۲۳۰درصد افزایش پیدا کرد. هرچند این دسته از خودروها مشمول قیمت‎گذاری شورای رقابت نبودند اما وزیر وقت صمت اجازه نداد قیمت این خودروها متناسب با بالارفتن نرخ ارز و قیمت تمام‎شده خودرو افزایش پیدا کند و تنها بیش‌از ۹درصد قیمت آن‎ها افزایش پیدا کرد که این نیز در زیان‎دهی خودروساز مزید بر علت شد.



نظرات

  • محمد محمد (31 خرداد 1398 ساعت 17:38)

    این 4 سال درخشان مالی که فرمودین به خاطر تنوع و کیفیت و رقابتی بودن محصولات بوده و یا به خاطر انحصار و رانت و حمایت و سوبسید؟؟؟؟

  • مهدی مهدی (31 خرداد 1398 ساعت 03:27)

    مگه نمیگید زیان دهید... جمع کنید برید... راضی به ضررتون نیستیم...

  • محمد محمد (30 خرداد 1398 ساعت 18:14)

    ایران خودروکه یک سال قبل پول از مشتری گرفته وخودرو پیش فروش کرده وبعد از گذشت یک سال اون ارزش پول نصف هم کمتر شده اگه به قیمت قبل خودرو به مشتری تحویل ندهند اینجا در حق مشتری ظلم شده است شاید اینجا ایران خودرو هم ضرر بدهد درنهایت باید یک راهکار دیگری در نظر بگیرد نه حق مشتری ضایع شود ونه خود ایران خودرومتضررشود

  • مهدی مهدی (30 خرداد 1398 ساعت 12:26)

    ماراضی به ضرر شما نیستیم اگه ضرر میدهید جمع کنید تا بیشتر متضرر نشوید

  • sss sss (30 خرداد 1398 ساعت 11:45)

    کل این صحبت ها رد میشه پروتر از خودرو سازی وجود نداره پول چندبرابر ارزش خودرو رو میگیره ماشین رو هم تحویل نمیده چه زیانی؟؟؟ پول گرفتی اصلا معلوم نیست ماشین داری نداری فقط پول گرفتی