1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. با ادامه رکود ، دلال‌های بازار خودرو فروشنده شده‌اند

با ادامه رکود ، دلال‌های بازار خودرو فروشنده شده‌اند

29 خرداد 1398
  • 4

یک عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است دلیل اصلی کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو در چند مدت اخیر، تغییر رویکرد دلالان این بازار است.

جمشید عدالتیان شهریاری اظهار کرد: قبل از آنچه اخیراً اتفاق افتاده، باید نگاهی به روند ماه‌های اخیر این بازار داشته باشیم. با خروج آمریکا از برجام، عملاً بسیاری از بازارهای اقتصادی ما با مشکلاتی مواجه شدند و در این بین بازار خودرو نیز مستثنی نبود.

وی ادامه داد: خودروسازان ما برای تکمیل خودروهایشان به قطعاتی نیاز داشتند که باید از خارج از کشور تأمین می‌شد و تحریم‌ها در ابعاد مختلف باعث شد روند ورود این قطعات محدود شده یا با مشکلات جدی مواجه شود. نتیجه این امر باقی ماندن تعدادی از خودروها در خط تولید و نرسیدنشان به بازار بود. کاهش عرضه در بازار باعث افزایش قیمت‌ها شد.

این اقتصاددان با بیان اینکه افزایشی شدن نرخ‌ها باعث فعال شدن دلال‌ها در بازار خودرو شد، توضیح داد: در سال‌های اخیر هرگز قیمت کارخانه از قیمت بازار فاصله‌ای به این میزان نداشت و این امر نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو حباب بوده و به دلیل سودجویی دلالان اتفاق افتاده است.

عدالتیان اضافه کرد: به نظر می‌رسد که با وجود افزایش قیمت‌هایی که در ماه‌های گذشته اتفاق افتاده، همچنان قیمت کارخانه بسیار پایین‌تر از نرخی است که در بازار وجود دارد و روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو می‌تواند ادامه یابد.

وی در پاسخ به این سوال که علت اصلی کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو چیست، توضیح داد: به نظر می‌رسد خودروسازان توانستند بخشی از قطعات مورد نیاز برای تحویل خودروهای جدید را تأمین کنند و صرف این مسئله که عرضه خودرو در بازار داخلی تسهیل شود، فشار روانی موجود را کاهش داد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان فعالیت گسترده دلالان در بازار خودرو، تصریح کرد: بررسی پیش‌فروش خودروها نشان می‌دهد که بخش زیادی از خریداران این خودروها مصرف‌کننده نهایی نبودند و با توجه به افزایشی بودن قیمت‌ها قصد داشتند در بازار خودرو سودجویی کنند که کاهش نرخ‌ها در چند مدت اخیر باعث شده آنها از ترس ضرر کردن در بازار، فروشنده شوند و همین مسئله قیمت‌ها را کاهشی کند.

عدالتیان خاطرنشان کرد: در صورتی که شوک جدیدی به بازار وارد نشود، دلالان مجبور به فروش خودروهایشان با قیمت پایین‌تر می‌شوند و می‌توان امیدوار بود همین روال ادامه یابد.

منبع ایسنا


نظرات

  • لطفا لطفا (30 خرداد 1398 ساعت 15:25)

    چرا زورتون می یاد بگید خریدار نیست ؟

  • م-د م-د (29 خرداد 1398 ساعت 13:31)

    من والا نه دلال هستم نه فروشنده نه خريدار نه كاسب.ولي يه چيزي كه كاملا مشهوده اينه كه چون خودرو خيلي جلوي چشمان مردم هست انقدر روش حساس شدن.نميدونم چرا مردم و دولت عزيز به گران شدن مسكن و اجاره خانه ها و خريد انه ها گير نميدن و فقط موضوع همه مردم اين روزا شده دلار و خودرو.
    بابا بخدا قسم اگه قيد مسافرت هاي بيرون شهرتون رو بزنيد داخل شهر با تپسي و اسنپ كارتون راه ميوفته ولي عايا ميتونيد قيد خونه و كاشانه خودتون رو بزنيد و بگيد توي خيابون شبا ميخوابم؟
    يه كم با خودتون خلوت كنين بخدا.....

  • دقیق دقیق (29 خرداد 1398 ساعت 12:11)

    بیشتر بدبختی مردم بخاطر دلالهای پستی هست که بخاطر منافع خودشان مردم را له میکنند امیدوارم مانند قطعنامه 598 یک قطعه بزرگ برای این افراد در بهشت زهرا تهران و دیگر شهرها اماده کنند برای دفن سکته اییهایی که بخاطر ارزان شدن خواهد مرد

  • وطن وطن (29 خرداد 1398 ساعت 11:39)

    دلال هاي بازار خودرو مرتبطين صنايع خودرو با نمايندگي ها كه خود تا حدودي زير شاخه هستند
    و اين يك پازل پيچيده است
    خيانت در حق ملت واقعا در هيچ كشوري ديده نمي شود