1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تنگی نفس در مونتاژ چینی‌ها در دو خودروساز بزرگ کشور

تنگی نفس در مونتاژ چینی‌ها در دو خودروساز بزرگ کشور

5 تیر 1398
  • 4

حضور محصولات چینی در خطوط تولید دو شرکت بزرگ خودروساز هر روز کمرنگ‌تر می‌شود. کاهش مونتاژ محصولات چینی به میزانی است که تولید برخی از این محصولات متوقف شده و نفس مونتاژ برخی دیگر به شماره افتاده است.

براساس آمارهای ارائه شده توسط خودروسازان در سایت کدال سازمان بورس، طی دو ماه ابتدایی سال‌جاری 4 هزار و 709 دستگاه محصولات چینی در خطوط تولید دو خودروساز بزرگ کشور مونتاژ شده است؛ درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته تعداد محصول چینی مونتاژ شده 19 هزار و 304 دستگاه بوده است. به این ترتیب تولید محصولات چینی با افت 6/ 75 درصدی روبه‌رو شد.

این میزان کاهش در شرایطی است که پیش‌تر و در تحریم‌های اولیه، شرکت‌های خودروساز چینی این امکان را یافتند که در خلأ شرکای فرانسوی نهایت استفاده را از بازار ایران ببرند.

خودروسازان چینی در اوایل دهه 90 توانستند با هدف قرار دادن بازار ایران هم خطوط تولید شرکت‌های خصوصی و هم دو خودروساز بزرگ کشور را به تصاحب محصولات خود در آورند.

جذابیت خودروهای چینی با توجه به آپشن‌های نصب شده روی آنها برای بازار ایران به میزانی بود که بعد از توافق برجام و بازگشت شرکای خارجی، دو خودروساز بزرگ کشور نه تنها مونتاژ خودروهای چینی را از دستور کار خارج نکردند، بلکه سبد محصولات خود را متنوع تر نیز کردند. با این حال بعد از خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته و بازگشت تحریم‌های مربوط به صنعت خودرو از مردادماه 97، خودروسازان چینی ارسال CKD محصولات خود به ایران را محدود کردند.

اما براساس اطلاعات ارائه شده توسط خودروسازان شرکت ایران خودرو، مونتاژ دو محصول چینی‌هایما S5 و S7 وهمچنین دانگ فنگ H30 را در دستور کار دارد. البته اخباری از مونتاژ دانگ فنگ S30 نیز در سال گذشته رسانه‌ای شد، اما هنوز این محصول در بازار دیده نشده است.

بزرگ‌ترین خودروساز ایران در مجموع در دو ماهه ابتدایی سال‌جاری، 3 هزار و 75 دستگاه انواع‌هایما و دانگ فنگ را در خطوط تولید خود تکمیل کرده‌اند. از این تعداد سهم‌هایما یک هزار و 304 دستگاه و سهم دانگ فنگ نیز یک هزار و 771 دستگاه بوده است. مونتاژ این تعداد خودرو در مدت زمان ذکرشده نشان‌دهنده افت 6/ 55 درصدی مونتاژ محصولات چینی به نسبت 2 ماهه ابتدایی سال 97 است. در بازده مشابه در مجموع 6 هزار و 938 دستگاه انواع‌هایما و دانگ فنگ در خطوط تولید ایران خودرو تکمیل شده بود.

شرکت سایپا نیز مونتاژ دو محصول چینی، چانگان و آریو را در برنامه تولید خود دارد. دومین خودروساز کشور تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در مجموع هزار و 552 دستگاه خودروی چینی را در خطوط تولید خود مونتاژ کرده است. تمامی این خودروها به خودروی چانگان اختصاص یافته و این شرکت در دو ماه ابتدایی سال 98، هیچ خودروی آریویی را در خطوط تولید خود نداشته است. مقایسه آماری میان دوماه ابتدایی سال‌جاری با مدت مشابه سال گذشته گویای افت تولید 4/ 64 درصدی مونتاژ محصولات چینی در خطوط تولید سایپا است.

پیش تر و در مدت مشابه سال 97، شرکت سایپا چهار هزار و 361 دستگاه خودروی چانگان و آریو را در خطوط تولید خود تکمیل کرد. از این تعداد، سهم چانگان 2 هزار و 803 دستگاه و سهم آریو هزار و 558 دستگاه بود.

اما شرکت پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا، مونتاژ محصولات برلیانس را بر عهده داشت و این در شرایطی است که افت مونتاژ محصولات چینی در این شرکت بسیار بیشتر از ایران‌خودرو و سایپا بوده است. پارس‌خودرو در دو ماه ابتدایی سال 98، تنها 79 دستگاه انواع برلیانس تولید کرده است. این میزان مونتاژ در مقابل برلیانس‌هایی که در دو ماه ابتدایی سال 97 در این شرکت تولید شده است، گویای افت 99 درصدی است.پارس‌خودرو در مدت ذکر شده سال گذشته توانسته بود تعداد 7 هزار و 960 دستگاه برلیانس را کامل کرده و به بازار عرضه کند.



نظرات

  • حمید س حمید س (7 تیر 1398 ساعت 08:36)

    امیدوارم که این تنگی نفس به جان ایران خودرو و سایپا هم بیوفته، که مردم رو خفه کردن

  • روحالله روحالله (6 تیر 1398 ساعت 14:59)

    با سلام
    اينكه يك روز تصميم گرفته مي شود خودروي چيني و يا هر برند ديگه توليد وعرضه بشه و يك روز اقاي فلان ابلاغ مي كنه ديكه نبايد توليد بشه كه نشد با كنار رفتن خط توليد مخصوصا خودرو ان هم چيزي كه به نفع مردمه و همه ازش استقبال مي منه مثل ريو دوو حالاهم برليانس بعد كه مي خواهند مردمو متقائيد كنند مگن تحريم فقط بدانيد ملت هوشيارتراز اين كه گول اين حرفها را بخورنند هدف چيزي نيست جز فريب كاري خودمون بايستي شركت ايران خودرو و سايپا درشنو گل بگيرنند.
    چه اشكال داره مگه ما نمي گيم ما مي تونيم خوب قطعات اين خودروها را در داخل بسازيد (برليانس و ديگر خودروهاي كه وارداتي هستنند)مثل خيلي از كشورها كپي برداري كه كاري نداره.
    شما مي توانيد .

  • روح الله روح الله (6 تیر 1398 ساعت 14:44)

    با سلام
    با تمام اين صحبتها ايا مجددا برليانس توليد خواهد شد يا خير وضعيت اين خودروها در اين بازاري كه فرانسويها استسمار كرده اند چه خواهد شد و ايا مي دانيد توليد اين خودرو از همه خودروهاي چيني مرغوب به صرفتر خواهد بود به دليل نرم بودن راحتي راننده و مصرف كم انرژي و استعلاك.ان دسته از كساني كه از چينيها بد گويي مي كنند خودشتان دراين باز سود دو چندان مي برنند.دوليت بايستي به فكر قشر كم درامد هم باشه كه هيچ وقت نمي توانند خودروي روز دنيا را سوار بشونند پارس خودرو بايستي با توليد و قطعات خودروهاي برليانس در اخل كشور اين خط توليد ارتقا بده مگر چينيها از مدلهاي اروپائي كپي برداري نمي كنند همين برليانس كپي بي ام و مي باشد .
    در ضمن بايستي به فكر ان دسته از شهر ونداني كه از اين خودرو گرفته اند باشنند چه در تامين قطعه و چه در ارزش قيمت كه بايتش هزينه كردنند.قبل از اينكه مردمو بازي بديد اول خوب تجزيه تحليل كنيد بعد اقدام .ملت كه مسخره شما نيست.

  • مجید مجید (5 تیر 1398 ساعت 13:26)

    این موضوع یعنی ما ملت بیچاره ایران محکومیم خودرو های بی کیفیت و اشغال داخلی را به بالاترین قیمت و به قیمت خودروهای روز دنیا بخریم.لعنت به انحصار...