1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. سرنوشت خودروهای کم‎تیراژ چینی در بازار ایران چه خواهد شد؟

سرنوشت خودروهای کم‎تیراژ چینی در بازار ایران چه خواهد شد؟

11 تیر 1398
  • 1

بازار خودروهای کارکرده برخی برندهای چینی که ایران را ترک کرده‎اند، به دلیل نبود قطعه در ماه‌های آتی به‎شدت افت خواهد کرد

افزایش قیمت قطعات خودروهای چینی طی ماه‌های گذشته به حدی بالا بود که این خودروها را در رده خودروهای درجه یک اروپایی، ژاپنی و کره‌ای موجود در بازار قرار داده است. با خروج اروپایی‌ها از ایران در دوران تحریم‎های گذشته، بازار خودرو کشورمان به دست چینی‌ها افتاد. در دوره فعلی تحریم‎ها اما چینی‌ها نه‎تنها خیلی سریع توانستند بازار خودروهای روز اروپایی و آسیایی را به دست آورند بلکه با افزایش قیمت محصولاتشان به لحاظ قیمتی هم جایگزین اروپایی‌ها شدند. با این‎حال، از ابتدای سال و با نگاهی به آماری که شرکت‌های مختلف خودرویی منتشر کرده‌اند، متوجه می‌شویم که تولید برخی از این خودروها به‎ویژه آن دسته از خودروهای چینی که در سبد محصول دو خودروساز بزرگ کشور قرار داشتند، متوقف شده یا به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است.

اگر هم خودروسازی همچنان به تولید ادامه می‌دهد و پیش‌‎فروشی دارد احتمالا مربوط به پک‌های قطعاتی است که از گذشته وارد کرده است و به مرور و با نیم‎نگاهی به شرایط قیمتی آنها را به بازار عرضه می‌کند. برخی خودروهای چینی نیز که توسط خودروسازان نوپا عرضه می‎شدند، به همین وضعیت دچار شده‎اند.

افزایش 30 تا 50درصدی قیمت برخی از قطعات پرمصرف

طی ماه‌های اخیر به دلیل سفت و سخت شدن تحریم‌های آمریکا و همچنین همراهی چینی‌ها با آن‌ها، حتی واردات قطعات یدکی چینی هم به سختی انجام می‌شود. چینی‌ها که به خوبی از ممنوعیت واردات و تحریم‌ها استفاده کرده و جای خالی اروپایی‌ها را پر کرده بودند، این بار با مشکلات بیشتری در خصوص تحریم‌های بانکی مواجه شده‌اند و دیگر برای بازار ایران به آب و آتش نمی‌زنند.

در همین زمینه یک عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: «چین از تحویل قطعات یدکی به ایران خودداری می‌کند، درحالی‎که عدم تامین این قطعات به معنای ارائه‎نشدن خدمات پس از فروش است.»

ولی ملکی می‌افزاید: «پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، کمبود قطعات یدکی در بازار به یکی از معضلات صاحبان خودروهای خارجی تبدیل شد. چراکه قطعات این خودروها به‎صورت CKD وارد کشور می‌شد و ایران تنها فرایند مونتاژ آن را انجام می‌داد.»

وی تاکید می‌کند: «به‎رغم این‎که چین از نظر اقتصادی رقیب آمریکا است اما به دلیل تهدیدهایی مانند قطع روابط تجاری، از تحویل قطعات یدکی خودرو به ایران خودداری می‌کند.»

در این شرایط، قطعات خودروهای چینی نیز به سختی وارد کشور می‌شود. قطعاتی هم که در بازار وجود دارد، بعضا باکیفیت نیست. ضمن این‎که قیمت قطعات چینی نیز به طرز شگفت‌آوری در حال افزایش است.»

بررسی‌های میدانی از بازار قطعات لوازم یدکی چینی نشان می‌دهد که قطعات این خودروها به‎طور چشم‌گیری نسبت به سال گذشته کم‌یاب شده‌اند. ضمن این‎که قیمت برخی از قطعات پرمصرف نیز چیزی بین 30 تا 50 درصد با توجه به مدل خودرو افزایش پیدا کرد‌ه‌اند.

از لنت 900هزار تومانی تا چراغ 2میلیون تومانی

هر چند طی سال‌های اخیر کیفیت خودروهای چینی به‎شدت افزایش پیدا کرده است اما این خودروها همچنان در سطح محصولات آلمانی یا ژاپنی نیستند و رقابت آن‎ها با فرانسوی‎ها و کره‎ای‌ها به‎نسبت نزدیک‎تر است. اقبال به این خودروها در ایران به دلیل پایین بودن قیمت خودرو و قطعات آن بوده و در صورتی که قرار باشد این خودروها در رده قیمتی خودروهای برتر دنیا قرار بگیرند، اصولا صرفه اقتصادی خود را از دست می‌دهند.

بر این اساس، هزینه استفاده از خودروهای چینی به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. تعویض لنت ترمز برخی از خودروهای چینی چیزی در حدود 750 تا 900 هزار تومان برای مشتری تمام می‌شود.

قیمت یک چراغ برخی از برندهای چینی که در ایران توقف تولید خورده‎اند به بیش از دو میلیون تومان رسیده است. این در شرایطی است که این ارقام تا سال گذشته برای برخی از خودروهای لوکس بازار صرف می‌شد، اما با وضعیت تحریم و عدم همراهی چینی‌ها با ایران قیمت قطعات آن‌ها به‎شدت افزایشی بوده است.

افت روزافزون بازار کارکرده‎های برخی برندهای چینی

در همین زمینه یک کارشناس و فعال بازار قطعه به «دنیای خودرو» می‌گوید: «به نظر می‌رسد هزینه‎کرد خودروهای چینی تفاوت زیادی با برخی از خودروهای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی ندارد و درصورتی‎که قطعات این خودروها تامین نشود، مشتریان این خودروها ریزش خواهند کرد.»

وی می‌افزاید: «شرکت‌های همکار خودروسازان چینی باید درخصوص موجودی قطعات خود و همچنین توانایی تامین قطعات خودروها شفاف‌سازی کنند.»

این کارشناس که تمایلی به درج نامش نداشت، با اشاره به تفاوت خودروهای صفر و کارکرده چینی اظهار می‌کند: «با توجه به تعهدی که شرکت‌ها درخصوص تامین قطعات خودروهای دارای گارانتی دارند، می‌توان به تامین قطعات در این بخش امیدوار بود. اما در مورد خودروهای کارکرده و سن‎گذشته تامین قطعات انجام نمی‌شود.»

وی با اشاره به قیمت قطعات در بازار می‌گوید: «با توجه به افزایش چشم‌گیر قیمت قطعات چینی در بازار و نایاب‎شدن برخی قطعات، پیش‌بینی می‌شود بازار خودروهای دست دوم برخی برندهای چینی طی ماه‌های آینده به‎شدت افت کند. چراکه خرید خودروهای دست دوم چینی و پرداخت سنگین برای قطعات یدکی آن اصلا به صرفه نیست.»

این فعال بازار قطعه درباره قیمت‌های خودروهای دست دوم چینی در بازار می‌گوید: «به‎هرحال هرکسی می‌خواهد قیمت خودرویی که دارد افت نداشته باشد، اما واقعیت این است که اقبال به خودروهای دست دوم ایرانی در بازار همچنان بیشتر از بسیاری خودروهای چینی بوده و تنها یکی، دو برند از خودروهای چینی هستند که بازار کارکرده نسبتا خوبی دارند. همچنین اقبال به خودروهای دست دوم کره‌ای مانند هیوندا و کیا نیز به دلیل بازار قطعات یدکی مناسبی که دارند بیشتر از سایر خودروهای خارجی است.»



نظرات

  • رامین رامین (11 تیر 1398 ساعت 12:54)

    آخه وقتی میگفتی برادر وضعیت سر در گمه چینی نخرید حراقل ایرانی باز قطعاتش کم و بیش پیدا میشه بد وبیراه میگفتن خب حقشونه